Twee daagjes furstenau

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Jankouwenberg

Twee daagjes furstenau

Berichtdoor Jankouwenberg » 03 Mar 2016, 18:02

Rovertjes

Toch even kort verslag doen van mijn eerste 4X4 tochtje met onze "nieuwe" landrover uit 2001. Wij Jan en Barbara en onze 4 kinderen in de auto gepropt ( een 110 is nog best klein als er veel warme kleren en 6 personen mee moeten). We hebben wel 4x4 ervaring in ijsland (landrover) en Namibie (Toyota Hi ace) maar dit is onze eigen auto en Furstenau leek ons een goeie plek de auto te leren kennen, en meer te weten te komen over de ideale inrichting.

Het was zeer regenachtig en dus super modderig in het bos. Ik heb weliswaar goede winterbanden onder de td5 110 zitten (Nokian HAKKAPELIITTA LT2 235/85 R16) maar ik kan jullie vertellen dat dat in de modder niet altijd de juiste keuze is. De eerste nacht vroor het 6 graden maar het was te doen in de tent op het dak en in de auto (standkachel licht klaar voor inbouw).

Toen lekker gaan rijden door het bos (we ware de enige gedurende twee dagen). Al na 30 minuten zaten we vast in de modder (onszelf gelukkig uitgelierd). Buiten de extreme modder ging het wel goed al waren de poelen behoorlijk diep door de vele regen. gevolg twee keer water tot over de moterkap, geen doek voor de gril en we hebben geen snorkel dus een beetje mazzel gehad dat er geen water in de luchtinlaat is gekomen. Wel volop water in de kachel inlaat die er dus mee ophield. Verder rijden was geen optie want door het natte weer en 6 personen besloeg alles direct. Gelukkig was het de zekering die het had begeven door het oppompen van het water. Een nieuwe zekering bracht uitkomst. De dag erna zonder kinderen nog een rondje gedaan met Barbara achter het stuur (ze rijd super) ging het uiteindelijk onverwacht goed mis. Alle verdachte waterpoelen gepeild maar soms zit het venijn in een klein poeltje. Direct de diepte in tot bovenkant banden en wat erger was wielspin, diflock, vooruit, achteruit vast midden in de poel met hier en daar nog wat ijsschotsen.

Laarzen uit getrokken en op mijn blote voeten door het koude water naar de lier die ook onder water stond, op de tast de lier los en kabel vastgemaakt aan een boom. Water liep inmiddels de auto in tot boven de pedalen, maar de motor bleef gelukkig rustig lopen. verhaal heeft een goed eind auto er uit kunnen lieren en in mijn onderbroek naar de tent terug gegaan. :D

Een ding heb ik wel geleerd. Ik haal voortaan eerst de matten uit mijn auto voor ik het terrein in ga. Ik heb nu thuis een flinke klus aan het schoonmaken van die dingen. :lol:

Hieronder nog wat foto's van de waterlijn waar we 10 minuten in vast stonden

Respect voor Land Rover van mij mag er best wat onderhoud bijkomen. Vooral het feit dat ik na deze duik alleen even mijn Zekeringsbak heb uitgespoeld (stond 3 cm water in) en gewoon 250Km over de snelweg naar huis kon rijden zegt wel iets over deze auto. :D we zijn er blij mee.
Bijlagen
maart 02, 2016-69.jpg
maart 02, 2016-71.jpg
maart 02, 2016-70.jpg
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Roger

Re: Twee daagjes furstenau

Berichtdoor Roger » 03 Mar 2016, 18:06

well done!
veel plezier ermee.
:D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

ppw

Berichtdoor ppw » 03 Mar 2016, 18:40

mooie actie!! en je hebt meteen geleerd dat je je lierkabel al een stukje kunt uitrollen en op je motorkap/spiegel of wherever kunt vast maken, scheelt natte voeten.... ;)Afbeelding

en nu upgraden?? muds, snorkel, ect??
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 03 Mar 2016, 18:57

Mijn kinderen hebben direct een zwembril snorkel met duktape op de luchtinlaat geplakt :D ziet er stoer uit. Maar ik ga er inderdaad een snorkel op zetten al vind ik het er altijd wat overdreven uitzien. In furstenau heb ik echter het water tegen mijn vooruit zien golven en ik besefte me achteraf dat ik veel mazzel heb gehad dat de luchtinlaat geen water heeft gehapt. Muds nog niet over nagedacht maar wellicht ook een goed idee.

