Defender diefstal neemt toe in de UK

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
kuyperh

Defender diefstal neemt toe in de UK

Berichtdoor kuyperh » 26 Aug 2015, 21:37

Land Rover Owner International meldt diefstal van nieuwere Defenders onder het kopje: Defender thefts on the rise.

Land Rover Owner International schreef:Police have issued warnings about a marked increase in thefts of Land Rover Defenders during 2015 - but there is plenty you can do to protect your precious Defender from determined thieves and casual opportunists alike.

Thieves have targeted Defenders for several years. With childishly basic security compared to other Land Rover models combined with a vast and voracious market for used parts, stolen Defenders have fed a lucrative black market for years. Newer model Defenders are still vulnerable.

!!!!!Readily available devices can bypass the immobiliser of newer versions in a matter of seconds, with the vast majority of Defenders whisked away without the keys.!!!!!
(uitroeptekens zelf toegevoegd)

Ze adviseren mechanische sloten op stuur en pedalen, dingen die tijd kosten om ze los te nemen etc.
Maar toch...... met name de laatse zin vind ik zorgelijk. Het standaard gemonteerde alarm is toch klasse 5 zoals de verzekeraars willen, maar dus niettemin nutteloos tegen de professional??

Al iets van gemerkt in Nederland?

Roger B.

Re: Defender diefstal neemt toe in de UK

Berichtdoor Roger B. » 26 Aug 2015, 22:10

kan me vergissen hoor... maar ALS het alarm al aan een klasse normering voldoet is het hooguit 2, .......
maak je vooral geen illusie over de beveiliging van een defender af fabriek.......

SCM klassering autoalarmen schreef: De SCM/TNO ( Stichting Certificering Motorrijtuigbeveveiliging) goedgekeurde auto alarm systemen worden onderverdeeld in drie groepen.

Klasse 1 - automatische inschakelende dubbele startonderbreking.
Klasse 2 - autoalarm met sirene, ultrasoon sensoren en automatische inschakelende dubbele startonderbreking.
Klasse 3 - alarm met noodstroomsirene, ultrasoon sensoren, hellingshoekdetector en automatisch inschakelende dubbele startonderbreking.
Klasse 4 en Klasse 5 - autoalarm gecombineerd met een voertuigvolgsyteem.

gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Aug 2015, 22:38

Roger B. schreef:kan me vergissen hoor... maar ALS het alarm al aan een klasse normering voldoet is het hooguit 2, .......
maak je vooral geen illusie over de beveiliging van een defender af fabriek.......

SCM klassering autoalarmen schreef: De SCM/TNO ( Stichting Certificering Motorrijtuigbeveveiliging) goedgekeurde auto alarm systemen worden onderverdeeld in drie groepen.

Klasse 1 - automatische inschakelende dubbele startonderbreking.
Klasse 2 - autoalarm met sirene, ultrasoon sensoren en automatische inschakelende dubbele startonderbreking.
Klasse 3 - alarm met noodstroomsirene, ultrasoon sensoren, hellingshoekdetector en automatisch inschakelende dubbele startonderbreking.
Klasse 4 en Klasse 5 - autoalarm gecombineerd met een voertuigvolgsyteem.

Het zou maar zo kunnen dat het klasse 3 is (over die hellingshoekdetector ben ik evenwel niet zeker).

Bedenk evenwel dat in verschillende buitenlanden de alarm-opties optioneel waren, in Frankrijk bijv. moest je bij de Puma twee vinkjes zetten (en betalen) om het in NL standaard geleverde alarm te krijgen, wat de standaard in het UK was weet ik niet, wel weet ik dat ze daar lang standaard géén alarm hadden.

Vooralsnog is een "groot" verschil tussen hier en op het moeder-eiland dat daar een LandRover Defender tamelijk gewoon is, en er dus ook een riante markt is voor spare-parts van dubieuze komaf, hier is een Defender toch een stuk opvallender.
Hopelijk is de markt in VW & Audi airbags en andere spare-parts hier een stuk lucratiever ... dan blijven wij gespaard van dit soort ongein, en dus ook van de plicht allerlei hang en sluitwerk aan te brengen.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Aug 2015, 22:51

voor zover ik weet heeft een defender alarm geen hellingshoek meter, vandaar geen klasse drie.

maar zou ook maar zo kunnen dat het alarm van een defender geeneens goedgekeurd is binnen een klasse....

kan me nog herinneren dat er verzekeraars waren in de P38 tijd die een extra alarm vereisten omdat het fabrieksalarm niet als erkend gezien werd (dat die krengen zonder sleutel nog steeds (vrijwel?) niet te jatten zijn, terwijl een modern goedgekeurd alarm helemaal niet zo onkraakbaar is dat was blijkbaar niet belangrijk, dus moest je iets in die rijdende computer laten knopen en hopen dat dat niet zou zorgen dat je auto rare nukken kreeg)

en ja...onderdelen jatten is de huidige trent... je renault terugvinden zonder airbags en stoelen (zitten ook airbags in), mercedessen waar spiegels (1100 euro per stuk) vanaf gejat worden, navigatieradios die uit het dash gesloopt worden en ga zo maar door
gone

Willem_G

Berichtdoor Willem_G » 27 Aug 2015, 21:10

Op de website van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit worden cijfers bijgehouden over diefstallen van LandRovers. Daar vind je dat 1 op de 320 RangeRovers en een op de 76 Evoques wordt gestolen. Dat is gewoon veel, maar als je dat in absolute getallen wegzet relatief. Volkswagen, Audi BMW, Opel en Mercedes blijven het meest gestolen. Ook dat is relatief, want daarin zijn nog weer verschillen in het echt verdwijnen van voertuigen en voertuigen die na verloop van tijd weer worden teruggevonden in het land - vooral de opeltjes. Ik zou dus voorzichtig zeggen, alleen al om omdat STAVC geen cijfers heeft het meevalt met de diefstal van defenders. De dure moderne SUV's komen niet terug uiteraard, die gaan rechtstreeks naar het oosten. Anderzijds, zie ik ook niet veel berichten op dit of andere fora over gestolen defenders. Dat in tegenstelling tot de UK waar het echt een topic is. Of dat nu een geruststelling is.. weet ik niet. Ben benieuwd of anderen meer weten over gestolen defenders in NL...

Groet, Willem.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Aug 2015, 21:16

tja....en als je er dan een goede aktief bewaakte GPS tracker in zet....is de kans redelijk groot dat ie snel terug gevonden wordt... (en tevens heb je een sluitende km registratie als je dat wil)
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Aug 2015, 13:42

Kijk ook even hier: viewtopic.php?f=14&t=5290

Overigens:   Er is al heel veel langer sprake van een relatief hoge diefstal-gevoeligheid van Defenders (en voorgangers) in het UK.

Als die diefstal daar dan nu ook nog eens toeneemt is het dus weer erger ... maar of het iets zegt voor onze risico's alhier ??

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 28 Aug 2015, 14:02

O, nu snap ik het Edward heeft de 130 preventief geruimd :mrgreen:
110-Td5 X-tech 2006

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Aug 2015, 18:55

Ron63 schreef:O, nu snap ik het Edward heeft de 130 preventief geruimd :mrgreen:

Beter voorkomen dan genezen. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 28 Aug 2015, 20:24

:lol:
110-Td5 X-tech 2006

Terug naar “Kroeg”