Sinds een paar weken heb ik in mijn defender een compressor ingebouwd (met drukvat), zodat banden snel weer op spanning gebracht kunnen worden. Doordat ik nu beschik over een goede compressor, kan daar natuurlijk wat meer uit gehaald worden. Zo zat ik te denken aan een vervanging van de Hi lift. Al jaren heb ik een kleine hekel aan die lomp zware dingen die, als je in het zand/modder staat niet altijd even stabiel zijn.
Ik ben dus op zoek gegaan naar een alternatief, die makkelijk mee te nemen is en ook relatief eenvoudig/stabiel is. Ik kom een paar mogelijkheden tegen op het wereldwijde web:
- Na wat zoeken blijkt er een 'exhaust jack' te bestaan, eigenlijk een groot luchtkussen voor het opkrikken van een landrover geen probleem. Ik vind dit ding wel wat groot en lomp.
- Een 'gewone' pneumatische krik ziet er goed uit, de prijs is behoorlijk hoog en ze zijn eigenlijk maar slecht mee te nemen in de auto (vooral zwaar)
- Een hefkussen die de brandweer ook gebruikt (en anwb). Mooie 8 bar hefkussen, hoge prijs en de hefhoogte is maar 20cm. Door de wat lage hefhoogte moet je altijd wat balkjes etc. mee sjouwen.
- Een alternatief dat ik nog in mijn hoofd heb, is het maken van een krik van een luchtbalg. Op youtube zijn wel filmpjes hierover te vinden maar heb er verder weinig ervaring mee.
Hebben jullie hier misschien al een oplossing voor of ervaring met een van de alternatieve?
Overigens is het niet de bedoeling om de krikken te gebruiken en vervolgens onder te sleutelen, daarvoor zijn ze te instabiel. Vooral voor het wisselen van wielen etc. Ik ben benieuwd!
Alternatief Hi lift
Re: Alternatief Hi lift
ik heb een Hi-Jack... die gebruik ik zo min mogelijk; levensgevaarlijk
heb een 3 tons potkrik die ik wel gebruik... onder diff/as met evt. plankjes voor de juiste hoogte/standvastigheid
werkt én sneller én degelijker
maar da's mijn opinie

heb een 3 tons potkrik die ik wel gebruik... onder diff/as met evt. plankjes voor de juiste hoogte/standvastigheid
werkt én sneller én degelijker
maar da's mijn opinie

"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
tja, voor die paar keer dat je moet krikken is een pnematische wel leuk, maar is het het geld waard.
eerlijk gezegd vertrouw ik die zakken net zo veel als de hi-jack. het is geen super middel, maar als je in de prut staat is het handig om hem bij te hebben. maar meestal schuif ik gewoon de potkrik er onder en met een paar planjes staat deze heel stevig. eventueel kun je verlengstukken kopen die je op je potkrik kunt zetten voor als je de krik te diep moet zetten.. plus ik heb altijd assteunen in de laro liggen. dus die krik is echt alleen voor het krikken en daarna kan ik hem veilig(er) laten rusten.
een oplossing die ik ook al vaker op afbeeldingen voorbij heb zien komen is het upgraden van je garagekrik
. het neemt wat ruimte in beslag, maar je kunt makkelijk krikken 

eerlijk gezegd vertrouw ik die zakken net zo veel als de hi-jack. het is geen super middel, maar als je in de prut staat is het handig om hem bij te hebben. maar meestal schuif ik gewoon de potkrik er onder en met een paar planjes staat deze heel stevig. eventueel kun je verlengstukken kopen die je op je potkrik kunt zetten voor als je de krik te diep moet zetten.. plus ik heb altijd assteunen in de laro liggen. dus die krik is echt alleen voor het krikken en daarna kan ik hem veilig(er) laten rusten.
een oplossing die ik ook al vaker op afbeeldingen voorbij heb zien komen is het upgraden van je garagekrik

