Algeheel inhaal verbod voor alles van >7500kg en max snelheid van 90 km/h
Gewone wagens met aanhanger max 90 km/h, en de rest max 110 km/h.
minder stress op de weg, minder ongelukken, minder uitstoot.
Gevaarlijke sitatie door 50 km snelheidsverschil
Re: Gevaarlijke sitatie door 50 km snelheidsverschil
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'
-
Landmarcs
Rangie schreef:Algeheel inhaal verbod voor alles van >7500kg en max snelheid van 90 km/h
Gewone wagens met aanhanger max 90 km/h, en de rest max 110 km/h.
minder stress op de weg, minder ongelukken, minder uitstoot.
Mijn idee !!
Hoewel wat mij betreft de vragtwaggels ook op die wettelijke 80 km/u, of als kleine tegemoetkoming aan de huidige praktijk 85 km/u gezet mogen worden. Indertijd konden de snelheids-begrenzers niet nauwkeurig genoeg afgeregeld - zei men - en daarom is er een tolerantie naar een bovenwettelijke 87-88 km/u; tegenwoordig regelen ze alle begrenzers strak tegen die bovengrens af, een moderne begrenzer kan tot achter de komma nauwleurig werken.
Groeten MarcS
-
Roger B.
nee, dat werkt...... een bonte stoet van >7500kg voertuigen in een treintje achter die ene sukkel de met 70 op de rechter baan rijdt
gone
-
Landmarcs
Roger B. schreef:nee, dat werkt...... een bonte stoet van >7500kg voertuigen in een treintje achter die ene sukkel de met 70 op de rechter baan rijdt
Ik heb er geen moeite mee als die ene sukkel van de weg wordt gehaald (en daarna mag bewijzen dat ie het allemaal nog snapt).
Aan de andere kant heb ik er ook geen moeite mee als de vragtwaggels daar waar het ook werkelijk 70 km/u is ook tot 70 km/u gedwongen worden.
Het is nu heel "gewoon" dat je bij 70 km/u wegwerken met 80 km/u rijdt (wat dus al 10 km/u te hard is) een "hijgende" vragtwaggel in je nek krijgt.
Als je ooit beroepsmatig in een wegberm hebt moeten werken dan weet je hoe onaangenaam langssnellend verkeer is.
En mocht het eens een keertje stevig mistig of echt glad zijn dan heb ik er ook geen moeite mee als de snelheden door dit soort regelingen ook uniform lager komen te liggen. Blijft het verkeer rustig rijden dan komen we allemaal (iets later) thuis -- denderen er weer een paar dwazen door omdat ze denken dat alles kan (zoals nu gebruikelijk is) ... dan staat na heel snel alles vast omdat er weer iemand dwars over de weg is geëindigd.
Groeten MarcS
-
Roger B.
Als je elke ochtend 25km achter een vragwaggel die daar maar 60 mag, over een 100km weg rijdt (wat dan dus domweg 10 minuten scheelt tov werkelijk die 100 kunnen rijden) en elke dag sowieso 1,5 a 2 uur mag rijden naar je werk heb je misschien een ander perspectief.... IK vind namelijk niet dat vrachtauto's zonodig NOG minder snel moeten mogen (bij normale wegomstandigheden) Ook verlagen van de maximum snelheid zou ik niet op prijs stellen (ik rij namelijk ook en vooral buiten de randstad, waar het gemiddelde een stuk dichter bij dat maximum ligt)
Snelheidsbeperingen bij DAADWERKELIJKE wegwerkzaamheden... terecht.... maar als er niks aan de hand is en er alleen in de berm reflector palen staan die overdag op de weg staan.... dan vind ik die beperking erg overbodig en vragen om overtreding (hoe onterecht dat toegeëigende recht tot overtreden dan ook is)
Snelheidsbeperingen bij DAADWERKELIJKE wegwerkzaamheden... terecht.... maar als er niks aan de hand is en er alleen in de berm reflector palen staan die overdag op de weg staan.... dan vind ik die beperking erg overbodig en vragen om overtreding (hoe onterecht dat toegeëigende recht tot overtreden dan ook is)
gone
BTW, als je alle vrachtwagens verplicht om op de rechterstrook te blijven.. hoe wil jij dan nog van de snelweg afkomen?? er is geen ruimte tussen die wagens.. al is het alleen maar omdat de ruimte die er is, hum REM weg is.. dus feitelijk de autoopvouwzone. due door alles op de rechterstrook te houden, maak je feitelijk gewoon een soort bewegende vangrail 
als je alles vast zet op een strook, dan los je het probleem van snelheids verschillen niet op.. want ehm de meeste keren dat ik last heb van langzaam verkeer op de linker strook is het toch echt wel je regulieren auto gebouwd in de afgelopen 10 jaar welke te langzaam rijd..
