Accu lief en leed

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Accu lief en leed

Berichtdoor Landmarcs » 02 Dec 2015, 15:51

Dag Allemaal,

Op de grens van techniek en kroeg, en omdat ik waarschijnlijk binnengauw aan een nieuwe accu toe ben, keek ik wat meer rond.
Ten eerste valt op de de prijzen aardig verschillen, zelfs voor dezelfde accu's, en ook dat verschillende accu-boeren niet eens de moeite nemen om op een internet-vragen-formuliertje te antwoorden. Verder valt op dat de potentieel betere accu's gewoonlijk niet veel meer aan prijs/kwaliteit leveren (nu ja, vooral meer aan prijs).

En tenslotte, en daarom is het vooralsnog wellicht vooral kroeg-praatje, kwam ik deze link tegen: http://techcrunch.com/2015/08/12/ohm-is ... 8b0rg:zF7C
Als ze deze hybride "capacitaccu" nu ook in een "LandRover-maat" uitbrengen dan is het wellicht mijn volgende accu.

Groeten MarcS

ppw

Re: Accu lief en leed

Berichtdoor ppw » 02 Dec 2015, 16:48

Marc, als je een nieuwe accu wilt...
ik ken een aannemer die "overtollige" Redtops wegdoet voor weinig( geloof €65), ze zijn 3 jaar oud,e n 4x per jaar gebruikt om noodaggregaten te starten...
na 3 jaar moeten ze vervangen worden :roll: ;) ik heb er twee, die zelfs water & brand overleven :oops:
geef maar een gil, pb ik je de gegevens indien gewenst( geen aandelen :? )
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Dec 2015, 19:05

Loop je zo voordelig tegen een Red of Yellow top aan (Blue mag ook) dan is dat een beste accu.

Voor gewoon gebruik zoals bij Marc is een conventionele accu echter ook best. Die in de Disco komt gewoon van de lokale automat boer en koste 78 euri ex de btw. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Dec 2015, 22:31

Tja, nu maken jullie me weer aan het twijfelen.
Ik was me al aan het voorbereiden op een Varta Silver Dynamic 100 Ah 830 CCA, voor ± € 125 excl thuisgebracht.
Nu eerst nog even aankijken, de druppellader aan de accu en zien of de accu alleen wat te vaak te kort is bijgeladen, of dat ie gewoon zelf z'n lading niet houdt / zover in capaciteit is teruggelopen dat het een aflopende zaak is.

Een schrale troost, vlgs: http://batteryuniversity.com/learn/arti ... ttery_life is de verwachte leeftijd van een auto-accu tegenwoordig 5-6 jaar (en is hitte "killing" -- ik ben bang dat de tunnel-hitte bij de Puma ook "killing" is).

Anyway, nu dus weer twijfel, wat is de levensverwachting van een 3 jaar oude RedTop ? En wat zijn de specs ?

Groeten McS

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 02 Dec 2015, 22:55

ppw schreef:Marc, als je een nieuwe accu wilt...
ik ken een aannemer die "overtollige" Redtops wegdoet voor weinig( geloof €65), ze zijn 3 jaar oud,e n 4x per jaar gebruikt om noodaggregaten te starten...
na 3 jaar moeten ze vervangen worden :roll: ;) ik heb er twee, die zelfs water & brand overleven :oops:
geef maar een gil, pb ik je de gegevens indien gewenst( geen aandelen :? )

Die staan gewoon op marktplaats bijvoorbeeld: Redtop optima accu
€ 65,00
http://link.marktplaats.nl/m983684580
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Peu

Berichtdoor Peu » 02 Dec 2015, 22:57

AGM is niet goed bestand tegen hitte. Vandaar dat mijn baas deze accu's niet verkoopt aan automobielfabrikanten die ze toch onder de motorkap willen monteren!
In de bak onder de stoel gaat het bij een Defender TD5 prima (gelet op de juist afgeregelde laadspanning)....
Er zijn verschillende redenen om voor een bepaalde accu technologie te kiezen afhankelijk van welke toepassing en lokatie. Voorasnog hoor ik over Lithium uiteindelijk weinig positiefs. Zeker niet de prijs!
Het lage gewicht speelt totaal geen rol en daarnaast is lood perfect (bijna 100% recyclebaar) en dus milieuvriendelijk en uiterst duurzaam :idea:
Failing to prepare is preparing to fail!

