...
Highlander, wil je ons iets vertellen??? :unsure:
...
Highlander schrijft:
...
R1200C schrijft:
Is er een maximum verschil tussen het profiel voor en achter? Mijn buurman had het daar ook al over met zijn Volvo AWD.
Langzamerhand ben ik een expert geworden.
Niet wat beterft techniek, banden of Land Rovers, maar wel wat betreft zaken over de La Ro vinden op het www. ;)
Wat ik ervan begrepen heb is het bij een Freelander wel belangrijk dat de nieuwe banden altijd achter komen.
Dus het verschil dat al dan niet versleten banden maakt zou al voldoende kunnen zijn voor schade aan de Visco van de Freelander.
Er schijnen complete aandrijflijnen (vooral beginnend met de Visco) in de soep gelopen te zijn door voor een ander merk dan achter waarbij de voorbanden net iets groter waren.
Mijn buurman (met overigens een 48 jaar oude traktor "Als je een keer vast zit trek ik je er wel uit") had het over verschillen in profieldiepte tussen voor en achter bij dezelfde bandenmaat. Dat Freelander verhaal zou dus ook op kunnen gaan voor zijn Volvo. Vroeg me alleen af of dat ook voor andere 4x4's zou gelden.
Persoonlijk ga ik overigens altijd voor beste banden achter, maar dat is een andere discussie ;-)
R1200C schrijft:
Mijn buurman (met overigens een 48 jaar oude traktor "Als je een keer vast zit trek ik je er wel uit") had het over verschillen in profieldiepte tussen voor en achter bij dezelfde bandenmaat. Dat Freelander verhaal zou dus ook op kunnen gaan voor zijn Volvo. Vroeg me alleen af of dat ook voor andere 4x4's zou gelden.
Persoonlijk ga ik overigens altijd voor beste banden achter, maar dat is een andere discussie ;-)
Wat ik merk bij mijn Disco is dat de banden rondom even hard slijten. Ze zijn alle vier gelijk in profieldiepte.
dat doen ze van me 90 ook maar van de 130 slijten ze voor duidelijk harder dan achter...
Johnny schrijft:
dat doen ze van me 90 ook maar van de 130 slijten ze voor duidelijk harder dan achter...
Ik kan me voorstellen dat meer factoren op het slijten van banden een invloed hebben. Als je 130 van voren erg zwaar is (lier, lierbumper e.d.) dan drukt dat meer op de banden. De aangedreven wielen slijten de banden het hardste van, maar bij ons is alles gelijk aangedreven.
Bowmore_and_more schrijft:
Highlander schrijft:
...
Denk dat het bier op is :lol:
Bij een Freelander is het heeel belangrijk dat de achterbanden en de voorbanden gelijk zijn. Als er een licht slijtage verschil is dan de beste achter ivm de iets grotere diameter.
Ik weet niet hoeveel km je in een jaar gereden hebt maar als je aandrijflijn wat stug wordt en de Visco niet meer zo soepel is gum je zo een setje achterbanden weg. Banden beginnen dan ook te cuppen. Beetje zaagtand effect als je er met je handen overgaat.
De freelander achterwielen worden als het ware een beetje mee gesleept over de weg totdat 4wd nodig is en je voorwielen grip verliezen. dan gaan de achterwielen meedoen omdat de visco door de warmteontwikkeling in de siliconen gevulde lamellenkoppeling gaat sperren.
Heb je veel km gereden?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten