freelander50 schreef:Wat is mij aan te raden, alleen 1 paar en die gebruiken op de achterwielen bij het stijgen en dan de sneeuwgang gebruiken, maar wat dien ik dan nog uit te schakelen? Rijd een Freelander 2 van 2007.
Een paar sneeuwkettingen geven bij een permanent 4x4 een 2x4 effect. Wat precies de mogelijkheden bij een Freelander 2 zijn weet ik niet, bij een Defender en een aantal Disco's kan je het midden differentieel mechanisch blokkeren ... dan rollen de achterwielen in ieder geval redelijk loos achter de voorwielen aan (bij kettingen voor) en je voorkomt dat de ABS/ETC overwerkt raakt.
Sowieso zou ik bij slechts 2 kettingen helling op de kettingen vóór willen, omlaag is achter eventueel beter (maar geen echt genoegen omdat je dan weinig stuur hebt). Ik heb het geprobeerd met de Defender: 2 kettingen voor maar je hebt echt nauwelijks meer tractie als gewoon 4x4 met goede banden (het waren toentertijd niet eens echte winterbanden). Helling af met kettingen voor is een beetje eng ... soms wil de achterkant een andere kant op, maar je hebt dan wel de sturende wielen in bedwang. Na één winter heb ik snel nog een tweede stel kettingen gekocht !!
Als je naar kettingen zoekt: nieuw zijn ze heel verschillend qua prijsstelling. De goedkope doen het minstens heel aardig, de dure kunnen erg duur zijn, en alleen de heel erg dure - bijv die die de banden in een honingraat-netwerk inpakken - leveren echt wat extra. Wil je toch de wat duurdere proberen kijk dan eens op marktplaats (en dan wel goed zoeken en nazoeken ... niet iedereen is even duidelijk mbt wat hij/zij aanbiedt). Er zijn op Marktplaats soms kettingen die nieuw honderden €uro's kosten voor weinig te koop.
O ja, kijk ook even goed hoeveel ruimte er is. Bij luxere auto's (zoals de Freelander) heb je bij sommige banden-maten erg weinig ruimte voor een sneeuwketting, het loont dan om kleinere/smallere winterbanden te kiezen (smaller is bij winterbanden sowieso eerste keus).
Groeten MarcS