Reparatie/onderhoud Disco 3

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
A3aan v.d.B.

Reparatie/onderhoud Disco 3

Berichtdoor A3aan v.d.B. » 06 Apr 2016, 17:50

Je zou er dronken van worden!
Zo'n vier jaar geleden een disco 3 van zeven jaar aangeschaft. In maart naar de garage voor regulier onderhoud en de (APK) keuring. De auto was niet klaar dus werd er door de garage een auto geregeld, de andere dag de disco weer opgehaald. Alles naar tevredenheid gedaan. Het jaar daarop weer een onderhoudsbeurt, géén problemen. Begin 2015 dynamo probleem, vervangen, alles weer als vanouds. Ja het rijden in een Land Rover is in Portugal te doen, de aanschaf, wegenbelasting, verzekering, het is allemaal niet zo achterlijk duur zoals in NL.

Augustus 2015, het display zegt, suspension fault? Pollens da's niet leuk. Op IN Land Rover Club gevonden en, zolang het symbool amber is, niet rood, is er mee te rijden, toch maar de garage, Ascendum Coïmbra, bellen. Krijg nou wat, zegt men over drie weken nog maar eens opnieuw bellen, het is druk??? Op mijn, "Dan bel ik Land Rover Portugal", is een ongeïnteresseerd, "U doet maar", wat mij doet mailen naar LR PT, die reageren met, ja, het is daar druk. OK dan TATA mailen echter die zwijgen in alle talen. U moet Leiria bellen is het advies, dat is als van Haarlem naar Utrecht rijden voor reparatie, maar omdat het druk is doorrijden naar Deventer want daar is ook een Land Rover dealer, koekoek :x

Het wordt nu dringender, de auto moet naar de keuring, als ik de auto start is er nu soms de melding, DSC fault, speciale functies uitgeschakeld, dan na vijf tot tien minuten rijden een acoustic signaal en de melding suspension fault. De garage gebeld, zij bellen terug, niet dus. Zelf heb ik in de sevice verlening gewerkt maar in Coïmbra is, zeg wat je doet en doe wat je zegt, heel erg onbekend. Dit is m.i. een staaltje klanten minachting, men heeft daar kennelijk niet door dat zo te handelen klanten weg jaagt.

Zo, dat moest ik effe kwijt en neem daar nu een beste borrel op, proost.

Vriendelijke groet vanuit een eindelijk droog Portugal, A3aan.

Roger B.

Re: Reparatie/onderhoud Disco 3

Berichtdoor Roger B. » 06 Apr 2016, 17:57

Sja....zuidelijk temperament ..... werkt doorgaans niet merkbaar door in werklust :lol:
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Apr 2016, 18:06

Roger B. schreef:Sja....zuidelijk temperament ..... werkt doorgaans niet merkbaar door in werklust :lol:

Vlgs mij is er een andere Portugese-Nederlander die in geval van garage-bezoek naar Spanje gaat, hij was daar meer over te spreken.
Het ligt dus niet per se aan de breedte-graad en/of de invloed daarvan op het temperament
Ik rijd overigens hier in Nederland ook al een tijdje twee dealers voorbij om naar een dealer te gaan die ook duur is maar beter doet waar je voor betaalt.

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 06 Apr 2016, 18:26

Twee jaar geleden ben ik bij onderstaande dealer geweest ; goede service en ze spraken perfect Engels.

Forportil Repairs
Serro Ruivo - Estrada Do Alvor, Portimão, Faro, 8500-316

Telephone
282 410 660
Fax
282 410 666

A3aan v.d.B.

Berichtdoor A3aan v.d.B. » 06 Apr 2016, 21:55

Natuurlijk zullen er zijn die niet zo veel zin hebben in werken maar de werklust valt best wel mee, dat begint al op de lagere school waar de kinderen lange dagen maken.

Naar Spanje gaan voor service/reparatie is, net als naar de Algarve géén optie. Alleen er naar toe gaan kost mij minimaal een dag. Wij wonen midden Portugal, ongeveer tussen Coïmbra en Viseu waar overigens óók een Land Rover dealer is.

Een garage, waar men alle merken serviced, waar ik nogal eens kom heeft naar de Disco gekeken. Er was een techneut op bezoek die een diagnose apparaat demonstreerde. Een laptop voorzien van de juiste software, een kabel verbonden met de service plug van de auto. Het bleek dat de schokdemper rechts voor te traag op druk kwam waarna die garage die schokdemper heeft vervangen. het probleem was daar mee niet opgelost dus moet het probleem ergens tussen die schokdemper en de compressor zitten?

Ik denk die dealer in Viseu eens contacten. Overigens bij garagebedrijven als van Land Rover spreekt men over het algemeen redelijk engels.

Vriendelijke Groet, A3aan.

Richard Vonk

Berichtdoor Richard Vonk » 13 Apr 2016, 21:27

hallo Adriaan,

mijn ouders wonen ook in Portugal, hebben een disco 3 een disco 2 en een tweetal Landcruisers.
Ze hebben nu een garage waar ze erg tevreden over zijn.
Mijn disco 1 gaat er ook heen , het is een uurtje vanaf jou.

http://www.ttturbo.pt/pt/
Go Far by Dakar

A3aan v.d.B.

Berichtdoor A3aan v.d.B. » 20 Apr 2016, 17:46

Een goede middag u allen,

A3aan kan weer lachen. De disco is geïnspecteerd, door de keuring gekomen én voorzien van een nieuwe compressor. 'T kost wat maar dan héb je je oude vertrouwde, sleutel omdraaien en zonder morren werken. Daar ben ik zo gek op. De kosten? 't is Portugees dus naar NL normen zal dit niet duur zijn, € 387,07 voor het onderhoud, incl. arbeidsloon en keuring (APK). De compressor, de Hitachi is vervangen door een, aldus de monteur, beter en sterker type kostte incl 10% korting op de compressor, ja ik ben een aardige vent, plus arbeidsloon, € 879,35.

Hopelijk heb ik het nu even gehad met extra onkosten, en is het wachten op een telefoontje uit Lissabon. Opmerkelijk hier in PT, meer bedrijven doen zulks, als de auto een service beurt heeft gehad wordt jee een paar dagen later gebeld door de hoofdvestiging van de garage of de importeur, denk ik, met de vraag of alles naar wens is en of je nog meer te wensen hebt. Dat laatste kan ik bevestigen maar of dat gerealiseerd kan worden? Zal het wel over het dealerschap hebben nu de dealer in mijn, directe, omgeving dealer af is. Ook wel triest als je bedenkt dat de (LR) monteur die 12 jaar bij de dealer werkte op straat staat. Vrouw, kindje en de hypotheek die doorgaat, niet leuk.

Vanuit een nog steeds erg nat Portugal met vriendelijke groet,

A3aan.

kuyperh

Berichtdoor kuyperh » 20 Apr 2016, 19:45

Wellicht voor een volgende keer:

Een medelid, die ook in Portugal woont is zeer te spreken over Britsh Lux (Antonio Bravo groep) in Badajoz, Spanje.
Ik zelf ben vorig jaar meer dan voortreffelijk geholpen door M. Coutinho, in Porto.

Het zijn beide Land Rover dealers. Die zijn dun gezaaid in Portugal, dus als je een goede hebt gevonden: koester hem.

Terug naar “Kroeg”