Gevaarlijke sitatie door 50 km snelheidsverschil

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: Gevaarlijke sitatie door 50 km snelheidsverschil

Berichtdoor Landmarcs » 15 Apr 2016, 18:50

VeeTee schreef:
Landmarcs schreef:Blijft uiteindelijk staan dat je voor de wet te allen tijde binnen zicht-afstand moet kunnen stoppen

Het begrip "binnen zicht-afstand stoppen" vind ik in deze een rare... Ik kan (mede door de hoge zit in de Defender) nogal ver kijken - mits het niet al te mistig is. Ik zou liever de 2 seconden regel in acht nemen. Verbazend, als je dat probeert betrap je jezelf er vaak op toch te weing afstand te houden...

Gezien het enorme zicht (bij goed weer) mag je dus op grond van deze regel harder als de Defender kan (en mag - dat laatste wordt weer beperkt op grond van andere regels).
Omgekeerd, als je verrast wordt door een 80 km/u rijdende auto en dan een noodremming moet uitvoeren om geen ongelukken te veroorzaken dan voldoe je dus nauwelijks aan de regel om binnen zichtafstand te kunnen stoppen (of in dit geval slechts binnen zichtafstand de snelheid adequaat aan te passen).
Ik moet toegeven - zelfs met het riante uitzicht uit de Defender - soms overkomt het je dat je even niet voldoende zicht hebt op wat er allemaal voor je gebeurt: bocht, heuveltje, vragtwaggels, etc. kunnen je tijdelijk het zicht op de nabije "toekomst" ontnemen, in theorie zou je dan acuut je snelheid moeten aanpassen. En ik moet ook toegeven, zelf al houd ik in het algemeen ruim afstand - dat rijdt gewoon rustiger - dan nog heb ik wel eens dat ik "ongemerkt" of zelfs bewust inloop op een voorligger - bijv. als ik iemand links de ruimte wil laten en tegelijk geen gas wil terugnemen omdat ik vaart-houdend daarna vlotter kan inhalen.

Groeten MarcS

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 15 Apr 2016, 20:30

En dan nog even iets anders,
stel, je bant alle 'langzaam' (lees 80km/u) verkeer van de snelweg....
Waar rijden dan al die vrachtwagens die de hardwerkende ondernemers voorzien van hun handelsvoorraad? Ga je die dan door alle dorpskernen jagen, omdat er iemand 'zijn' vrije baan opeist op de snelweg?

sorry, heb er geen begrip voor...

Fenna (die voor d'r werk dagelijks over de snelwegen rondscharrelt met 80km/u)
Afbeelding

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Apr 2016, 20:55

fenix2 schreef:En dan nog even iets anders,
stel, je bant alle 'langzaam' (lees 80km/u) verkeer van de snelweg....
Waar rijden dan al die vrachtwagens die de hardwerkende ondernemers voorzien van hun handelsvoorraad? Ga je die dan door alle dorpskernen jagen, omdat er iemand 'zijn' vrije baan opeist op de snelweg?

sorry, heb er geen begrip voor...

Fenna (die voor d'r werk dagelijks over de snelwegen rondscharrelt met 80km/u)

Precies! Ik stel voor dat mensen wat minder "last" hebben van elkaar en iedereen gewoon de ruimte gunt en geeft! ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Paul van B

Berichtdoor Paul van B » 17 Apr 2016, 02:13

Met 245 km woon/werk verkeer per dag zie ik in de 130 km zones de korte files groeien. Terug naar huis van Culemborg richting Apeldoorn is dat kort na Utrecht, dan even voor Zeist en bij Zeist, Soest, Amersfoort, Stroe en Apeldoorn. Zal dat harmonica effect wel zijn. Die 130 gaat niet al te lang gehandhaafd blijven. Was natuurlijk ook een populistische verkiezingsstunt. Gaat binnenkort nog leuk worden als het caravangehalte tijdelijk toeneemt (lees zomer). Conclusie met die 130 zones ben je echt niet eerder op de plaats van bestemming. Ik denk dat menig vrachtwagenchauffeur uitzicht heeft op spectaculaire stunts die uitgehaald worden en maar net goed gaan. 130 km in Nederland, het heeft wel iets lachwekkends en dan te bedenken dat in the USA 90 km nog steeds de max is.

Houston

Berichtdoor Houston » 17 Apr 2016, 08:39

Voor bromfietsers?
:D
Want voor personenwagens verschilt het nogal, per staat;
https://www.wegenwiki.nl/Maximumsnelhed ... gde_Staten

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Apr 2016, 09:54

Paul van B schreef:..... Conclusie met die 130 zones ben je echt niet eerder op de plaats van bestemming. ....

Ik ben ervan overtuigd dat je met die populistische 130 km/u (en de gemiddelde Nederlandse drukte en rijstijl) gemiddeld zelfs later op de plaats van bestemming bent.
Hoe groter de snelheidsverschillen hoe vaker harmonica-effect, hoe meer drukte hoe heviger de harmonica-effecten, en ... je hoeft maar even een klein stukje harmonica-file te rijden en je gemiddelde keldert - Nederland is te klein om daarna met 130 km/u je gemiddelde weer op te fleuren.