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 02 Dec 2015, 23:14

Landmarcs schreef:Anyway, nu dus weer twijfel, wat is de levensverwachting van een 3 jaar oude RedTop ? En wat zijn de specs ?

Levensverwachting van een 3 jaar oude red top: 3-6 jaar, mits af en toe goed volgeladen, maar dat moet ik even nakijken (op de accu's, die ik ooit nieuw heb gekocht).
Specs. zijn ook te vinden op internet, maar 50 Ah (dus de helft van wat je op het oog had) en een koudstartstroom (CCA) van 800-815 A. Ze hebben in ieder geval een geringe zelfontlading.
Er staat er één in mijn 300 Tdi, als startaccu (onder de stoel) en eentje 'los' achterin (een oudere) als extra accu/hulp accu (om bv. een trekker mee te starten).

Groet,

Erik.

p.s. En na een vakantie (met een VW busje) startte de 300 Tdi nog gewoon, echter de Td5 met een conventionele accu (van een jaar oud) niet meer (even de RedTop hulpaccu erbij en toen startte hij vlot).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Dec 2015, 23:40

Erik Peters schreef:....
p.s. En na een vakantie (met een VW busje) startte de 300 Tdi nog gewoon, echter de Td5 met een conventionele accu (van een jaar oud) niet meer (even de RedTop hulpaccu erbij en toen startte hij vlot).

Dat verbaast mij niks.
De Td5 moet minimaal 10,5 V (of wat was het precies) hebben, anders zal de ECU de pompverstuivers niet aansturen, en dan start ie niet hoe leuk de startmotor nog ronddraait. Zakt de boordspanning nog iets vlotter in dan hoor je alleen allerlei klapperende relais en krijg je een hele kerstboom aan dashboardlichtjes.

De Puma start ook met een oude en door een paar kortere ritten extra uitgeputte accu, aanvangsspanning onder de 12 V en tijdens het starten nog maar 8,? V (zo goed heb ik niet opgelet). Na 15 km - maar met de voorruitverwarming, het was de enige echt koudere nacht deze november - is de accu natuurlijk nog niet terug op het ideale niveau. Sindsdien even wat langer eind gereden en vervolgens weer met spanning naar de spanningsontwikkeling gekeken. Nu dus in vertwijfeling.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Dec 2015, 00:17

Gewoon de accu een nachtje (of langer, al na gelang...) aan een goede acculader (bv. Ctek) hangen en eens goed vol laden. Bij kortere stukjes heeft de accu onvoldoende tijd om lekker vol te geraken (en ook een langer stuk rijden kan eventueel niet genoeg zijn).
Overigens schakelt die voorruitverwarming na 10 -15 minuten automatisch uit?

Groet,

Erik.

p.s. Overigens zakt de spanning tijdens starten tot 7,8 V in mijn Td5, althans volgens het ingebouwde metertje, en dan start de auto nog wel gewoon (en ik begin dan met een spanning net boven de 12 Volt).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Peu

Berichtdoor Peu » 03 Dec 2015, 08:19

Erik Peters schreef:Gewoon de accu een nachtje (of langer, al na gelang...) aan een goede acculader (bv. Ctek) hangen en eens goed vol laden. Bij kortere stukjes heeft de accu onvoldoende tijd om lekker vol te geraken (en ook een langer stuk rijden kan eventueel niet genoeg zijn).
Overigens schakelt die voorruitverwarming na 10 -15 minuten automatisch uit?

Groet,

Erik.

p.s. Overigens zakt de spanning tijdens starten tot 7,8 V in mijn Td5, althans volgens het ingebouwde metertje, en dan start de auto nog wel gewoon (en ik begin dan met een spanning net boven de 12 Volt).
met deze laatste ga je de winter dan niet doorkomen, ben ik bang. Veel onbegrip is er ook onder de term "volle accu" en dan bedoelen ze 12V. Dan is ie dus technisch leeg (en kans op bevriezing bij vorst) Als je klemspanning onder de 12,40V blijft dan is deze accu reeds gesulfateerd (google maar es;-). Normale klemspanning dient in ieder geval boven de 12,40V te liggen, normaal rond de 12,65V (aangesloten). Los is deze spanning vaak iets hoger tot wel 12,72V!
Ik zou voor de zekerheid eens naar de laadspanning kijken van je dynamo....of je rijdt te weinig en te korte stukken..?
Failing to prepare is preparing to fail!

Terug naar “Kroeg”