3d prints voor Land Rover

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Joep Weijers

3d prints voor Land Rover

Berichtdoor Joep Weijers » 31 Aug 2016, 23:07

Ik heb thuis een mooi stuk gereedschap staan: een 3dprinter. Ideaal voor de knutselaar, want veel plastic dingen kun je zelf downloaden of modelleren en uit de printer toveren.

Ik maak ook zo af en toe wat dingen publiek beschikbaar. Vandaag heb ik mijn Fuel Sender Wrench gepubliceerd op Thingiverse.
Afbeelding

Eerder heb ik al de houders ontworpen en geprint voor de relais waar mijn koplampen nu over heen lopen:
Afbeelding
Afbeelding

En zo zijn er op het internet nog veel meer dingen te vinden: bijvoorbeeld custom RAM mounts, Land Rover sleutelhangers en veel meer!

Als je zelf geen 3dprinter hebt, kun je ook modellen via 3D Hubs laten printen door mensen met een 3d printer bij jou in de buurt.

Roger B.

Re: 3d prints voor Land Rover

Berichtdoor Roger B. » 01 Sep 2016, 01:16

tja, leuk spul, maar geloof dat het printen van een beetje formaat voorwerp toch nog redelijk wat kost.....

MBT te beschrijving van die sleutel.... volgens mij hebben een D1, D2, P38 en L322 een andere sleutel nodig die hebben een ring met kartels buitenom die een stuk grotere diameter heeft dan dat ringetje dat jij op de foto bij de sleutel hebt staan
gone

Joep Weijers

Berichtdoor Joep Weijers » 01 Sep 2016, 08:57

Je hebt helemaal gelijk Roger, de nieuwere locking ring heeft ook 12 opstaande pinnetjes dus dat gaat niet passen. Alhoewel, ik heb de 3d file zo opgezet dat dat vrij simpel aan te passen is. Ik heb alleen niet zo'n moderne. Ik heb de beschrijving aangepast.

Groot formaat printen kost vooral veel tijd (denk uren) en groot is dan relatief, mijn printer kan 20 x 20 x 18 cm printen. Kosten voor zelf printen vallen alles mee, een kilorol filament kost ~30 euro, en grote prints gebruiken tientallen grammen. Als je het iemand anders laat doen dan gaan ze uiteraard de tijd ook in de kosten verwerken en dan wordt het wat duurder.

3d printen zit nog in het hobby stadium en is voorlopig nog voor knutselaars die een beetje willen experimenteren. Ook qua materialen (ik print met ABS) zijn de ontwikkelingen nog in volle gang. Hopelijk wordt het ooit mogelijk om gewoon in je schuurtje je eigen metalen onderdelen te printen.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 01 Sep 2016, 15:05

Joep Weijers schreef:...
Eerder heb ik al de houders ontworpen en geprint voor de relais waar mijn koplampen nu over heen lopen:

Afbeelding

Even zijsprongetje: mij lijkt die plaats voor de relais, ietwat eufemistisch uitgedrukt, niet bepaald optimaal... Geen last van regenwater wat van de wing afloopt en zo op de relais terecht komt?
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Sep 2016, 15:53

VeeTee schreef:Even zijsprongetje: mij lijkt die plaats voor de relais, ietwat eufemistisch uitgedrukt, niet bepaald optimaal... Geen last van regenwater wat van de wing afloopt en zo op de relais terecht komt?

Even mee-opzij-springen: Bij mij zitten al zo'n jaar of tien de originele "Zweedse Lichtversterker"-relais op het origineel Zweedse beugeltje dat aan de binnenrand van de wing in een reeds af-fabriek aanwezig gaatje zit gebout.
Al tien jaar geen probleem gehad (afgezien van ooit een klein en eenvoudig massa-probleempje van de rechter-koplamp).

