Accu lief en leed

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Erik Peters

Re: Accu lief en leed

Berichtdoor Erik Peters » 03 Dec 2015, 19:49

Erik Peters schreef:Levensverwachting van een 3 jaar oude red top: 3-6 jaar, mits af en toe goed volgeladen, maar dat moet ik even nakijken (op de accu's, die ik ooit nieuw heb gekocht).
De startaccu in de 300 Tdi is van maart 2011 en de 'hulp' accu is van oktober 2006.
Peu schreef:met deze laatste ga je de winter dan niet doorkomen, ben ik bang.
Dat wacht ik wel af, ik heb tenslotte een hulp accu en startkabels. Overigens schommelt de laadspanning tussen de 13,6 en 13,9 V (volgens het ingebouwde metertje bij de Td5) en inderdaad gebruik ik de LR niet veel (d.w.z. wel een aantal malen per week, maar lang niet altijd lange afstanden).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Dec 2015, 22:18

Erik Peters schreef:
Erik Peters schreef:Levensverwachting van een 3 jaar oude red top: 3-6 jaar, mits af en toe goed volgeladen, maar dat moet ik even nakijken (op de accu's, die ik ooit nieuw heb gekocht).
De startaccu in de 300 Tdi is van maart 2011 en de 'hulp' accu is van oktober 2006.
Peu schreef:met deze laatste ga je de winter dan niet doorkomen, ben ik bang.
Dat wacht ik wel af, ik heb tenslotte een hulp accu en startkabels. Overigens schommelt de laadspanning tussen de 13,6 en 13,9 V (volgens het ingebouwde metertje bij de Td5) en inderdaad gebruik ik de LR niet veel (d.w.z. wel een aantal malen per week, maar lang niet altijd lange afstanden).

Misschien is dat wel een Td5 kwaal, mijn oude trouwe blauwe Td5 was ook wat ontrouw als het om accu's laden ging. Ik registreerde daarbij ook hoogstens 14 V, en vaak een iets lagere boordspanning terwijl de motor liep.   De Puma gaat door tot 14,3 V En wellicht soms 14,4 V.

De dynamo's worden kennelijk aan de "zuinige" kant afgeregeld, voor de warmere klimaten prima, maar bij de huidige temperatuur en zeker als het kouder wordt moet de laadspanning voor het mooi eigenlijk iets hoger liggen.

Groeten MarcS

Peu

Berichtdoor Peu » 04 Dec 2015, 12:46

Bij Erik is de laadspanning te laag! Als je nu eens meet met alles aan? Dan kom je helemaal te kort!?
Kijk, hier wordt netjes 14,40V geladen, vandaar dat ik hier ook perfect 2x EK950 (95Ah) kan laden. Dit alles kan ik draadloos controleren via mijn App op de gsm :mrgreen: mooi hè?
Bijlagen
image.png
Start accu
image.png
Huishoudaccu achterin via scheidingsrelais van Samlex 100A
Failing to prepare is preparing to fail!

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Dec 2015, 13:05

Peu schreef:Bij Erik is de laadspanning te laag! Als je nu eens meet met alles aan? Dan kom je helemaal te kort!?
Kijk, hier wordt netjes 14,40V geladen, vandaar dat ik hier ook perfect 2x EK950 (95Ah) kan laden. Dit alles kan ik draadloos controleren via mijn App op de gsm :mrgreen: mooi hè?

Zo luxe heb ik het allemaal niet voor elkaar.
In de Td5 staat overigens een grote ouderwetse loodaccu en die meetwaarden zijn met dimlicht aan, de ventilator op stand 1 en de radio aan. Ik heb nog wel een keertje met een multimeter gemeten rechtstreeks op de accu en dan kom ik op 14,2 V dat is ongeveer een halve Volt verschil met het metertje dat ik in de auto heb ingebouwd (en die plus haal ik ergens achter het dashboard weg).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

ppw

Berichtdoor ppw » 04 Dec 2015, 13:27

ikke ook, twee ( voor elke accu ééntje) LED V-meters...
Afbeelding
via relais op elke accu zodat ik laadstroom kan zien... en heb ook nog een Amp meter op m'n (100A) dynamo
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Dec 2015, 13:46

Tja, ik kwam nog "genuanceerder" tegen:

Optimale laadspanning
    Temperatuur     1 cel   6 cellen
      0˚C to 16˚C    2.5 V   15.0 V
    17˚C to 27˚C    2.4 V   14.4 V
    28˚C to 40˚C   2.36 V  14.16 V
En dan eventueel na een langer doorladen volgens bovenstaande waarden nog een (beperkte) tijd met 15.5-16.0 V (2.58 -2.67max per cel) naladen - de cellen gassen dan en dit "geweld" zou de "chemie" even opschudden (dit mag natuurlijk beslist niet met gel en andere gestabiliseerde/lekvrije accu's).

Uiteindelijk zou dan 13,14 V een goede "bewaarspanning" zijn.

Verder zegt een andere bron over de beladingstoestand:
    12,73 V = 100%
    12,63 V =  90%

12,50 V =  80%
    12,37 V =  70%
    12,24 V =  60%
    12,10 V =  50%
    11,96 V =  40%
    11,81 V =  30%
    11,66 V =  20%
Dit dan bij een "open" accu - echt "open" is de accu bij een Defender zelden, alarm, radio, voltmeter etc. geven permanent een kleine belasting.

