Eindelijk dan, de Koni raid....Update

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Waterrover
Beheerder

Eindelijk dan, de Koni raid....Update

Berichtdoor Waterrover » 24 Jul 2015, 14:42

Vanmorgen lagen ze op de balie van de dealer, de bestelde Koni Raid dempers (achter). Het verschil met de originele dempers is goed maar niet overdreven te merken. Rijervaring: alsof je in de bus zit. Wegdrempels worden mooi gelijkmatig gedempt, de demping komt voor mijn gevoel eerder in, voelt smeuïg tot de demper weer uitveert. De Disco weegt nu 2550 kg, en er moet nog wat bij. Ik kan niet zeggen dat de dempers te hard zijn, eigenlijk precies goed. Omdat ik nog niet de voorste dempers heb, (besteld) kan ik nog geen definitief oordeel geven. Wat wel merkbaar is: het beter gladstrijken van wegresonantie van mijn terreinbanden t.o.v. de oude (originele) dempers. Bij rond de 100 km/h heeft mijn General AT2 wat resonantie, niet te verwarren met onbalans. Ook ligt de achterzijde voor mijn gevoel strakker op de weg. Wordt vervolgd.

Groet, Chris
Bijlagen
_DSC5109.JPG
Foto na montage
Laatst gewijzigd door Waterrover op 07 Aug 2015, 12:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Roger B.

Re: Eindelijk dan, de Koni raid....

Berichtdoor Roger B. » 24 Jul 2015, 15:07

En dan vergelijk je naar ik aanneem ook nog met (enigszins) versleten originele.......
gone

Zebra2Low

Berichtdoor Zebra2Low » 26 Jul 2015, 09:22

Hallo Chris

Ik heb de koni-raids ,voor en achter, nu een paar jaar.
Ben er uiterst tevreden over op 1 ding na en dat is de coating/verflaag.
Deze is dermate slecht dat roest zeer snel is opgetreden.
Raad je hierbij aan deze te laten poedercoaten of te spuiten met een 2k verf of
als je om het jaar zelf bijtipt een goede alkid/lijnzaad combo.

Ze zitten onder mijn LR90v8 (>2400kg) waarbij de voorste dempers 1 klik stugger (rebound)
zijn afgesteld. Dit met 240Lbs/inch voorveren en 280/300Lbs/inch achterveren.

Onafgeveerde massa is hoog (wielen/assen/spoorverbreders/aandrijfassen/diffguards).

Wasbord van 85km met ferme tred en ze worden niet warmer dan lauwe koffie.

Het rijdt stabiel creamy met een vleugje stugheid dit in samenwerking met blauwe polybush
in de panhard/trailing arms.

If you don't race
time is at your side

Gewoon een ervaring
Hassan

ppw

Berichtdoor ppw » 26 Jul 2015, 09:40

Veren ook nog aangepast?Of gewoon plug & play?
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Zebra2Low

Berichtdoor Zebra2Low » 26 Jul 2015, 11:18

Chris hobbelt zo te zien aan de achter zijde op luchtkastelen. :roll:

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 26 Jul 2015, 15:11

ppw schreef:Veren ook nog aangepast?Of gewoon plug & play?

Het is gewoon plug and pray..... Vering niet aangepast, voor de standaard vering en achter de bekende luchtvering. Tijdens de montage bleek de bovenste en onderste ogen in offset te staan. Als je dat niet ziet, dan merk je opeens dat het niet past. Door zowel het bovenste en onderste oog te draaien, krijg je meer of minder afstand tot het chassis. Het is natuurlijk een rib uit je lijf om over te stappen op de Raids, hopelijk gaan ze ook lang mee. Goede tip over de roestgevoeligheid. Beetje blanke tectyl erop wellicht? Ik denk dat de roest bij mij niet zo hard gaat, de auto staat in de winterperiode binnen en wordt niet gebruikt ;)

Groet, Chris

ppw

Berichtdoor ppw » 26 Jul 2015, 17:15

Plug and pray?? :lol: :mrgreen:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Jul 2015, 18:06

Hoewel ik best een paar D2 verkloot heb met vervang veren ipv de luchtvering heb ik nog nooit iets beters gezien dan de luchtvering. Met een klein beetje onderhoud is het een probleemloos systeem dat geweldig functioneert en superbetrouwbaar is. :roll: :roll:

Het zijn natuurlijk iets meer componenten dan een stalen veer maar als je daar bang voor bent moet je maar afzien in een ouwe Defender ipv een comfortabele Disco te rijden.....

Ik zou wel de standaard puddingpotten van een voorveren vervangen voor een setje fermere. In Nederland slaan ze al door tot de blokken als je een beetje lomp rijd, laat staan op reis met flinke potholes, etc. :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 26 Jul 2015, 20:06

Edward schreef:Hoewel ik best een paar D2 verkloot heb met vervang veren ipv de luchtvering heb ik nog nooit iets beters gezien dan de luchtvering. Met een klein beetje onderhoud is het een probleemloos systeem dat geweldig functioneert en superbetrouwbaar is. :roll: :roll:

Het zijn natuurlijk iets meer componenten dan een stalen veer maar als je daar bang voor bent moet je maar afzien in een ouwe Defender ipv een comfortabele Disco te rijden.....

Ik zou wel de standaard puddingpotten van een voorveren vervangen voor een setje fermere. In Nederland slaan ze al door tot de blokken als je een beetje lomp rijd, laat staan op reis met flinke potholes, etc. :D

Edward, Ik ben nog steeds tevreden met de luchtvering, die heb ik ook niet vervangen. Wel staan er nu een setje koni's onder, die in mijn opinie beter geschikt zijn voor de reizen die ik met de auto ga doen. Voor wat betreft de voorveren, die zijn enkele jaren geleden vervangen. Ik wil eerst de performance van de Koni Raid voelen i.c.m. de huidige standaard vóórveren, alvorens ik HD vering overweeg. Dus eigenlijk is de vering nog standaard, alleen de dempers zijn verzwaard. Om de potholes heen sturen en trefzeker rijden scheelt natuurlijk ook :mrgreen:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Jul 2015, 20:20

geloof niet dat Edward op jou doelde met zijn betoog VOOR luchtvering.... meer op de ondertoon in "luchtkastelen"

Ik ben het met Edward eens... een D2 hoort achter op lucht en hoort ACE te hebben, net zoals het doodzonde is om een P38 van bedvering te voorzien
gone

Terug naar “Kroeg”