Edward schreef:fenix2 schreef:Even een andere as optie er tegenaan gooien

De standaard 109 assen laten zitten inclusief de vrijloopnaven die ik erop heb...
Op asfalt rijden met de naven in vrijloop en het middendiff in sper (zijn alle LT-230's sperbaar?)
In het terrein dan de naven in aandrijfstand zetten.
Is dat realistisch?
Ik zie het nut niet. Een Lt230 is permanent 4wd en dus zullen de kruiskoppeling in je as permanent meedraaien. Of ze nu een wiel aandrijven of niet.
Dan beter de 230 ombouwen naar inschakelbare 4wd.
http://www.ashcroft-transmissions.co.uk ... e-kit.html
Sowieso heb je dan het knelpunt dat bij verharde weg alle vermogen naar de achteras gaat en die achteras niet is berekend op de vermogens van de modernere motoren (vlgs mij was dat al bij de Fase I al een knelpuntje). Verder verlies je dan de grote winst van de permanent 4x4, nl de mogelijkheid met een open middendifferentieel te rijden ... dat is bijv. erg prettig in de sneeuw (met of zonder 4 sneeuwkettingen). Met een locked midden-differentieel rijdt de auto goed rechtuit maar door de bocht is dan toch verrassend.
Jammergenoeg heeft Ashcroft geen drietraps-conversie voor de tussenbak, dwz eentje waarbij je het midden-differentieel al dan niet kan sperren en waarbij je de aandrijving naar voren kan loskoppelen (hoewel je dan toch ook weer terug bent bij het vermogensprobleem).
Anyway, als je toch smalle assen wilt dan zijn Fase I assen een betere (maar dure want moeilijk te krijgen) oplossing.
Mocht je het nog degelijker willen dat zijn -
ik durf het bijna niet te schrijven - Toyauto-assen nog een optie, wellicht is daar dan de juiste "Series" spoorbreedte ook nog eens mee te behouden.
Groeten MarcS
PS Standaard Series assen behouden geeft ook een ander knelpuntje: de remmen. De Td5 maakt hogere snelheden mogelijk en je hebt dus ook meer rem-werking nodig.