Roger B. schreef:laat dat laatste nou mijn grootste antipathie tegen franse automobielen zijn......
dat gedein en gezwalk van een (bijvoorbeeld Renault nevada of Peugeot 505) dan bij citroen die hydropneumatische vering... als ik met de XM van een vriend reed zette de vering altijd vast, werd er bijna zeeziek van...... laat mij dan maar elk kiezeltje voelen en ook weten dat ik contact heb met de weg...
maar inderdaad, tegenwoordig deinen ze stukken minder
Tja, je moet eens een paar dagen over Franse plattelandsweggetjes rond rijden, dan snap je die vering wel, en ook de vergevingsgezinde wegligging.
Qua modellen, je moet er iets in zien, maar ik reed 6 jaar lang een Renault 11 - als alternatieven waren er toen uitzonderlijk saaie Golfjes en Kadetten, en Peugeot had met zijn 309 een slechte R11 imitatie gemaakt. Heel lang was er toen ook de BX - waar je van moet houden, of niet - maar een heel degelijke auto mbt roest en vooral chassis, verder veel kraakjes en rammeltjes ... mijn broertje rijdt er nog steeds mee (en krijgt ze zo nu en dan gewoon voor niks of weinig). Na de R11 reed ik een R19: een stuk degelijker als de R11, ook een stuk saaier, maar wel heel betrouwbaar.
Voor die R19 heb ik een en ander op een rijtje gezet: in vergelijk met een Golf 10% goedkoper in nieuwprijs, na 8 jaar niet erg veel waard maar wel meer als een 8 jaar oude Golf minus het prijsverschil nieuw. De belangrijkste pech met de R19 was dat ie niet tegen waterslag kon ... maar daar kunnen de beste paarden op stal ook niet tegen.
Groeten MarcS