Voor wat het aan toegevoegde waarde heeft...........
Heel frappant ook in dit forum een gerelateerd topic aan te treffen.......of alle tdv6 motoren op hetzelfde moment gaan hemelen.....
Er is weldegenlijk sprake van een structureel probleem met deze motor........en het resultaat is in de meeste gevallen een gebroken krukas.
Als je even googled zul je zien dat het wereldwijd is.....veel in zuid afrika de UK uiteraard, en daar waar het wat meer in mijn eigen hoekje zit.....Brazilie.
Toeval of niet........sinds een week of 2 volg ik een topicje op een braziliaans forum over een tdv6 met gebroken krukas, en ikzelf (omdat ik een bescheiden garagebedrijfje heb gespecialiseerd in LR) in 3 dagen tijd 5 telefoontjes van Disco 3 eigenaren en / of collega bedrijven met zo´n auto binnen die belden om advies.
Wat ik bedoel aan te geven is dat er dus echt wel spraken lijkt te zijn van een probleem .
Sja en zoals Roger al aangaf......zie als eindgebruiker (die over het algemeen alleen staat) maar hard te maken dat het een structureel probleem is en LR te dwingen hun verantwordelijkheid daarin te nemen.....geloof me dat gebeurt never nooit niet meer.......garantie verlopen...veel jaren overheen gegaan, km gerelateerd enz.
Een ander sterk argument dat ze hebben zal zijn dat het om een verwaarloosbaar percentage zal gaan. Dat zal relatief in cijfers uitgedrukt ook best waar zijn (aantal in de soep gedraaide TDV6 motoren tov het totaal aantal gebouwde TDV6 motoren) maar ja zal maar net het lot uit de loterij treffen he.....
En zelfs als gedupeerden zich wereldwijd verenigen (wat nooit zal gebeuren) zal het vrijwel onbegonnen werk zijn zo´n zaak te winnen.
En dat is heus niet LR gerelateerd maar zal bij elke fabrikant zo zijn (David tegen Goliath)
Ik kan me van al mijn autominded jaren slechts 1 geval herinneren dat een fabrikant zijn verantwoordelijkheid nam en dat was in de tijd dat ik bij een VW gerelateerd bedrijf werkzaam was en de Golf 4 op de markt zou komen. Er bleek toen een constructiefout in de C-stijl te zitten met als gevolg dat er toen enkele honderde autos de pers in zijn gegaan nog voordat het model uberhaubt op de markt was.
In alle andere gevallen is er hooguit spraken van terugroepacties ten tijde dat een bepaald model nog in de verkoop is, n meestal pas onder dwang van autoriteiten.
Afijn......Verhaal halen zal haast onbegonnen werk zijn.
En reparatie?.......nieuwe krukas alleen is al bijna 7000 GBP mag je hopen dat het blok nog te redden is , maar je zal toch zeker moeten gaan lijnboren en een revisie van dit niveau is geen kattepis en dan? na de revisie? welke garantie heb je dat het niet weer gebeurt?
Dit torretje zou mij nog wel even 3 x op mijn hoofd doen krabbelen alvorens ik eraan begin met de info die ik nu heb.Ik weet dat het inmiddels voor de topicstarter te laat is, maar voor mensen die aanschafplannen hebben....bezint eer gij begint)
Sterkte met de afhandeling
gr Luke
PS: eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik sinds kort helemaal niets wist van de problemen met dit blok maar door de vele gevallen in korte tijd hier waar ik mee werd geconfronteerd heb ik voor de grap eens een klein avondje zitten googlen en lezen, en wat er dan boven komt drijven is echt niet mis. Aardig weetje is dat het erop lijkt dat dit een door PSA ontwikkelde motor is (citroen / peugeot), en een andere wetenswaardigheid....er schijnt ook een gerelateerde benzine variant te zijn met hetzelfde euvel, hoewel ik even niet precies weet welk type dit is.
Schade TDV6 2.7 en afhandeling Landrover
Re: Schade TDV6 2.7 en afhandeling Landrover
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten