aan de stamtafel

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Ray vd Velden

Re:aan de stamtafel

Berichtdoor Ray vd Velden » 14 Dec 2010, 23:05

R1200C schrijft:
Is er een maximum verschil tussen het profiel voor en achter? Mijn buurman had het daar ook al over met zijn Volvo AWD.

Dat was dan een Classic om nummering van 850 naar de 70...
Want na 2001 of 2002 is er Haldex in gekomen.....
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Manja

Berichtdoor Manja » 15 Dec 2010, 09:12

Marco 109 schrijft:
R1200C schrijft:
Is er een maximum verschil tussen het profiel voor en achter? Mijn buurman had het daar ook al over met zijn Volvo AWD.

Langzamerhand ben ik een expert geworden.
Niet wat beterft techniek, banden of Land Rovers, maar wel wat betreft zaken over de La Ro vinden op het www. ;)

Wat ik ervan begrepen heb is het bij een Freelander wel belangrijk dat de nieuwe banden altijd achter komen.
Dus het verschil dat al dan niet versleten banden maakt zou al voldoende kunnen zijn voor schade aan de Visco van de Freelander.
Er schijnen complete aandrijflijnen (vooral beginnend met de Visco) in de soep gelopen te zijn door voor een ander merk dan achter waarbij de voorbanden net iets groter waren.

Nou weet ik ietsje minder van techniek dan jij Marco, dus eh, wat is de Visco? Ik heb achter blijkbaar geen nieuwe banden gekregen, ik kan me tenminste niet voorsellen dat ze na 23.000 km zo kaal zijn als het nieuwe banden waren. Het verschil met voor en achter is ook duidelijk te zien. Voor veel profiel en achter, nou ja, vrijwel niets meer.
Groet,

Manja

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 15 Dec 2010, 09:39

Manja schrijft:
Marco 109 schrijft:
R1200C schrijft:

Langzamerhand ben ik een expert geworden.
Niet wat beterft techniek, banden of Land Rovers, maar wel wat betreft zaken over de La Ro vinden op het www. ;)

Wat ik ervan begrepen heb is het bij een Freelander wel belangrijk dat de nieuwe banden altijd achter komen.
Dus het verschil dat al dan niet versleten banden maakt zou al voldoende kunnen zijn voor schade aan de Visco van de Freelander.
Er schijnen complete aandrijflijnen (vooral beginnend met de Visco) in de soep gelopen te zijn door voor een ander merk dan achter waarbij de voorbanden net iets groter waren.

Nou weet ik ietsje minder van techniek dan jij Marco, dus eh, wat is de Visco? Ik heb achter blijkbaar geen nieuwe banden gekregen, ik kan me tenminste niet voorsellen dat ze na 23.000 km zo kaal zijn als het nieuwe banden waren. Het verschil met voor en achter is ook duidelijk te zien. Voor veel profiel en achter, nou ja, vrijwel niets meer.

Oei, dit wordt wel erg technisch voor in de kroeg...

We nemen eerst een bakje koffie erbij.

Let op, ik ben wat autotechniek betreft zeker geen deskundige, maar ik lees wel veel....

De Visco, is de koppeling in de aandrijflijn die er voor zorgt dat de Freelander een 4 wiel aangedreven auto wordt wanneer de voorwielen grip verliezen.
Door allerlei oorzaken kan deze koppeling (die dus normaalgesproken "los" is en "vast" wordt wanneer de voorwielen geen grip hebben)permanent vast gaan zitten.
Hierdoor worden dus ook de achterwielen ineens continue aangedreven en daar gaan de achterbanden heel hard van slijten (en tegelijkertijd kunnen "te kleine" of afgesleten achterbanden ook een oorzaak zijn). Verder zal als de Visco stuk is de rest van de aandrijflijn naar de achterwielen ook heel veel te veel krachten te verwerken krijgen en dus stuk gaan.

Wat in jouw verhaal dus de vraag is: "zijn de versleten achterbanden een blijk van probleem of oorzaak van een probleem?

Zie hier voor info van iemand die wel weet waar hij het over heeft:
techniek LRCH 1
techniek LRCH 2
techniek LRCH 3
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Manja

Berichtdoor Manja » 15 Dec 2010, 09:49

Goed, wat ik dus telkens tegenkom, is dat de nieuwe banden nooit alleen voor gemonteerd mogen worden. Als dat wel gebeurt en de visco loopt vast, dan is er grote kans dat de achterbanden idd sneller slijten dan de voorbanden. Ik ga bellen om uitleg .............
Groet,

Manja

R1200C

Berichtdoor R1200C » 15 Dec 2010, 09:54

Succes! Hoop dat het snel naar tevredenheid wordt opgelost.
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Manja

Berichtdoor Manja » 15 Dec 2010, 16:48

Net bij de dealer geweest. Ze waren stomverbaasd, want ik heb idd 4 nieuwe banden gekregen. De visco werkt prima en met de diffentieel is ook niets aan de hand. De banden zijn prachtig (nou ja) egaal afgesleten, alsof er al tig kilometer mee is gereden. Commentaar: Je mag geen dragraces meer doen!! :laugh:

We gaan een oplossing zoeken.
Groet,

Manja

R1200C

Berichtdoor R1200C » 15 Dec 2010, 17:33

Weer een reden om niet meer naar de dealer te gaan. Als je niet eens dragraces mag doen wat dan nog wel? :laugh: :laugh: :laugh:
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Leonie

Berichtdoor Leonie » 15 Dec 2010, 20:26

Manja schrijft:
Commentaar: Je mag geen dragraces meer doen!! :laugh:

Moet je misschien toch over een Defender nadenken :woohoo:
Met vriendelijke groet uit het altijd zonnige Hoenderloo

Johnny

Berichtdoor Johnny » 15 Dec 2010, 20:41

Leonie schrijft:
Manja schrijft:

Hebben ze al :laugh:
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Leonie

Berichtdoor Leonie » 15 Dec 2010, 20:44

Johnny schrijft:
Leonie schrijft:
Manja schrijft:

Hebben ze al :laugh:

O, natuurlijk! Dan gebruik je inderdaad de Freelander voor de dragraces.. :laugh:
Met vriendelijke groet uit het altijd zonnige Hoenderloo

Terug naar “Kroeg”