tim schreef:Roger B. schreef: het ontbreken van airbags (en het niet er zomaar even in te proppen ervan) een van de grootste struikelblokken voor de Defender was op technisch vlak
Dat snap ik dan weer niet; wel een compleet modern Puma dash erin,maar een paar botssensoren, draadjes,versterkte boterhamzakjes en een turbo fietspomp op afgekeurde adhd pillen niet.
Raar.
Dat is niet "raar" ... dat heet management (of economie). Of te wel: onwil.
Net als bij de Fyra-enquente boven tafel kwam dat NS-Hijgspeed helemaal geen grote hoeveelheden reizigers wilde.
De "Puma", dwz die Black&Decker Ford-motor kwam omdat het door blijven bouwen van de Td5 - een blok dat minstens zo goed was voor de Defender - duurder was als een Ford-motor inkopen. Het nieuwe dashbord hoorde slechts bij de LandRover smoes om de Puma aan de man te brengen.
Zelfs al zouden airbags niet zonder meer passen dan nog was de Defender zodanig modulair dat met een paar inch chassis-verlenging een en ander gepast had.
Zoals al heel veel vaker genoemd:
De Defender was te duur (in de productie) en te goedkoop (voor de klant) -- hoe kan het anders dat ze 2º hands zo duur zijn.
Een "moderne" auto is veel lucratiever, een wegwerp-constructie die na 12-15 jaar gewoon in alle opzichten op is.
Maar goed, wil je een nieuwe Defender dan kan dat nog steeds. Begin met een oud chassis + papieren en vernieuw alles wat je nieuw wilt hebben.
Zelfs als je het allemaal laat doen dan ben je altijd nog goedkoper uit als die dure "G", en je "krijgt" alle opties zoals je ze zelf kiest.
Groeten MarcS