als je alles vast zet op een strook, dan los je het probleem van snelheids verschillen niet op.. want ehm de meeste keren dat ik last heb van langzaam verkeer op de linker strook is het toch echt wel je regulieren auto gebouwd in de afgelopen 10 jaar welke te langzaam rijd..
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Landmarcs
piet_g schreef:BTW, als je alle vrachtwagens verplicht om op de rechterstrook te blijven.. hoe wil jij dan nog van de snelweg afkomen?? er is geen ruimte tussen die wagens.. al is het alleen maar omdat de ruimte die er is, hum REM weg is.. dus feitelijk de autoopvouwzone. due door alles op de rechterstrook te houden, maak je feitelijk gewoon een soort bewegende vangrail
Een leuk argument, maar tegelijk ook een leuk onzin-argument dat vooral vanuit de vrachtwagen-werled hoog gehouden wordt.
1º Als een vrachtwagen zo weinig afstand houdt dat je er niet tussen kan dan zit ie gewoon fout (ik weet het de praktijk is nog wel eens anders), verder is het natuurlijk verstandig niet pas op het allerlaatste moment de afrit op te zoeken, er is niks tegen een tijdig voorsorteren.
2º Als er werkelijk zoveel vrachtwagens op de weg zouden rijden dat het een continue trein/vangrail is dan helpt het echt niet als de vrachtwagen zou mogen inhalen, dan wordt de rechter rijstrook niet ineens "leeg" genoeg door een hand-vol inhalende vachtauto's.
3º Als dit argument waar was dan zou het "keep-your-lane" systeem niet kunnen werken (en de praktijk bewijst het tegendeel - de praktijk bewijs zelfs dat "keep-your-lane" zelfs efficiënter kan zijn)
4º Is het werkelijk zo dat er continue treinen aan vrachtauto's gaan rijden dan is één een "Rollende Landstrasse", dwz vrachtauto-trein - dus op rails - waarschijnlijk een betere oplossing als de oplossing van meer asfalt, en twéé dan zorgt een inhaal-toestemming voor een egalisering van de snelheid op de autoweg: dwz op alle rijbanen de vrachtauto-snelheid.
Het "leuke" is overigens dat diegenen die de dynamische effecten van verkeersstromen modelmatig doorrekenen dit alles al lang weten, het trieste is dat de politiek dit soort boodschappen niet hoort (men leze niet wil horen) en liever zijn oren laat hangen naar het grote publiek dat het "beter weet".
Ik hoorde al eens een verkeersdeskundige zuchten: Iedereen met een rijbewijs denkt ook verkeersdeskundig te zijn.
Groeten MarcS
je vergeet een belangrijk punt.... Usa is wayyyyyy groter dan Nederland.... ze hebben de ruimte,. ze zijn verwender, ze zijn meer mobieler ,langer in het bezit zijn van auto's, en vooral luier.... dit is appels met peren vergelijken, en niet relevant 
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
Er is weinig mis met het huidige systeem. Het probleem zit hem in de automobilist. Die wil per sé niet ritsen, heeft last van iedereen en blijft dus gewoon links hangen want als ie naar links wil is er vast iemand die in de weg rijdt, houd geen afstand, duwen, snel een gat dichtrijden omdat je een ander geen doorgang gunt, etc, etc.
Kortom het is egoïsme en kortzichtigheid dat hoogtij viert, dat blijkt ook wel uit de reacties hier; vrachtwagenchauffeurs kunnen barsten en moeten maar braaf achter elkaar aan sukkelen, iemand die geen 130 kan of durft te rijden moet maar op de provinciale weg gaan rijden etc, etc.
