Een vriend van mij, met een beperkt budget - 2000 euro max -, wil een klein gebruikt autotje gaan aanschaffen.
Ben zelf niet echt thuis in de wereld van " normale" auto's.
Gewoon even in hoofdlijnen; welke kleine autotjes hebben een goede reputatie als het gaat om betrouwbaarheid, en die te koop staan voor dit budget?
In welke hoek moet ik gaan zoeken qwa merken en type's ?
Wie heeft een uitgesproken tip/hint waarbij je je niet snel een buil kunt vallen, waarbij er uiteraard altijd de reservering is wat het specifieke verleden is van een mogelijke kandidaat.
Hij is zelf alleen, dus nogmaals het gaat om een autotje als bijvoorbeeld een Ford Ka en dergelijke als het gaat om formaat.
Advies gebruikt klein autotje
Advies gebruikt klein autotje
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
- Joep Weijers
Re: Advies gebruikt klein autotje
Ligt natuurlijk een beetje aan het comfortniveau wat verwacht wordt. Ik ben al een paar jaar blij met mijn Peugeot 205. Ik heb een van de laatste die gebouwd zijn (Generation, 1998), met de 1.4 benzinemotor. Onderdelen zijn goed voorradig, niet duur en het is ook nog allemaal simpele techniek, dus onderhoud is ook nog goed zelf te doen. Dit is volgens mij netto een van de goedkoopste auto's die je kan rijden: aanschaf ~1000 euro voor een goede, 20 eu per maand belasting, verbruik een goede 1:15. Minpunten: geen airco of stuurbekrachting, en je rijdt in een oude auto van ~20 jaar oud.
1986 One-Ten CSW V8
Mijn foto's en filmpjes van LRCH evenementen
Mijn foto's en filmpjes van LRCH evenementen
-
Waterrover
- Beheerder
Ik heb al 6 jaar een Daihatsu Cuore erbij. Gekocht met 70.000, nu op 160.000 km. Bij aankoop een nieuwe accu gehad, en nog ok. Afgezien van normaal onderhoud, is deze auto zeer betrouwbaar gebleken, en zuinig. Gem. 1:22. De wegenbelasting bedraagt 15 euro p/m. Tezamen met een wa verzekering, zal je niet meer betalen dan 30 euro per maand. Het is even wennen, maar er staat een pittige 3 cilinder motor in, met zo'n 70 pk onder de kap. Ruim voldoende voor een vlotte acceleratie. Het onderhoud is spotgoedkoop. Een aanrader.
Zie: http://www.daihatsu.nl/nl/occasions
Zie: http://www.daihatsu.nl/nl/occasions
-
stefvanherk
Toyota starlet. Gokocht toet hij 12 jaar oud was en verkocht met winst toen hij 18 jaar oud was. Nooit wat aan gehad en nooit onderhoud gepleegd. Vond sleutelen aan de Laro leuker
Land Rover 90 2.5benz. Ex Zwitserse PTT
-
Roger B.
twee opties...
voor weinig iets kopen met vrij verse APK en volgend jaar zien of ie er uit gaat of dat ie door de APK komt...
of het beste kopen wat je budget toelaat en dat langer dan een jaar proberen te rijden.
VW's van voor de eeuwwisseling zijn simpel en betrouwbaar
daarna wordt het simpele al minder en eventuele gebreken vaak ook duurder
veel japans spul is goed verkrijgbaar en geeft weinig problemen.
Frans..... tja in de leeftijd die het budget toelaat kom je ook alweer in de roestproblematiek......ben verder ook geen bijzonder fan van voitures uit la France maar das persoonlijk)
voor weinig iets kopen met vrij verse APK en volgend jaar zien of ie er uit gaat of dat ie door de APK komt...
of het beste kopen wat je budget toelaat en dat langer dan een jaar proberen te rijden.
VW's van voor de eeuwwisseling zijn simpel en betrouwbaar
daarna wordt het simpele al minder en eventuele gebreken vaak ook duurder
veel japans spul is goed verkrijgbaar en geeft weinig problemen.
Frans..... tja in de leeftijd die het budget toelaat kom je ook alweer in de roestproblematiek......ben verder ook geen bijzonder fan van voitures uit la France maar das persoonlijk)
gone
- Peter Brig
Ik heb voor de vrouw een Chevrolet Spark gekocht, wel nieuw. De prijs was ongeveer 7000 euro, tweedehands zijn deze auto's voor weinig geld te vinden. Ze zijn best betrouwbaar, door de vele Opel onderdelen. Rijden ook best aangenaam. De voorloper is de Matiz en ligt niet echt in de markt, dus redelijk jong nog voor een goede prijs te vinden... zoals hieronder.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/chev ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/chev ... ousPage=lr
-
Landmarcs
Re: Advies gebruikt klein autoitje
Roger B. schreef:....
