Aluminium heeft een smeltpunt van 650 graden.
Een enkelwandige aluminium pijp gaat dat niet trekken, ze kunnen best wel wat hebben(denk aan de ouderwetse solo cv ketels en de latere combiketels, en ik geloof zelfs dat een vr ketel- verbeterd rendemend- , er op aangesloten zit. Allen draaien op een enkelwandige dunwandige alupijp)
maar zo'n houtkachel/allesbrander gaat 1 maal goed op gang zo naar de 700/800 graden..
beetje trickie dus zoals eerder aangegeven.
oven/kachel/allesbrander,
Re: oven/kachel/allesbrander,
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Officieel mag een aluminium rookgasafvoer sowieso alleen voor gasgestookte toestellen. CV ketels hebben een gecombineerde dubbelwandige afvoer/aanvoer, d.w.z. de binnenste pijp voert het rookgas af, daaromheen zit een pijp met grotere diameter waaardoor de voor de verbranding benodigde lucht aangevoerd wordt. Deze koelt meteen de afvoergassen, de temperatuur in de pijp is daarom maar ca. 70 C. Door de koeling van de afvoer onstaat wel zure condens waardoor het materiaal te lijden heeft. Je hebt tegenwoordig zelfs kunstof CV afvoeren.
Voor een houtkacheltje zou ik gewoon lekker een ijzeren pijp, eventueel in een paar segmenten, nemen. De kosten zijn het niet en zoals gezegd een smeltende alu pijp wil je liever niet hebben.
Voor een houtkacheltje zou ik gewoon lekker een ijzeren pijp, eventueel in een paar segmenten, nemen. De kosten zijn het niet en zoals gezegd een smeltende alu pijp wil je liever niet hebben.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
http://www.protipi.nl/stookpot.htm
Ik heb hier mijn tent (met kachel) gehaald, maar Jan heeft ook erg mooie en mulifunctionele stookpotten staan. En voor diegen die handig zijn met een lasapparaat en makkelijk aan materialen kunnen komen zijn hier ook voldoende goede ideeën op te doen.
Ik heb hier mijn tent (met kachel) gehaald, maar Jan heeft ook erg mooie en mulifunctionele stookpotten staan. En voor diegen die handig zijn met een lasapparaat en makkelijk aan materialen kunnen komen zijn hier ook voldoende goede ideeën op te doen.
Ja, rest mij de volgende vraag ; hoe zet je zo'n allesbrander in je tent??
Afvoer??
Dubbelwandige pijp?
Bochtje?
Koolmonoxide??
Afvoer??
Dubbelwandige pijp?
Bochtje?
Koolmonoxide??
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
D'r zijn speciale schoorsteen doorvoeren voor te koop. Natuurlijk wel goed blijven ventileren.
Vincent
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
VeeTee schreef:D'r zijn speciale schoorsteen doorvoeren voor te koop. Natuurlijk wel goed blijven ventileren.
En een Koolmonoxide-melder ergens ophangen, juist daar waar ie niet te veel frisse buitenlucht krijgt, en tevens niet te hoog omdat CO laag blijft hangen (en je in een tent vaak nog wat laag-bij-de-grondser leeft.
Een kachel in de tent lijkt mij ook leuk, maar niet in mijn tent ... zelfs mijn grote tent is altijd nog wat krapjes als de kachel echt warm wordt, en midden-lichtgewicht doek lijkt mij ook te licht voor zo'n doorvoer.
NB Mijn ervaring met vuurtjes bij de tent is dat je gedurende de nacht soms (vooral in het voor- en na-jaar, juist wanneer je een kachel zou willen) ineens een omslag hebt en dat de trek dan ineens dood-slaat. Met een vuurtje buiten (nu ja vuurtje, een echt heet goed brandend vuur) heb je dan ineens neerslaande rook die dan langs de helling komt drijven. Heb je zulk weer en een kachel in je tent dan moet je eventueel 's nachts er uit om het vuur zo op te stoken opdat de schoorsteen voldoende trek blijft houden.
Groeten MarcS
tja, en dan heb ik ook nog eens zo'n grote synthetische tunneltent...
denk niet dat ik m'n daktent meeneem, beetje krap met z'n drieën
denk niet dat ik m'n daktent meeneem, beetje krap met z'n drieën
― Robert Downey Jr.
― Robert Downey Jr.
-
Roger B.
dus jij gaat bikkelen met een saunakachel in je tent
waar zijn de echte kerels die bij -10 gewoon in de tent of auto sliepen zonder verwarmingen en dergelijke luxes 
gone
nu heb ik jou Alpenkreuner gezien....
en de keren dat ik bij -14 in een tentje sliep ( puptentje
) is al 20 jaar geleden 
en de keren dat ik bij -14 in een tentje sliep ( puptentje
― Robert Downey Jr.
― Robert Downey Jr.
-
Roger B.
ja is ook maar tentdoek die slaapdoos op de aanhanger..... (nog) niks van verwarming er in hoor.....
en bikkelweekend met -14 op beekse bergen sliep ik in de wite olifant ook zonder kachel aan
bij -4 op fürstenau waar ie aan de stroompaal kon om de accu's vol te houden uiteraard wel de standkachel aan en lekker bij 16 graden binnen heerlijk gepit
bij -4 op fürstenau waar ie aan de stroompaal kon om de accu's vol te houden uiteraard wel de standkachel aan en lekker bij 16 graden binnen heerlijk gepit
gone