gedachte experiment: 109 series-III td5

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
fenix2

gedachte experiment: 109 series-III td5

Berichtdoor fenix2 » 16 Sep 2015, 19:03

In het licht van mijn recente aanrijding met de peugeot spelen er verschillende automobiliteits scenario's door mijn gedachten.

Een ervan is mijn 109 uit 1975 te voorzien van een modernere aandrijflijn en er geen andere auto meer naast te hebben.
Voor woonwerk verkeer is er een auto van mijn werkgever beschikbaar dus blijven er alleen de kilometers over naar landrover/schaats/spirituele/overige evenementen.
Aangezien ik erg gecharmeerd ben van motoren met hoog haalbare kilometrages, scharrelde de td5 mijn koppie binnen.

Tav de 1/3 2/3 regeling kan ik de hele aandrijflijn vernieuwen, dus daar hoeft dit draadje niet over te gaan. Wel zijn jullie van harte uitgenodigd om de technische aspecten met me te bespreken. Voor electra en motor ecu's ben ik niet bang, dus daar hoeven ook geen beren voor opgeworpen te worden, wel ben ik benieuwd welke sensoren ik bijvoorbeeld minimaal 'mee' moet nemen om een werkende opzet te krijgen, hoe eenvoudig is het om de van origine schroefgeveerde assen aan (parabool) bladveren te krijgen. Bladveren vind ik horen bij een series landrover, dus die blijven. Wel is de meest comfortabele bladveer gewenst ;)
Ook ben ik benieuwd naar de verkrijgbaarheid van een td5 schade donor met de aandrijflijn intact

schiet maar raak ;)
Fenna
Afbeelding

Roger B.

Re: gedachte experiment: 109 series-III td5

Berichtdoor Roger B. » 16 Sep 2015, 19:26

de ECU van een Td5 heeft een signaal nodig dat ie mag mobiliseren, dit signaal komt van het alarm denk ik, al weet ik dat een Td5 defender niet loopt zonder tellerunit ..

verder
pomp in de tank, in twee trappen drukopbouw als ik me goed herinner
dieselfilter waar ook retour door gaat (tussen twee trappen van de pomp geloofik)
verder zitten de sensoren allemaal aan het blok geloofik zo uit het hoofd

aandrijflijn is gewoon een R380 met LT230 en dus permanente 4wd
Assen aan de parabolen bouten is niet zo spannend, wel de breedte... denk dat je niet onder het monteren van spatbordverbreders uit zult komen of op zijn minst op het randje zult zitten met smalle bandjes
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Sep 2015, 19:48

Het alarm van een Td5 kun je gewoon uitzetten, dus hoeveel signaal dat ie daarvan moet hebben? :roll:

Heb in Peterborough eens een 109 gezien met Td5 aandrijflijn en die had gewoon Stage One assen. Kennis van me heeft een 300Tdi in z'n 88 gelepeld en die rijdt al drie jaar gemiddeld 10K per jaar met de standaard assen.......

Ding rijdt alleen op straat, maar nog geen enkele vooraskruiskoppeling gesloopt?? :roll: :roll:

Gewoon doen dus! Die plastic tank met pomp zal heus wel passen achterin. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 16 Sep 2015, 20:03

Ja Stage-one assen, daar had ik nog niet aan gedacht. Die zijn ook voor permanente 4-wiel aandrijving en is standaard series-III ;)
dan gaat het alleen nog dat de aandrijfassen van de juiste lengte moeten zijn. En de td5 tank in het chassis hangen zal niet moeilijker zijn dan nieuwe bevestigingen aan het chassis lassen.
Een def-td5 tellerunit is wel boven de S-III heaterbox te knutselen, is vrijwel zelfde constructie en afmeting als standaard bij een series-III

Komt dat mobiliteits signaal dan niet gewoon vanaf het contactslot?