Tja ... in 1991 verkocht Renault zijn auto's al met 8 jaar plaatwerk-garantie ( vroegehhhh lang geleden ... toen hadden ze roestgarantie ).
Als de vorige eigenaar een goede relatie met zijn auto en met de garage had dan is die auto dus zonder roest zijn 8ste jaar ingegaan.
(Don't ask me how I know ... ik had zo'n Renault en die kreeg vlak voor zijn 8ste jaar vanwege voor mij onzichtbare roestschade ergens bij een spatbordrand een nieuw zijscherm achter, een jaar eerder was de andere kant ook al eens onderhanden genomen, en daarna deed ik die auto over aan een vriend omdat ik een LandRover kocht, ik zag "mijn auto" nog vele jaren rondrijden en d'r kwam ook geen ruzie van, iedereen blij dus.)
Vlgs mij is die plaatwerkgarantie nu nog langer. Dus het roestverhaal is gewoon achterhaald. (En echt oude Duitse of Japanse auto's roesten ook.)
Een Franse auto heeft een paar voordelen. Het belangrijkste is dat vooroordeel dat Roger B. verwoordt ... dat zorgt voor een extra depreciatie. Het tweede voordeel is dat ze bij aanschaf al een stukje goedkoper waren als de Duitse equivalenten. Dit samen maakt dat je een leuke extra vlotte afschrijving hebt en daarbij een 5-10% lagere uitgangsprijs ... of te wel een beduidend lagere tweede-hands-prijs.
Verder is er het voordeel dat de Franse auto;s in het algemeen meer comfort bieden. (Wel is het zo dat de Fransozen qua vering een heel stuk richting Duits zijn gekropen, dus het is niet meer het gerieflijke over de weg deinen.)
Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 31 Jan 2015, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Roger B.
laat dat laatste nou mijn grootste antipathie tegen franse automobielen zijn......
dat gedein en gezwalk van een (bijvoorbeeld Renault nevada of Peugeot 505) dan bij citroen die hydropneumatische vering... als ik met de XM van een vriend reed zette de vering altijd vast, werd er bijna zeeziek van...... laat mij dan maar elk kiezeltje voelen en ook weten dat ik contact heb met de weg...
maar inderdaad, tegenwoordig deinen ze stukken minder
Ik heb al jaren geen interesse meer in auto's uit het franse land, niet in de laatste plaats omdat weinig modellen me niet in de minste mate aanstaan kwa uiterlijk, dus hoe het met tegenwoordige fransozen van 10 jaar en ouder zit weet ik niet. maar ik weet wel dat de peugeot uit 94 die een kennis van me begin deze eeuw reed voor dat ie 12 werd afgekeurd is op doorgerotte dragende delen
dat gedein en gezwalk van een (bijvoorbeeld Renault nevada of Peugeot 505) dan bij citroen die hydropneumatische vering... als ik met de XM van een vriend reed zette de vering altijd vast, werd er bijna zeeziek van...... laat mij dan maar elk kiezeltje voelen en ook weten dat ik contact heb met de weg...
maar inderdaad, tegenwoordig deinen ze stukken minder
Ik heb al jaren geen interesse meer in auto's uit het franse land, niet in de laatste plaats omdat weinig modellen me niet in de minste mate aanstaan kwa uiterlijk, dus hoe het met tegenwoordige fransozen van 10 jaar en ouder zit weet ik niet. maar ik weet wel dat de peugeot uit 94 die een kennis van me begin deze eeuw reed voor dat ie 12 werd afgekeurd is op doorgerotte dragende delen
gone
- Thomas Td5
Anders iets als de drieling Aygo/C1/107?
Ze zijn goedkoop in aanschaf tweedehands, de wegenbelasting is zeer laag en gezien de lage cataloguswaarde zal de verzekering ook weinig voorstellen.
Overigens worden de Citroen en Peugeot variant gemaakt door Toyota, dus met de kwaliteit zal het dan wel in orde zijn. Je kan de Aygo al voor onder de 2000 kopen:
http://occasions.autoscout24.nl/?atype= ... tton&dtr=s
Ze zijn goedkoop in aanschaf tweedehands, de wegenbelasting is zeer laag en gezien de lage cataloguswaarde zal de verzekering ook weinig voorstellen.
Overigens worden de Citroen en Peugeot variant gemaakt door Toyota, dus met de kwaliteit zal het dan wel in orde zijn. Je kan de Aygo al voor onder de 2000 kopen:
http://occasions.autoscout24.nl/?atype= ... tton&dtr=s
Dank voor jullie bijdrage's soo far, kan het waarderen!
Ik heb dit draadje doorgestuurd naar Jan, die gaat er zeker mee aan de slag.
We zullen de adviezen/tips zeker ter harte nemen.
gr floris.
Ik heb dit draadje doorgestuurd naar Jan, die gaat er zeker mee aan de slag.
We zullen de adviezen/tips zeker ter harte nemen.
gr floris.
110 HT 200 Tdi 1989.