Anyway, de aanleiding van dit draadje: Mijn zorgelijke accu lijkt na even wat langer doorladen (met vlgs het lijstje een krappe klemspanning) toch weer levendig. De harde praktijk, en echte koude dagen (krijgen we die nog), geven vanzelf de finale beproevingen.

Groeten MarcS

PS Ik he een sigarettenaansteker-LED-Voltmetertje, dat heel illustratief (en ook makkelijk uitzetten als je genoeg heb van deze info.

Peu

Berichtdoor Peu » 04 Dec 2015, 16:25

Landmarcs schreef:Tja, ik kwam nog "genuanceerder" tegen:

Optimale laadspanning
En dan eventueel na een langer doorladen volgens bovenstaande waarden nog een (beperkte) tijd met 15.5-16.0 V (2.58 -2.67max per cel) naladen - de cellen gassen dan en dit "geweld" zou de "chemie" even opschudden (dit mag natuurlijk beslist niet met gel en andere gestabiliseerde/lekvrije accu's).

Uiteindelijk zou dan 13,14 V een goede "bewaarspanning" zijn.

Verder zegt een andere bron over de beladingstoestand:
    12,73 V = 100%
    12,63 V =  90%

12,50 V =  80%
    12,37 V =  70%
    12,24 V =  60%
    12,10 V =  50%
    11,96 V =  40%
    11,81 V =  30%
    11,66 V =  20%
Dit dan bij een "open" accu - echt "open" is de accu bij een Defender zelden, alarm, radio, voltmeter etc. geven permanent een kleine belasting.

Anyway, de aanleiding van dit draadje: Mijn zorgelijke accu lijkt na even wat langer doorladen (met vlgs het lijstje een krappe klemspanning) toch weer levendig. De harde praktijk, en echte koude dagen (krijgen we die nog), geven vanzelf de finale beproevingen.

Groeten MarcS

PS Ik he een sigarettenaansteker-LED-Voltmetertje, dat heel illustratief (en ook makkelijk uitzetten als je genoeg heb van deze info.

Het eerste lijstje met laadspanning en temp kan ik mij wel in vinden. Onze laders zijn temperatuur gestuurd en passen automatisch aan bij kou òf warme omgevingstemp.

Het overzicht met capaciteit in % is wat misleidend want onder de 12,40V gaat je accu hard van je af!
Btw, bij 0*C heeft je accu sowieso maar ca 60% van zijn capaciteit over. Vandaar ook dat je dan meestal pas startklachten krijgt! Een goede conductance tester houd hier rekening mee....

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Dec 2015, 19:22

Landmarcs schreef:Tja, ik kwam nog "genuanceerder" tegen:

Optimale laadspanning
Daarom schreef ik ook een goede acculader. Mijn Ctek geeft de eerste seconde(n) pulsjes om sulfatering van de platen tegen te gaan en vervolgens doorloopt ie verschillende laad trappen. Mocht de accu echt kapot zijn dan geeft ie dit ook weer.
Landmarcs schreef:PS Ik he een sigarettenaansteker-LED-Voltmetertje, dat heel illustratief (en ook makkelijk uitzetten als je genoeg heb van deze info.
Ik heb ook zoiets, maar de stekker eraf gehaald en aangesloten op een via contact lopende plus.

Groet,

Erik.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Dec 2015, 12:15

Tja, even een nieuw zijspoor.

Mijn broertje heeft sinds kort een Super-Cap "accu" (dus een grote condensator + wat electronica) en nu de eerste proeven genomen.
Met alleen de 60 Farad Super-Cap kon hij zijn BX (op ethanol) 2-3 maal starten voordat de spanning zo laag wordt dat het starten verder moeilijk wordt (geen vonk, geen inspuiting). Met de Super-Cap parallel aan de accu (een grotere accu als standaard in de BX) start de auto nog beter. Het starten begint sowieso alsof de bougies eruit gedraaid zijn. En er is een leuk side-effect: Na korte tijd is het accu-super-cap systeem weer opgeladen (een condensator laadt veel vlotter als een accu) en stop je de auto dan zakt de boordspanning niet direct naar de kale accu-klemspanning maar laadt de Super-Cap de accu nog een tijdje na (dus beginnend met 14,4 V en dan heel langzaam terugzakkend naar 13,8 V, en pas na een veel langere tijd de voor een loodaccu gewone ± 12,6 V).
Na nog wat klusjes om de Super-Cap nog wat extra te beschermen tegen het rammelende auto-leven volgt een praktijktest.

Overigens zitten er in start-stop auto's van het PSA concern ook SuperCaps, het is dus geen nieuwe techniek.

Wellicht is dit de oplossing voor wie toch iets te vaak te korte eindjes rijdt (iets wat in de winter zwaarder doorwerkt omdat 1º de accu minder efficient stroom levert, 2º de start-cyclus meer vermogen vraagt en 3º het bijladen 's winters ook net iets minder effectief is).

Groeten MarcS

Peu

Berichtdoor Peu » 22 Dec 2015, 18:20

Wat is een super cap...?

Terug naar “Kroeg”