Alleen in de stilste nachtelijke uren kan je langdurig 130 km/u aanhouden en zo die berekende 15-20 minuten winst halen op een rit tussen twee uithoeken. (Ik vraag me af hoeveel mensen er om 2 uur 's nachts in Vlissingen of Maastricht in de auto stappen om drie uur later filevrij in het noorden te arriveren? -- Vise-versa mag ook.)

Groeten MarcS

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 17 Apr 2016, 10:03

Paul van B schreef:en dan te bedenken dat in the USA 90 km nog steeds de max is.

Ik heb geen idee waar jij je info vandaan haalt, maar de maximum snelheid in de VS is 80 mijl per uur (128 km/u). Er is in Texas zelfs 1 snelweg met een maximale snelheid van 85 mijl per uur (136 km/u).

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Apr 2016, 10:20

marcenvon schreef:
Paul van B schreef:en dan te bedenken dat in the USA 90 km nog steeds de max is.

Ik heb geen idee waar jij je info vandaan haalt, maar de maximum snelheid in de VS is 80 mijl per uur (128 km/u). Er is in Texas zelfs 1 snelweg met een maximale snelheid van 85 mijl per uur (136 km/u).

Marc,

Die 80 mijl per uur geldt voor ± de helft van de USA, voor de andere helft (de gemiddeld drukkere helft) is het 70 mijl per uur (en soms zelfs minder) -- 70 mijl = 112 km/u.

Vergelijken met de USA is overigens nauwelijks interessant. De maximum snelheid is nu vooral de speelbal van de politiek, en te weinig het resultaat van verstandige optimalisering van veiligheid, overlast en doorstroming.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Apr 2016, 12:36

De maximum snelheid vergelijken vind ik minder boeiend, wat ik interessant vind is dat het een universele max snelheid is. Dus zowel voor vrachtwagens als voor personenwagens. Daar zou ik wel wat meer onderzoek over willen lezen want dat brengt het aantal snelheidsverschillen terug naar die enkele club van 90 gast en een enkele Series, Eend, etc.

Het omhoog brengen van de max voor vrachtwagens zou volgens mij veel meer doorstroming geven dan de snelheid voor personenwagens aanpassen.

Want iid als je op de snelweg kijkt dan is een vrachtwagen een (onbedoeld) rijdende stuwdam omdat er altijd wel een auto (of een kale lul met een aanhanger) is die met een sukkelgang die truck in gaat halen. Ik geef altijd gewoon een dikke dot gas als ik een vrachtwagen inhaal en rij dan gerust naar de 110 toe om hem vervolgens weer te laten afzakken naar 95-100km. Maar ik snap best dat er genoeg mensen zijn die dat niet doen vanwege enerzijds het verbruik en anderzijds de kans op een dikke bon.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Apr 2016, 13:21

Edward schreef:De maximum snelheid vergelijken vind ik minder boeiend, wat ik interessant vind is dat het een universele max snelheid is. Dus zowel voor vrachtwagens als voor personenwagens. Daar zou ik wel wat meer onderzoek over willen lezen want dat brengt het aantal snelheidsverschillen terug naar die enkele club van 90 gast en een enkele Series, Eend, etc.

Het omhoog brengen van de max voor vrachtwagens zou volgens mij veel meer doorstroming geven dan de snelheid voor personenwagens aanpassen.

Want iid als je op de snelweg kijkt dan is een vrachtwagen een (onbedoeld) rijdende stuwdam omdat er altijd wel een auto (of een kale lul met een aanhanger) is die met een sukkelgang die truck in gaat halen. Ik geef altijd gewoon een dikke dot gas als ik een vrachtwagen inhaal en rij dan gerust naar de 110 toe om hem vervolgens weer te laten afzakken naar 95-100km. Maar ik snap best dat er genoeg mensen zijn die dat niet doen vanwege enerzijds het verbruik en anderzijds de kans op een dikke bon.

Edward,

Kijk even beter naar de lijstjes hier: https://www.wegenwiki.nl/Maximumsnelhed ... gde_Staten
Ook in de USA zijn er (per staat verschillend) hier en daar serieuze snelheidsverschillen tussen personenauto's en vragtwaggels.

Belangrijker verschil waar het snelwegen betreft: In de USA heeft men het keep-our-lane systeem. Hiermee verspeel je een zekere capaciteit maar je verkleint ook de snelheidsverschillen (iedere lane krijgt zijn "eigen" snelheid). Hier in Europa (en dus vooral in Nederland, België en de drukkere delen van Duitsland) is het lemmingsgewijze met z'n allen naar de linker-rijbaan gaan een belangrijke versterker van het harmonica-effect.

Grotere snelheden voor vragtwaggels in de Europese situatie verhoogt sterk het ongevalsrisico omdat we in Europa een heel ander landschap kennen en dus wegen met gemiddeld veel meer bochten, aansluitingen etc. Op het rechte eind rijdt een vragtwaggel moeiteloos (en ook veilig) een stuk harder als de huidige max. snelheid, met wat extra manoeuvres gaat het dan snel mis, nu zie je al aan de ongevallen (en de ongevals-locaties) met vragtwaggels dat die te vaak te wijten zijn aan de te hoge snelheid. (Daarnaast heb je zaken als uitstoot en lawaai, en niet te vergeten de rap met de snelheid toenemende energie die in een ontspoorde vragtwaggel verborgen is.)

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”