Overigens staat een goede dakkoffer om slaapzakken in te proppen, bagage ankers en een luifel ook hoog op de verlanglijst. Ik weet nu al zeker dat er minimaal zoveel aan extra's in die auto gaat als de aanschafprijs. :D
2cv Citroën 1983 blauw

ppw

Berichtdoor ppw » 03 Mar 2016, 19:28

ik zeg niets.... maar was maar wat blij met m'n goed functionerende en dichtgekitte snorkel.... geen water in inlaat/blok/turbo/intercooler..... eruit en weer naar huis :roll: :roll: de ellende achteraf is nu bijna opgelost :( :?
Afbeelding
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Mar 2016, 20:14

Het blijft een mooie foto, zo'n kano aanlegsteiger midden in de vaart.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Mar 2016, 21:33

Jankouwenberg schreef:Het was zeer regenachtig en dus super modderig in het bos. Ik heb weliswaar goede winterbanden onder de td5 110 zitten (Nokian HAKKAPELIITTA LT2 235/85 R16) maar ik kan jullie vertellen dat dat in de modder niet altijd de juiste keuze is. .....

De Nokian's zijn prima banden maar soms een beetje te subtiel. Ik kan me erg goed voorstellen dat ze in de boetseerklei dan tegen vallen.
Zo op het oog lijken de (goedkopere) Cooper M+S wellicht beter voor "All-Weather/All-Terrain" gebruik. De Cooper M+S is een winterband van een wat ouder ontwerp, hij heeft als voordeel dat ie bi-directioneel is, dat scheelt bij het zuinig oprijden van de band.
Jammer genoeg heb ik deze twee banden typen nog niet vergelijkenderwijze getest gezien.
Zoals altijd is het met banden een kwestie van compromissen danwel extremen.

In ieder geval doet de Nokian het erg goed in de sneeuw en op echte gladheid (en ik kwam ook al een Zwitserse boer tegen die ze het jaarrond gebruikte, dat was in de Jura, en daar is boetseerklei niet gewoon). Een boswachter-jachtopziener in de Noordelijke Vogezen (met een VW Amok) zwoer bij zijn "pneu-contact" ook Nokian's (een ander maar vergelijkbaar type, iets met WR in de naam) hij had geen goed woord over voor de "echte" terreinbanden (maar hij moest ook niet werken in de Lotharingse klei). Ofwel iedere toepassing kent z'n optimum.

Groeten MarcS

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 03 Mar 2016, 23:38

@ ppw blijft inderdaad een mooie foto maar jij bent er dacht ik niet bewust ingereden dat deden wij wel :oops:

@ landmarcs ik ben verder erg tevreden over de nokians. Remweg is bij kou en ijzel die we gehad hebben super en op de snelweg zijn ze lekker stil. In de echte klei merk je alleen dat het profiel net iets te fijn is en de banden vol lopen. Overigens heb je daar dan weer een lier voor zo lost alles zich wel weer op. Het was in fusrstenau in ieder geval zeer natte klei ook het helling oplopen resulteerde vaak in een glij partij. Condities die ik in IJsland en Afrika (droog seizoen) nog niet ben tegengekomen.

Voor de perfectie wordt dat dus zomer, winter en offroad banden

Hoog tijd voor de aanschaf van een flinke schuur om al die banden op te slaan :D
2cv Citroën 1983 blauw

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Mar 2016, 00:02

Jankouwenberg schreef:Voor de perfectie wordt dat dus zomer, winter en offroad banden

Hoog tijd voor de aanschaf van een flinke schuur om al die banden op te slaan :D

Probeer eens hoever je komt met Continental CrossContact AT. Ik stond verbaast hoeveel die aankunnen en ... ze zijn daarbij bijna net zo stil als de Nokians (mijn Nokians werden stiller in het gebruik, de CCC's juist wat lawaaiiger), en de Continentals zijn in ieder geval buiten de winter heel voorspelbaar/betrouwbaar op de verharde weg en dat is toch ook erg veel waard.

Ik ken overigens iemand met een best "flinke schuur" die juist liever jaarrond op Cooper M+S rondrijdt.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Mar 2016, 12:42

Landmarcs schreef:
Jankouwenberg schreef:Voor de perfectie wordt dat dus zomer, winter en offroad banden

Probeer eens hoever je komt met Continental CrossContact AT. Ik stond verbaast hoeveel die aankunnen en ... ze zijn daarbij bijna net zo stil als de Nokians (mijn Nokians werden stiller in het gebruik, de CCC's juist wat lawaaiiger), en de Continentals zijn in ieder geval buiten de winter heel voorspelbaar/betrouwbaar op de verharde weg en dat is toch ook erg veel waard.

Ik ken overigens iemand met een best "flinke schuur" die juist liever jaarrond op Cooper M+S rondrijdt.

Groeten MarcS

Ook de Cooper Discoverer M+S gaan vol lopen in vette natte klei (ook al hebben die een iets grover profiel dan de Nokian's).
Het beste gaat het denk ik met noppenbanden of sneeuwkettingen (en daar heb je geen flinke schuur voor nodig om die op te bergen).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Kroeg”