Special tools popnagels

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Edward

Special tools popnagels

Berichtdoor Edward » 24 Jan 2016, 17:55

Op een Hcpu bak worden extra zware popnagels gebruikt welke andersom werken dan de gewone bekende nagel. Hier steek je een pen met bolle kop van de zichtzijde door het plaatmateriaal en dan schuift er aan de achterzijde een "moer" overheen welke je met een speciale tang aantrekt/duwt.

Ik had ooit een link van een leverancier maar ben een tijd geleden alle bladwijzers kwijtgeraakt en nu kan ik hem niet meer vinden. Omdat ik na het denken en het rekenen ben over een nieuw project waarbij ik wellicht een 130 single cab (of king cab) Hcpu wil bouwen wil ik graag weten wat zo'n tang ook alweer kost. (mij staat iets bij van 1800 euro)

En wellicht is er een home made tool te maken voor het beperkt aantal nagels dat ik moet doen. heb bij carrosseriebouwers hier in de buurt navraag gedaan maar nog niemand gevonden die zo'n ding heeft of me zelfs maar in de goede richting kan wijzen van een leverancier. :roll: :roll:

Al moet ik bekennen dat ik nog niet echt hard gezocht heb..... :oops: :oops:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

ppw

Re: Special tools popnagels

Berichtdoor ppw » 24 Jan 2016, 18:16

"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 24 Jan 2016, 18:29

Bedoel je hi-lok fastners? Heb die nog nooit buiten de de luchtvaart gezien :(

image.jpeg
image.jpeg (60.05 KiB) 4136 keer bekeken

image.jpeg

image.jpeg

Zo zien die dingen eruit, het "moertje" draaie je aan en de zeskant breekt eraf als het moment bereikt is.
Je hebt ze verzoeken maar ook met platte kop en zelfs een bolkopje.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Jan 2016, 18:47

Tja....aangezien het plaatwerk uit de vliegtuig industrie stamt... waarom de klinknagels niet dan?
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Jan 2016, 18:48

Dat lijkt idd erg op wat er in een Hcpu bak zit Jan, al ken ik ze alleen waarbij de pen vastgehouden wordt door de machine en dan de "moer" eroverheen gedrukt. Dit lijkt nog makkelijker want geen echt speciaal gereedschap nodig lijkt het.

Echt heel spannend is het ook niet, heb ooit een hcpu bak ingekort waarbij we van inbusbouten de Allenkop dichtgelast hebben en vervolgens afgedraaid in de vorm van de koppen van Land Rover. Was wat bewerkelijk maar geen verschil te zien. :roll: :roll:

Maar omdat ik nu eenmaal een gereedschap fetisch heb ben ik wel benieuwd of zo'n tang enigszins te doen is. weet jij een leverancier van die Aircraft rommel? Liefst een groothandel..... :) :)

Vraag me af of het huidige plaatwerk nog vergelijkbaar is met het Birmabright van vroeger? Heel veel soeps is het niet qua corrossie gevoeligheid en hardheid?
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 24 Jan 2016, 20:01

Nee heb geen idee waar dat die hi-loks te koop zijn. Monteren is makkelijk met een inbus hou je de bout vast en dan met ringrateltje of steek sleutel zet je de collar, zo als dat heet, vast.
Ebay heeft wel wat

http://www.ebay.co.uk/itm/Hi-Lok-Collar ... SwKtlWiIZB

http://www.ebay.co.uk/itm/10-ea-HI-LOK- ... SwmrlUsIQ4

Alles is wel in inches dus als je wat besteld let dan op dat je passend setje besteld.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Terug naar “Kroeg”