flatdog

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: flatdog

Berichtdoor Landmarcs » 21 Sep 2015, 17:32

Roger B. schreef:Tja... in NL heb je als ondernemer nogal pech als een particulier weigert te betalen.... vind het niet gek dat bedrijven vooraf betaling verlangen

Omgekeerd heb je als particulier ook snel geweldig pech als een ondernemer weigert te (of anderszins niet wil of kan) leveren.

Een bescheiden wederzijds wantrouwen is goed, teveel wantrouwen maakt het allemaal erg moeilijk.
Betalen per credit-card is overigens ook een "oplossing", dwz je hebt dan ook een zekere verzekering bij niet leveren.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Sep 2015, 17:56

kuyperh schreef:Wat een gedoe; eigenlijk vind ik het niks; je doet zaken in een sfeer van wantrouwen, zo moet dat niet; je doet fatsoenlijk zaken of je doet geen zaken.

Precies! :shock: :shock: Jij mag een leverancier die met naam en toenaam bij de KvK en overal bekend is wel wantrouwen maar ik mag een klant die ik niet ken en nooit meer terug vind in Portugal of welk land dan ook wel het voordeel van de twijfel geven? :roll: :roll:

Tuurlijk. Als een klant zo bij mij komt mag ie vrolijk ergens anders gaan winkelen.
Laatst gewijzigd door Edward op 21 Sep 2015, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 21 Sep 2015, 19:16

+1 ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Sep 2015, 20:42

Landmarcs schreef:
Roger B. schreef:Tja... in NL heb je als ondernemer nogal pech als een particulier weigert te betalen.... vind het niet gek dat bedrijven vooraf betaling verlangen

Omgekeerd heb je als particulier ook snel geweldig pech als een ondernemer weigert te (of anderszins niet wil of kan) leveren.

Een bescheiden wederzijds wantrouwen is goed, teveel wantrouwen maakt het allemaal erg moeilijk.
Betalen per credit-card is overigens ook een "oplossing", dwz je hebt dan ook een zekere verzekering bij niet leveren.

Groeten MarcS

Tuurlijk is vertrouwen een goede basis... maarcals je een paar keer hebt mogen fluiten naar je geld als ondernemer (been there done that didn't like it) dan bedenk je je nog wel eens voor je "op rekening" levert.

Zoals Edward zegt.... de leverancier is met naam en toenaam bij de kvk bekend.... een particulier in nl of daarbuiten moet je nog maar eens zien te vinden....(zelfde engelstalige gezegde)
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Sep 2015, 23:09

Roger B. schreef:
Landmarcs schreef:

Groeten MarcS

Tuurlijk is vertrouwen een goede basis... maarcals je een paar keer hebt mogen fluiten naar je geld als ondernemer (been there done that didn't like it) dan bedenk je je nog wel eens voor je "op rekening" levert.

Zoals Edward zegt.... de leverancier is met naam en toenaam bij de kvk bekend.... een particulier in nl of daarbuiten moet je nog maar eens zien te vinden....(zelfde engelstalige gezegde)

Precies, er is dus een "aardige" symmetrie:
De individuele afnemer kan moeilijk terug te vinden zijn maar heb je hem eenmaal dan is het daarna in het algemeen een kwestie van blijven hengelen.
De ondernemer is makkelijker te achterhalen, maar als de ondernemer zijn (deel)business failliet laat gaan dan vis je als particulier vrijwel zeker in een lege vijver.

Een doorstart kan een heel eervolle onderneming zijn, waarbij de doorstart het gevolg is van ooit één onhandige actie of een onbetrouwbare partner in de eerdere onderneming. Een doorstart kan ook een patroon zijn, een business-model waarbij losse eindjes steeds weer in een failliete boedel terecht komen.

Dus is het altijd opletten, niemand zit te wachten op een "niet thuis", dus zowel de koper die z'n geld kwijt is en geen tegenprestatie krijgt als de leverancier die wel levert maar geen geld krijgt.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Sep 2015, 06:57

Mooie theorie weer Marc... maar als bedrijf geld halen bij een particulier is niet zo zwartwit... rechtbanken en advocaten werken niet voor niks.. die kosten klauwen met geld... als je al een zaak rond krijgt tegen een moedwillig niet betalende particulier. Waarom denk je dat ondernemers vaak hun verlies nemen in zo'n geval?

Als je twijfels hebt over een ondernemer... ga naar de kvk en vraag wat historie op... krijg je snel zat een idee of ie regelmatig failliet gaat of niet... zoals gezegd...hij is 100% bekend itt de particulier aan de balie of in je mailbox
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Sep 2015, 10:12

Roger B. schreef:Mooie theorie weer Marc... maar als bedrijf geld halen bij een particulier is niet zo zwartwit... rechtbanken en advocaten werken niet voor niks.. die kosten klauwen met geld... als je al een zaak rond krijgt tegen een moedwillig niet betalende particulier. Waarom denk je dat ondernemers vaak hun verlies nemen in zo'n geval?