Het meest stuitende is nog dat dat onder veiligheid en doorstroming wordt gebracht. Als je te lui bent of te druk bent om op andere weggebruikers te letten en zoveel haast hebt en egoïstisch bent dat je niet even kunt wachten op een inhalende vrachtwagen of Serie die maar 80 rijdt (hoeveel tijd denk je eigenlijk dat dat aan je reis toevoegt?) dan moet je vooral bij jezelf te rade gaan.......
En nee, ik ben niet heilig. Ik rij vaak te hard op de snelweg, vooral met kar. En als ik ruimte nodig heb dan neem ik die. Maar ik laat ook altijd ruimte als iemand ertussen wil, geef vrachtwagens de ruimte en rij rechts.

Kortom het is egoïsme en kortzichtigheid dat hoogtij viert, dat blijkt ook wel uit de reacties hier; vrachtwagenchauffeurs kunnen barsten en moeten maar braaf achter elkaar aan sukkelen, iemand die geen 130 kan of durft te rijden moet maar op de provinciale weg gaan rijden etc, etc.
Het meest stuitende is nog dat dat onder veiligheid en doorstroming wordt gebracht. Als je te lui bent of te druk bent om op andere weggebruikers te letten en zoveel haast hebt en egoïstisch bent dat je niet even kunt wachten op een inhalende vrachtwagen of Serie die maar 80 rijdt (hoeveel tijd denk je eigenlijk dat dat aan je reis toevoegt?) dan moet je vooral bij jezelf te rade gaan.......
En nee, ik ben niet heilig. Ik rij vaak te hard op de snelweg, vooral met kar. En als ik ruimte nodig heb dan neem ik die. Maar ik laat ook altijd ruimte als iemand ertussen wil, geef vrachtwagens de ruimte en rij rechts.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Er is weinig mis met het huidige systeem. Het probleem zit hem in de automobilist. Die wil per sé niet ritsen, heeft last van iedereen en blijft dus gewoon links hangen want als ie naar links wil is er vast iemand die in de weg rijdt, houd geen afstand, duwen, snel een gat dichtrijden omdat je een ander geen doorgang gunt, etc, etc.
Kortom het is egoïsme en kortzichtigheid dat hoogtij viert, dat blijkt ook wel uit de reacties hier; vrachtwagenchauffeurs kunnen barsten en moeten maar braaf achter elkaar aan sukkelen, iemand die geen 130 kan of durft te rijden moet maar op de provinciale weg gaan rijden etc, etc.![]()
![]()
Het meest stuitende is nog dat dat onder veiligheid en doorstroming wordt gebracht. Als je te lui bent of te druk bent om op andere weggebruikers te letten en zoveel haast hebt en egoïstisch bent dat je niet even kunt wachten op een inhalende vrachtwagen of Serie die maar 80 rijdt (hoeveel tijd denk je eigenlijk dat dat aan je reis toevoegt?) dan moet je vooral bij jezelf te rade gaan.......![]()
![]()
En nee, ik ben niet heilig. Ik rij vaak te hard op de snelweg, vooral met kar. En als ik ruimte nodig heb dan neem ik die. Maar ik laat ook altijd ruimte als iemand ertussen wil, geef vrachtwagens de ruimte en rij rechts.![]()
Edward,
Ik geef je op ongeveer al deze punten gelijk. Alleen dat van die vrachtwagens snap ik niet: Ze zijn "beperkt" tot 80 km/u, als die 80 km/u ook de minimumsnelheid is (behoudens uitzonderlijke situaties), dan is er geen enkele inhaal-noodzaak.
Goed kijken naar wat anderen zouden willen en rustig met gelijke snelheden ritsen en invoegen is iets wat men hier nauwelijks beheerst, het is maar wat vaak: ik eerst, en als het dat niet is dan is het vooral een planloos en klakkeloos de aanwijzingen van de DomDom opvolgen.
Overigens, het zijn vaak óók de vrachtwagens die onhebbelijk reageren op het ritsen en invoegen. Niet zelden denken ze (kennelijk) bij het zien van een Deferderoide ohh die rijdt niet harder als 80 km/u, die laten we er niet tussen, die voegt maar achter mij in. Hebben ze bij een Puma (of een Td5) wel "pech", die trekt op de invoegstrook moeiteloos door naar een snelheid waarbij je gelijk op rijdt en dus in ongeveer ieder gat kan invoegen.
Groeten MarcS