Toch is er wellicht iets te zeggen voor een soort "tochtstrip" op de wing-rand. Met een of ander randje spoelt regenwater en andere zooi niet direct naar binnen.   Zijn er nog slimme suggesties ? :?: ?

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 01 Sep 2016, 16:30

Landmarcs schreef:
VeeTee schreef:Even zijsprongetje: mij lijkt die plaats voor de relais, ietwat eufemistisch uitgedrukt, niet bepaald optimaal... Geen last van regenwater wat van de wing afloopt en zo op de relais terecht komt?

Even mee-opzij-springen: Bij mij zitten al zo'n jaar of tien de originele "Zweedse Lichtversterker"-relais op het origineel Zweedse beugeltje dat aan de binnenrand van de wing in een reeds af-fabriek aanwezig gaatje zit gebout.
Al tien jaar geen probleem gehad (afgezien van ooit een klein en eenvoudig massa-probleempje van de rechter-koplamp).

Toch is er wellicht iets te zeggen voor een soort "tochtstrip" op de wing-rand. Met een of ander randje spoelt regenwater en andere zooi niet direct naar binnen.   Zijn er nog slimme suggesties ? :?: ?

Groeten MarcS

Ik had een jaar of zeven de Zweedse lichtversterker relais op een andere plek gemonteerd, maar nu enkele weken geleden moest ik ze verplaatsen en heb ze ook op de rand van de wing gezet (vandaar mijn vraag). Ik heb ze wel aan de binnenkant gezet, met het uitstekende deel de andere kant op wijzend, dus eigenlijk geheel onder het wing afdakje. Als extra bescherming heb ik wel nog een beschermflap van ducktape gemaakt en (jawel) een stukje tochtstrip op gezet:

image.jpeg
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Joep Weijers

Berichtdoor Joep Weijers » 01 Sep 2016, 18:01

Goed punt, maar ik denk dat het qua vocht wel meevalt. Land Rover heeft daar ook de Bobine geplaatst. Misschien wordt die genoeg gedroogd door die lekker warme V8. Mijn probleem is ook vaker dat de ventilator alles natsproeit als ik weer in wat-dieper-dan-het-boekje-toestaat water sta.

Dat is wel het mooie van 3d printen, als ik de relais wat verder naar achter wil heb ik in een uurtje nieuwe beugeltjes die hem precies op de goede plek zetten. :D

Er zijn trouwens ook rubber strips beschikbaar om de motorkap beter af te sluiten, maar voor een v8 wil je eigenlijk alle koeling wel hebben:
bonnet isolation.JPG

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Sep 2016, 19:30

Joep Weijers schreef:Dat is wel het mooie van 3d printen, als ik de relais wat verder naar achter wil heb ik in een uurtje nieuwe beugeltjes die hem precies op de goede plek zetten. :D

Plus de tijd om het 'even' te tekenen. Veel tijd voor een beugeltje dat je in 5 minuten buigt uit een stripje alu of staal........

Heb nu een paar keer het experiment gedaan om iets dat cnc gefreesd ging worden ook te laten printen maar de zowel de kwaliteit als het afwerkingsniveau zijn nog ver onder de maat. Het product vraagt veel nabewerking en tenzij je via het hobby netwerk print is het ook niet echt voordeliger dan frezen/ waterjetten of lasersnijden.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Joep Weijers

Berichtdoor Joep Weijers » 02 Sep 2016, 09:11

CNC frezen en 3d printen zijn natuurlijk twee verschillende productietechnieken met elk hun voor en nadelen en toepassingsgebieden. Nabewerking met aceton is inderdaad vaak nodig om een onderdeel gladder, maar ook nog iets steviger te krijgen. 3d prints breken het vaakst in het horizontale printvlak, tussen twee lagen, en met aceton smelt je de buitenkanten van de lagen aan elkaar.

Verder maak ik veel dingen met een 3d printer want die heb ik staan en een cnc frees helaas niet (en ik heb ook geen water- of lasersnijder :lol: )

Terug naar “Kroeg”