Afstraalvlak magneetvoet 27 mc antenne

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Waterrover
Beheerder

Afstraalvlak magneetvoet 27 mc antenne

Berichtdoor Waterrover » 12 Jul 2016, 17:33

Ik zou graag een Wilson 1000 27 mc antenne met magneetvoet willen plaatsen op een klein rond ijzeren vlak. Ongeveer ter grote van de magneetvoet. (ook makkelijk te verwijderen) Dit wil ik dan ergens aan de voorbumper (van ijzer) of tussen mijn extra mistlampen (montage op ijzeren buis) monteren. Normaal wordt deze antenne ergens midden op het dak gemonteerd.

Elders op de auto heb ik geen plaats i.v.m. mijn XL Columbus daktent. Op de gemonteerde luifel heb ik eerder een No Ground antenne van Sirio geprobeerd. Het werkt, maar wel korte afstanden, en maar een paar kilometer bereik. Het is niet alles dus zoek ik naar een beter alternatief.

Mocht het afstraalvlak voldoende zijn, dan kan ik het maken, en anders gaat het wellicht niet werken. Wie heeft de kennis in huis, ervaringen, tips of suggesties?

Chris

Bowmore_and_more

Re: Afstraalvlak magneetvoet 27 mc antenne

Berichtdoor Bowmore_and_more » 12 Jul 2016, 20:19

Hi Chris,

Ik heb nog een kleefvoet liggen, je mag 'm van me proberen... Mijn ervaring is dat een kleefvoet net niet goed genoeg blijft plakken. Ik heb hem een keer offroad op de auto gehad en flink moeten vastbinden.....

Jouw technische vraag kan ik niet beantwoorden, maar ook daar was mijn ervaring dat het bereik van die kleefvoet slechter was dan een vaste spriet.
André Nagel

Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..

Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)

Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 12 Jul 2016, 21:23

Bedankt voor het aanbod (is wel ver rijden), hoe was overigens de ontvangst en bereik met zenden, wanneer je kleefvoet was 'vastgebonden' aan de auto? En welk merk antenne heb je gebruikt?

Chris

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 12 Jul 2016, 22:06

Hallo Chris,

Net vanavond heb ik toevallig van een zendamateur bevestigd gekregen dat de voorbumper ongeveer de minst effectieve plaats is voor een 27mc antenne.
Zelf heb ik me er ook een beetje op ingelezen en aan de voorkant van de auto heb je een, wat betreft afstraling, richtantenne naar achter.
De afstraling is het beste naar de kant met de grootste 'ground'
(vossenjagers bv schijnen daarom de antenne nog wel eens achterop de auto te zetten vanwege dat richteffect)

Als je echt niet middenop de auto een antenne kunt plaatsen, kun je ook overwegen om een dubbele antenne te gebruiken. Truckers hebben dat wel eens. Een links en een rechts op de cabine. het vereist wel enige expertise om die 2 antennes als 1 te laten werken.

Fenna
Afbeelding

piet_g

Berichtdoor piet_g » 12 Jul 2016, 22:28

als je toch met een plaatje in de weer wilt en wat boutjes enzo, waarom dan niet aan de achterkant het zelfde maken, maar dan zodat het aan de trap van je tent kan of iets in die trant? dat zou eventueel met van die bouten kunnen die ze voor een fiets zadel gebruiken met zo een snel spanner er op. dan kun je hem ook nog even snel wegpakken als hij in de pad zit.

begrijp dat midden op geen optie is, maar moet ook eerlijk zeggen dat ik dat ook niet zo snel meer zou doen. heb daar wel eens de nodige lak schade aan over gehouden, zelfs met voeten die er voor bedoeld waren.

ik moet ook zeggen dat ik tot op heden vooral antennes achterop (vaak naast mijn antenne op een normale personen auto) heb gehad en dat ik ook die van mijn laro helemaal achterop gezet heb (net als menig andere laro die ik gezien heb). echt uitgezocht heb ik het niet, maar heb idd ook wel vaker gehoord dat voorop een slechte plek is. ook is het beter om hem zo te monteren dat hij goed boven de laro uit komt zodat hij toch redelijk onbelemmerd kan zenden.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Jul 2016, 22:39

Bij onze vorige 2 disco's heb ik een lip gelast in de reservewieldrager en daar een antenne op. Zelfde verhaal, in theorie niet de beste plek maar heeft altijd naar volle tevredenheid gewerkt. Beter dan bij de 130 met de antenne op het voorscherm. :roll:

Geen idee of ze in Australië heel veel meer zendvermogen mogen hebben maar die rijden echt allemaal met de antenne op de voorbumpert :D :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 12 Jul 2016, 22:49

fenix2 schreef:Net vanavond heb ik toevallig van een zendamateur bevestigd gekregen dat de voorbumper ongeveer de minst effectieve plaats is voor een 27mc antnne.

Haha, daar stond ik bij, was naar aanleiding van mijn antenne. Dat is inderdaad geen goede plek, wist ik, maar even tijdelijk tot ik een beter plek heb bedacht.
Ik had hem eerst - inderdaad ook een Wilson 1000 met magneetvoet - zoals Chris beschrijft op een dik ijzeren plaatje wat ik weer vastgemaakt had op de A-bar. Onderkant antennevoet zat dus ter hoogte van de motorkap. E.e.a. naar volle tevredenheid uitgetest tijden greenlane tochten in de UK, bereik geschat enkele kilometers. Antenne is dan voor een handheld 27 mc setje, ik heb ook nog een vast bakkie, met een antenne bovenop het roofrack maar met rijden door dichte begroeing klap ik die spriet nog wel eens plat en dan gebruik ik de Wilson.

Nu heb ik een andere bumper (lier :D ) en dus geen A-bar meer en moet ik dus op zoek naar een beter plekje voor dat plaatje ijzer om de magneetvoet op te plakken... ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 12 Jul 2016, 23:06

Waterrover schreef:Het werkt, maar wel korte afstanden, en maar een paar kilometer bereik. Het is niet alles dus zoek ik naar een beter alternatief.

"Een paar kilometer" bereik is niet eens zo heel slecht, installaties in de auto halen zelden meer dan 10 km. Afstanden van 50 km of meer wat je wel eens hoort is met een goed basisstation thuis, met goede antenneinstallatie (hoog!) etc. etc.

Voor het doel is een paar km meestal ook voldoende, vaak is het doel om met een groepje onderling te communiceren, je rijdt dan toch bij elkaar in de buurt.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

ppw

Berichtdoor ppw » 12 Jul 2016, 23:35

ik heb een Springer achterop m'n roofrack zitten, ideaal, kunt 'm buigen & vastzetten als het moet, is maar 1.20 hoog, maar met 2,11 hoogte roofrack wel effectief ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 12 Jul 2016, 23:37

Mijn Wilson Kleine Willum(kleine broertje van de 1000) die met een magneetvoet op de voorbumper staat heeft een bereik van ongeveer 4 kilometer met een zendvermogen van ongeveer 3 watt. Dat is dan hemelsbreed gemeten in een landelijk licht bergachtig gebied.
Prima bereik dus voor de onderlinge communicatie.
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Terug naar “Kroeg”