------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Landmarcs
piet_g schreef:tja, voor die paar keer dat je moet krikken ......
Als het krik-gebruik en-route en/of in het veld echt slechts een paar keer is is de combinatie van een pot-krik en de trage schroef-draad-stang krik (die laatste kreeg ik bij mijn eerste Defender, de pot-krik bij mijn tweede) misschien een goed compromis.
Wil je hef-hoogte dan is een luchtkussen-ding gauw ook groot en dan ook gauw traag (zolang je geen erg grote voorraad lucht onder grote druk hebt).
Het enige voordeel dat je met een luchtkussen-ding hebt is dat het mooi dun begint en dat het grote draagvlak (bij een groter luchtkussen) een mooi lage bodem-druk geeft en dus ook in het moeras werkt (mijns inziens is "moeras" de enige reden waarom je zo'n ballon zou kunnen willen). Nadeel van luchtkussendingen is de inherente instabiliteit (een instabiliteit die met goed regelbare druklucht natuurlijk beter in de hand te houden is als met een uitlaat als druk-leverancier).
Groeten MarcS
Bedankt voor de reacties!
De bekende potkrik gebruik ik ook vaak, en werkt vooral goed bij de garage. Onderweg (en dan vooral offroad) vind ik de potkrik (hydraulisch als ook de trage schroefdraafstrang (hoeveel woordwaarde heeft deze?)) minder prettig in gebruik. Doordat je bij deze kleinere krikken altijd iets onder de auto moet kruipen om te krikken, zit je dicht op het vuur als het wat minder stabiel is.
Het luchtkussen is ook afgevallen, vooral vanwege de prijs en omdat er ontzettend veel lucht in moet. Uiteindelijk is het een hefkussen (worden ook gebruikt door de brandweer en ANWB) geworden. Voldoende om de wielen los van de grond te krijgen. breed draagvlak en van afstand te bedienen. De prijs was de doorslaggevende factor. Voor een paar tientjes kon ik er eentje overnemen, nieuw zou dit geen optie geweest zijn.
Inmiddels de defender al een paar keer van de grond gehaald, binnen 20 sec staan de achterwielen ruim (15cm) los van de grond! Overigens is het nog steeds verstandig om bij deze manier de wielen te blokkeren, om rollen te voorkomen.
De bekende potkrik gebruik ik ook vaak, en werkt vooral goed bij de garage. Onderweg (en dan vooral offroad) vind ik de potkrik (hydraulisch als ook de trage schroefdraafstrang (hoeveel woordwaarde heeft deze?)) minder prettig in gebruik. Doordat je bij deze kleinere krikken altijd iets onder de auto moet kruipen om te krikken, zit je dicht op het vuur als het wat minder stabiel is.
Het luchtkussen is ook afgevallen, vooral vanwege de prijs en omdat er ontzettend veel lucht in moet. Uiteindelijk is het een hefkussen (worden ook gebruikt door de brandweer en ANWB) geworden. Voldoende om de wielen los van de grond te krijgen. breed draagvlak en van afstand te bedienen. De prijs was de doorslaggevende factor. Voor een paar tientjes kon ik er eentje overnemen, nieuw zou dit geen optie geweest zijn.
Inmiddels de defender al een paar keer van de grond gehaald, binnen 20 sec staan de achterwielen ruim (15cm) los van de grond! Overigens is het nog steeds verstandig om bij deze manier de wielen te blokkeren, om rollen te voorkomen.
-
Landmarcs
Pascal87 schreef:Bedankt voor de reacties!
Zonder plaatjes geloven we je niet
En ... voor de trage schroefdraafstrangkrik (nog meer woordwaarde), zo'n langer ding (je zou kunnen zeggen de poor-mans high-lift) met pen die in de krik-gaten gaat (en in de gaten in een "Jackable Sill" alias "RockSlider", die gaten maken het opkrikken veelal een stuk effectiever) hoef je niet onder de auto.
Ik heb 'm al eens gebruikt om de auto uit een drassig weiland te krijgen .... een hefkussen was handiger geweest, maar het ging (met name dankzij de "Jackable Sills")
Groeten MarcS
Jullie spelen vals!
Wat is een schroefdraafstrangkrik??? Het is schroefdraadstangkrik! Scheelt 3 punten!
Wat is een schroefdraafstrangkrik??? Het is schroefdraadstangkrik! Scheelt 3 punten!
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
VeeTee schreef:Jullie spelen vals!![]()
![]()
Het blijft heel veel meer punten als een potkrik
Ik speel niet vals, ik dacht slim te zijn met copy-paste ... en val dus direct door de mand
Groeten MarcS
PS Met schroefdraadstangkrikzwengel heb je nog weer meer punten