Als je twijfels hebt over een ondernemer... ga naar de kvk en vraag wat historie op... krijg je snel zat een idee of ie regelmatig failliet gaat of niet... zoals gezegd...hij is 100% bekend itt de particulier aan de balie of in je mailbox

't Is geen theorie maar gewoon praktijk ... het juridisch traject is voor iedereen een lastige hobbel.
(Het juridisch traject staat in theorie voor iedereen open, de praktijk is echter anders.)

Omgekeerd geldt hetzelfde: als particulier moet je in het algemeen je verlies ook maar nemen.

En ... voor de ondernemer is incidenteel een zeperd een heel vervelende gebeurtenis, maar ook een stukje ondernemingsrisico (wel een risico dat je graag zo klein mogelijk houdt). Voor een particulier is een zeperd ingrijpender (als het tenminste om een grotere aankoop gaat).

Daarom betaal ik waar mogelijk grotere bedragen (bij vooruit-betaling) per credit-card. Bijv. van die goedkope banden-aanbiedingen op het internet ... die worden snel erg "bewerkelijk" als je als particulier eerst de betrouwbaarheid en credietwaardigheid van de leverancier (die vaak ook nog eens slechts een tussenpersoon in Nederland heeft en verder in bijv. Duitsland is gevestigd) moet onderzoeken.
Betaal je dan je 4 nieuwe banden per credit-card dan heb je een "verzekering" bij niet of duidelijk ondeugdelijk leveren. Krijg je banden die in tweede instantie niet deugen dan wordt het lastiger ... dat is dan eventueel de prijs voor goedkoop inkopen.

Groeten MarcS

ppw

Berichtdoor ppw » 22 Sep 2015, 10:17

En ... voor de ondernemer is incidenteel een zeperd een heel vervelende gebeurtenis, maar ook een stukje ondernemingsrisico (wel een risico dat je graag zo klein mogelijk houdt). Voor een particulier is een zeperd ingrijpender (als het tenminste om een grotere aankoop gaat).

waarom zou het voor een particulier ingrijpender zijn??
als ik iets lever aan mijn klanten en niet betaald krijg is dat ondernemersrisico?? en wat dan voor de arbeid die geleverd is, mijn personeel, ingredienten ect?
slaat nergens op wat je zegt :roll:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

tim

Berichtdoor tim » 22 Sep 2015, 10:57

Plus 1 zoals dat dan heet..

De hele instelling, zoals die ook bij TS aanwezig is, spreekt boekdelen over de wijze zoals in nederland tegen een ondernemer wordt aangekeken.
Gaat het mis, dan wordt je vogelvrij verklaard.
Jouw probleem, omwille van het ondernemerschap.
Kom niet aan dat een paar zeeperds ervaringen nimmer een onderneming de das om kunnen/mogen doen.
Dat doet geen bal terzake.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Sep 2015, 11:03

ppw schreef:

waarom zou het voor een particulier ingrijpender zijn??
als ik iets lever aan mijn klanten en niet betaald krijg is dat ondernemersrisico?? en wat dan voor de arbeid die geleverd is, mijn personeel, ingredienten ect?
slaat nergens op wat je zegt :roll:

Een ondernemer doet vele transacties ... en - ook al zou het niet moeten - soms zit daar een "risico" tussen (als je het een beetje "goed doet" blijft het aantal wanbetalers laag).
Voor de belastingen is het lopen van het "ondenemersrisico" van niet betaald worden één van de kenmerken waarop iemand wordt beoordeeld als het gaat om de vraag of iemand een "echte" ondernemer is in de zin van de belasting.

Een particulier koopt (in het algemeen) eenmalig een set banden of een imperiaal en dan is eenmalig niet geleverd krijgen heel wat ingrijpender (ingrijpender in de zin van "aandeel in de kosten", namelijk 100% als daarna het geld op is, of 50% als je daarna bij een andere leverancier hetzelfde goed wel geleverd krijgt).

Ik snap overigens verder best wel het knelpunt, ik ben een (erg) kleine zelfstandige en iedere betaling die op zich laat wachten is er ééntje.
En heb je een echte zeperd dan is dat zuur, en teruggebracht tot zo'n incident is het hetzelfde geld dat je als particulier uitgeeft ... als je als ondernemer echter een enkele zeperd niet als leergeld kunt lijden dan ben je geen duurzame ondernemer.

Overigens, zonder risico is er geen leven, dus kijk ik gewoon zo goed mogelijk welke risico's ik kan en wil afdekken of verkleinen, en welke risico's je maar moet lopen als onderdeel van het leven.

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”