Starthulp (kant en klaar) als accu voor een lier.
We hebben een aantal aanhangwagens/trailers met elektrische lier die voorzien zijn van een accu.
Grootste probleem is altijd het laden en geladen te houden van de accu.
Nu leverde ik onlangs een trailer af met lier vanaf producent geleverd met een losse starthulp(510 amp 12v) en laadstroom connector. Mooie oplossing maar is het ook duurzaam en geschikt om te gebruiken?
Zal voor mij een hoop werk/ergernis schelen ondanks dat een tractie accu beter is. Het gebruik is namelijk wel minimaal doordat een klant vaak 1x een auto of een boot liert op een dag.
Wat is wijsheid?
Starthulp als accu lier
Re: Starthulp als accu lier
Mijn ervaring met startboosters is dat ze veel stroom leveren en prima een aanhanger van stroom kunnen voorzien. Het enige nadeel van die dingen is dat je ze wel regelmatig moet gebruiken, van stilstaan gaan ze hard achteruit. En ze zijn best kostbaar.
Kennis van me gebruikt een doos van National Luna waar gewoon een dikke accu instaat. (Chris heeft em ook in z'n wagen staan) Ook niet goedkoop maar je kunt iig ff snel de accu wisselen voor je hem meegeeft. http://www.nationalluna.com/PPPack.htm oa hier te koop: http://www.defparts-webshop.com/nl/cate ... solutions/
Kennis van me gebruikt een doos van National Luna waar gewoon een dikke accu instaat. (Chris heeft em ook in z'n wagen staan) Ook niet goedkoop maar je kunt iig ff snel de accu wisselen voor je hem meegeeft. http://www.nationalluna.com/PPPack.htm oa hier te koop: http://www.defparts-webshop.com/nl/cate ... solutions/
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
Een starthulp is gemaakt om kort een hoge stroom te leveren om te starten.... lieren langdurig(er) diezelfde hoge stroom leveren. Het lijkt me dat zo'n starthulp daar vrij snel tekort zal schieten en die auto of boot wellicht zelfs de kar niet op krijgt
gone
waarom voorzie je niet de aanhangers van een druppellader welke ook laad op de constante spanning van de auto? zo doen ze dat bij caravans ook namelijk om de accu vol te houden. dat is nog steeds niet de totale oplossing voor het laden wanneer de accu leeg is, maar misschien dat je daar een starthulp kunt gebruiken om de accu te laden net voor je de aanhanger mee geeft? of (omdat ze toch die druppel lader hebben) de aanhangers gewoon aan de stroom hangen net als je dat ook bij caravans hebt. gewoon vaste aansluiting met een losse kabel.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Landmarcs
piet_g schreef:waarom voorzie je niet de aanhangers van een druppellader welke ook laad op de constante spanning van de auto? zo doen ze dat bij caravans ook namelijk om de accu vol te houden. dat is nog steeds niet de totale oplossing voor het laden wanneer de accu leeg is, maar misschien dat je daar een starthulp kunt gebruiken om de accu te laden net voor je de aanhanger mee geeft? of (omdat ze toch die druppel lader hebben) de aanhangers gewoon aan de stroom hangen net als je dat ook bij caravans hebt. gewoon vaste aansluiting met een losse kabel.
Ik zou zeggen: Neem het beste van alles.
Los uitneembare accu-units (met iets semi-tractie achtigs als accu), en een druppellader en 12V-caravan-laad-schakeling in die units ingebouwd.
Op de thuisbasis kunnen de accu-units dan met de druppellader op niveau blijven, daarmee gaan ze dus in volgeladen toestand op pad.
Onderweg wordt de accu dan ook nog eens op peil gehouden, aangenomen dat de 12V via de aanhangerstekker goed doorkomt.
Nadeel is het sjouwen met de accu-pakketten, maar dat heb je ook met een losse starthulp, en die starthulp is verder dus niet ideaal gezien het takenpakket.
Groeten MarcS
De aanhangwagens staan op open terrein waar helaas geen stroom is. Nu kan ik deze natuurlijk regelmatig bij mijn werkplaats zetten maar over het algemeen wordt dit natuurlijk vergeten
en op het moment dat de lier nodig is, staat de accu leeg is de ervaring.
Het is natuurlijk geen dagelijks gebruik en ook niet een hele dag dat iemand aan het lieren is, vaak 1 auto erop en dan ergens op de dag weer lossen.
Maar ik denk dat ik gewoon een kistje maak met passende accu, lange kabels incl stekker zodat men vanuit de kofferbak kan lieren. Druppellader er in en gaan
Denk dat een starthulp idd snel leeg is..
Het is natuurlijk geen dagelijks gebruik en ook niet een hele dag dat iemand aan het lieren is, vaak 1 auto erop en dan ergens op de dag weer lossen.
Maar ik denk dat ik gewoon een kistje maak met passende accu, lange kabels incl stekker zodat men vanuit de kofferbak kan lieren. Druppellader er in en gaan
Denk dat een starthulp idd snel leeg is..
-
sleen42
Een goede handlier er op?Nooit accu leeg,minder onderhoud en gaan ook niet zo snel kapot
Als ik eens ergens een autoambulance huur dan zit daar ook een handlier op,gaat prima,ook met een Disco er op lieren.
Jeroen
Als ik eens ergens een autoambulance huur dan zit daar ook een handlier op,gaat prima,ook met een Disco er op lieren.
Jeroen
Discovery Td5 werk auto:-)
Ik had de lier achterop de 130 gemonteerd. Bij elke willekeurige aanhanger een lier bij met altijd volle accu's.

Edward van Vugt
-
Roger B.
en een touw/kabel er op was nog makkelijker geweest
al weerhield je dat er niet van hem toch te gebruiken

gone
Roger B. schreef:en een touw/kabel er op was nog makkelijker geweest![]()
al weerhield je dat er niet van hem toch te gebruiken
![]()
Euh, idd. Kan niemand aanraden om een gewone lier als kaapstaander te gebruiken......
Edward van Vugt