aan de stamtafel

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Bowmore_and_more

Re:aan de stamtafel

Berichtdoor Bowmore_and_more » 14 Dec 2010, 20:28

Highlander schrijft:
...

Highlander, wil je ons iets vertellen??? :unsure:
André Nagel

Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..

Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)

Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)

Johnny

Berichtdoor Johnny » 14 Dec 2010, 20:45

Bowmore_and_more schrijft:
Highlander schrijft:
...

Denk dat het bier op is :lol:
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

R1200C

Berichtdoor R1200C » 14 Dec 2010, 20:47

Marco 109 schrijft:
R1200C schrijft:
Is er een maximum verschil tussen het profiel voor en achter? Mijn buurman had het daar ook al over met zijn Volvo AWD.

Langzamerhand ben ik een expert geworden.
Niet wat beterft techniek, banden of Land Rovers, maar wel wat betreft zaken over de La Ro vinden op het www. ;)

Wat ik ervan begrepen heb is het bij een Freelander wel belangrijk dat de nieuwe banden altijd achter komen.
Dus het verschil dat al dan niet versleten banden maakt zou al voldoende kunnen zijn voor schade aan de Visco van de Freelander.
Er schijnen complete aandrijflijnen (vooral beginnend met de Visco) in de soep gelopen te zijn door voor een ander merk dan achter waarbij de voorbanden net iets groter waren.

Mijn buurman (met overigens een 48 jaar oude traktor "Als je een keer vast zit trek ik je er wel uit") had het over verschillen in profieldiepte tussen voor en achter bij dezelfde bandenmaat. Dat Freelander verhaal zou dus ook op kunnen gaan voor zijn Volvo. Vroeg me alleen af of dat ook voor andere 4x4's zou gelden.

Persoonlijk ga ik overigens altijd voor beste banden achter, maar dat is een andere discussie ;-)
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 14 Dec 2010, 20:54

R1200C schrijft:

Mijn buurman (met overigens een 48 jaar oude traktor "Als je een keer vast zit trek ik je er wel uit") had het over verschillen in profieldiepte tussen voor en achter bij dezelfde bandenmaat. Dat Freelander verhaal zou dus ook op kunnen gaan voor zijn Volvo. Vroeg me alleen af of dat ook voor andere 4x4's zou gelden.

Persoonlijk ga ik overigens altijd voor beste banden achter, maar dat is een andere discussie ;-)

Wat ik merk bij mijn Disco is dat de banden rondom even hard slijten. Ze zijn alle vier gelijk in profieldiepte.

Bareld

Berichtdoor Bareld » 14 Dec 2010, 20:57

Bij een Freelander is het heeel belangrijk dat de achterbanden en de voorbanden gelijk zijn. Als er een licht slijtage verschil is dan de beste achter ivm de iets grotere diameter.

Ik weet niet hoeveel km je in een jaar gereden hebt maar als je aandrijflijn wat stug wordt en de Visco niet meer zo soepel is gum je zo een setje achterbanden weg. Banden beginnen dan ook te cuppen. Beetje zaagtand effect als je er met je handen overgaat.
De freelander achterwielen worden als het ware een beetje mee gesleept over de weg totdat 4wd nodig is en je voorwielen grip verliezen. dan gaan de achterwielen meedoen omdat de visco door de warmteontwikkeling in de siliconen gevulde lamellenkoppeling gaat sperren.

Heb je veel km gereden?

Johnny

Berichtdoor Johnny » 14 Dec 2010, 21:01

Thomas Td5 schrijft:
R1200C schrijft:

Wat ik merk bij mijn Disco is dat de banden rondom even hard slijten. Ze zijn alle vier gelijk in profieldiepte.

dat doen ze van me 90 ook maar van de 130 slijten ze voor duidelijk harder dan achter...
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 14 Dec 2010, 21:14

Johnny schrijft:
dat doen ze van me 90 ook maar van de 130 slijten ze voor duidelijk harder dan achter...

Ik kan me voorstellen dat meer factoren op het slijten van banden een invloed hebben. Als je 130 van voren erg zwaar is (lier, lierbumper e.d.) dan drukt dat meer op de banden. De aangedreven wielen slijten de banden het hardste van, maar bij ons is alles gelijk aangedreven.

Johnny

Berichtdoor Johnny » 14 Dec 2010, 21:20

Thomas Td5 schrijft:
Johnny schrijft:

Ik kan me voorstellen dat meer factoren op het slijten van banden een invloed hebben. Als je 130 van voren erg zwaar is (lier, lierbumper e.d.) dan drukt dat meer op de banden. De aangedreven wielen slijten de banden het hardste van, maar bij ons is alles gelijk aangedreven.

Denk je dat de achterkant van me 130 niets weegt :huh: ik denk dat het meer mee te maken heeft met sturen en afremmen. De voorwielen remmen uiteindelijk meer dan achter. Zodra je remt verplaatst de massa zich naar voren en krijgen de voorwielen een zwaardere belasting en woorden de achterwielen lichter..
Groetjes Johnny

Afbeelding

Ray vd Velden

Berichtdoor Ray vd Velden » 14 Dec 2010, 22:39

Johnny schrijft:
Bowmore_and_more schrijft:
Highlander schrijft:
...

Denk dat het bier op is :lol:

Ja er zijn weer mensen in de kroeg, en bier genoeg.......das pas fijn.
En zal met de Kerst eens lekker aan de Whisky gaan en veel.....
Wilde lekker naar het huis in Oostenrijk gaan heb die paps dat hok verhuurd....
Kreeg ik van de week te horen dat mijn broers buurman een Defender heeft staan met witte platen, kreeg ik die L.. niet te pakken, ben ik er maar effe naar toe gekaggeld waren ze net dat ding op een oprij wagen aan het zetten.
Verkocht !!!!!
Zegt die buurman tegen me heeft je broer dat niet tegen je gezegd dat ik er een voor de handel heb.
Wat een zaad hoofd...... :evil:
Dus ik ben erg blij en als ik nog effe door ga wordt ik hier nog blijer van.
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Ray vd Velden

Berichtdoor Ray vd Velden » 14 Dec 2010, 22:44

Bareld schrijft:
Bij een Freelander is het heeel belangrijk dat de achterbanden en de voorbanden gelijk zijn. Als er een licht slijtage verschil is dan de beste achter ivm de iets grotere diameter.

Ik weet niet hoeveel km je in een jaar gereden hebt maar als je aandrijflijn wat stug wordt en de Visco niet meer zo soepel is gum je zo een setje achterbanden weg. Banden beginnen dan ook te cuppen. Beetje zaagtand effect als je er met je handen overgaat.
De freelander achterwielen worden als het ware een beetje mee gesleept over de weg totdat 4wd nodig is en je voorwielen grip verliezen. dan gaan de achterwielen meedoen omdat de visco door de warmteontwikkeling in de siliconen gevulde lamellenkoppeling gaat sperren.

Heb je veel km gereden?

Dat weg gummen van de banden is niet het probleem door het profiel diepte verschil sloop je uiteindelijk je visco.
En een volvo AWD heeft dat probleem ook, heb ze zelf ook gereden en heb er zo 2 gesloopt en das niet best voor je knip.
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Terug naar “Kroeg”