Fenna
Afbeelding

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Sep 2015, 20:20

Welke tellerunit???? :roll: :roll:

Die ronde km teller kom je in het standaard dash wel kwijt. Meer unit is er niet. Toerenteller is een optie, zonder brandstof of temperatuurmeter loopt ie ook.......
Edward van Vugt

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 16 Sep 2015, 20:30

Dan gaat het nog makkelijker ;)

Zijn de temp meter en de brandstofmeter om te bouwen dat ze samen in een ronde unit passen zoals bij een series 3 gecombineerd instrument of zijn de standaard series 3 meters evt met omvormers te gebruiken met de td5 signalen? (series-III heeft een 10volt(dacht ik zo uit mijn hoofd) spanningsregelaar als referentie spanning voor de temp en brandstofmeter)
Afbeelding

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 16 Sep 2015, 20:34

hoe is het gezonde temperatuur bereik van de td5 tov een 2,25 dieseltje (lees als: is een series III temperatuur sensor te gebruiken op een td5?) Dan ben je er voor de temperatuur meter met een verloop voor de sensor. Is er voor de brandstofmeter een vergelijkbare truuk haalbaar? (bv de series tankvlotter of vlotter weerstand in combinatie met een td5 tankpomp)
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Sep 2015, 20:39

fenix2 schreef:..... , hoe eenvoudig is het om de van origine schroefgeveerde assen aan (parabool) bladveren te krijgen. Bladveren vind ik horen bij een series landrover, dus die blijven. Wel is de meest comfortabele bladveer gewenst ;)

Dag Fenna,

Bedenk wel dat de "spoorbreedte" van de (parabool)bladveren smaller is als die van de schoefveren en dat betekent dus dat je altijd beduidend stuggere veren zult moeten gebruiken om dezelfde rol-stabiliteit te krijgen (alternatief: extra stijve stabilisatorstangen).
Met de Td5 kan je "Series" ineens met het moderne verkeer meekomen, het zou jammer zijn als je dan door de wielophanging beperkt wordt.

Bedenk dat Stage I assen betekent dat die 1/3 vernieuwd ook direct een hybride 1/3 maakt ... mij lijkt het qua onderdelen makkelijker om die "andere" 1/3 op zich zoveel mogelijk "standaard" te houden. Plusje is wel weer dat je ook kan uitkijken naar een ABS/ETC aandrijflijn.

Ook ben ik benieuwd naar de verkrijgbaarheid van een td5 schade donor met de aandrijflijn intact

5 jaar terug belandde mijn toen 10 jaar oude 110Td5 op zijn gepoetste kant, het "wrak" was toen nog een kleine € 4.000 waard, en ... de motor was daarbij ook nog eens dubieus (dwz een te vervangen onderdelen leverancier, na een uurtje op z'n kop liggen hoor je de motor pas na een volledige controle te starten).

Je moet dus een auto hebben die heel netjes gerold is, of eentje waar een boom op is gevallen. Is de rol bedenkelijker geweest, reken dan met een bijkomende "ruilmotor" (die overigens uit de Disco II mag komen, daar is meer aanbod in).

Verder natuurlijk wel een erg leuk idee.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Sep 2015, 20:55

het alarm is tevens de startblokkering die dus ook een signaal naar de ECU stuurt dat ie mag starten... maar kan zijn dat dat stukje bij een defender in de teller zit.

dat je dingen kunt uitprogrammeren betekent alleen dat ze niet merkbaar werken, niet dat ze totaal niks doen.. een TD5 ECU wisselen werkt ook niet zonder de immobilisatie om te programmeren
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Sep 2015, 20:59

Volgens mij zit dat in de Ecu die je sowieso nodig hebt en het contactslot.

Zolang die Stage one as niet wezenlijk jonger is dan de as die er nu onder staat is dat van geen belang voor de 1/3 regeling.

Bovendien zie ik een willekeurige keurmeester het verschil niet zien tussen een gewon 109 as en een Stage one as....... :shock: :shock:
Edward van Vugt

Terug naar “Kroeg”