Je suis Charlie

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Edward

Re: Je suis Charlie

Berichtdoor Edward » 08 Jan 2015, 23:42

:roll: :roll: :roll:
Laatst gewijzigd door Edward op 08 Jan 2015, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Zebra2Low

Berichtdoor Zebra2Low » 08 Jan 2015, 23:49

Je suis Charlie...
...avec respect pour l'autre.

Namaste

Hassan.

tim

Berichtdoor tim » 09 Jan 2015, 00:23

Niet in de laatste plaats door feitelijk uit eerste hand opgetekende verhalen van buurtbewoners, lees moslim mensen, ben ik me bewust geworden dat tot op zeker hoogte we daadwerkelijk in 2 werelden leven; de ons zo bekende eigen westerse, die zo vanzelfsprekend is met daar deel van uitmakend dat " helige" recht op meningsuiting, en anderzijds de cultuur van het Midden Oosten.
Sommige mensen uit/van die groep beschouwen op delen de bejegening van hun Nederlandse buren als zwaar ongepast.
Ik verwoord slechts hun beleving, hun mening, hun gevoel.
De vrijheid van de 1 gaat wellicht per definitie ten koste van de ander.

Het is een onderwerp waar je vrijwel niet over uit gesproken kan raken, daar er zoveel zijtakken aan vast zitten.
Afdeling 285 Mudje in de Porselijnekast; Het westen heeft door de eeuwen heen, tot in het recente, aardig huis gehouden in die regio.
Eergisteren zijn er 12 westerse mensen overleden, wat een tragedie ronduit is.
Echter, dat getal verbleekt bij de aantallen die gevallen zijn door de conflicten waar het Westen een offensieve rol in heeft gespeeld, met op de achtergrond soms , laten we zeggen, vage motieven..
En met aantallen doel ik met name op vreedzame moslim mensen die in hun eigen land het leven lieten, als gevolg van , hoe noemen we dat, collateral damage.
En vanuit bovenstaande zal het voor een zelfbewuste moslim vallen in de catagorie " oog om oog, tand voor tand".

@ Peter,

ja, dat is de natuurlijke reactie van ons.
mede op basis van bovenstaande geldt dat zeker niet zo vanzelfsprekend voor een moslim.
daar gelden echt andere waarden
niet dat ik daarmee per definitie zeg dat we daar op voorhand rekening mee dienen te houden.

@Ed,
ik volg je effe niet.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Jan 2015, 00:29

tim schreef:Open vraag;

waar ligt de scheidslijn tussen het recht op vrije meningsvorming eenerzijds en het- in de beleving van een ander- effect van schending anderzijds?

Het antwoord is even eenvoudig als eeuwig: Schelden doet geen zeer ! Dat zei mijn oma al ... schoppen, slaan of erger daar ga je altijd een grens mee over.
"Schelden" (schelden staat hier dan even voor alle door de ontvanger niet gewaardeerde mededelingen) blijft bij de boodschapper.
"Scheldt" iemand op een ongepaste wijze dan slaat dat op hem zelf terug, vooral als het jou als bedoeld doelwit niet raakt.
En ... als de boodschap wel doel treft ... dan zat er ook iets in ... (en dat geeft dan te denken als je verstandig bent)

Of te wel: wees nog eens te meer tolerant, en laat iedereen zijn ding doen en zeggen en denken wat hij/zij wil.
Maar vraag je tegelijkertijd wel af of jouw acties anderen niet onredelijk beperken.

Groeten MarcS

PS Sommigen focussen nu op de moslims, maar de christelijk orthodoxen (ik zou bijna zeggen fundamentalisten) alhier zou ik ook niet graag aan de macht zien.

tim

Berichtdoor tim » 09 Jan 2015, 00:37

Helder verhaal Marc, kan en wil er niets tegenin brengen.
Wel een schoen die ik zie wringen; de vrijheid die de 1 neemt om te zeggen wat hij of zij wenst, kan weldegelijk de grens van het redelijke voor de ander overschrijden.
En nee, dat dient uiteraard niet beantwoordt te worden zoals dat in Parijs heeft plaats gevonden.
En dan druk ik me nog heeeeeeeeeeeel netjes uit.
110 HT 200 Tdi 1989.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Jan 2015, 09:42

tim schreef:Niet in de laatste plaats door feitelijk uit eerste hand opgetekende verhalen van buurtbewoners, lees moslim mensen, ben ik me bewust geworden dat tot op zeker hoogte we daadwerkelijk in 2 werelden leven; de ons zo bekende eigen westerse, die zo vanzelfsprekend is met daar deel van uitmakend dat " helige" recht op meningsuiting, en anderzijds de cultuur van het Midden Oosten.
Sommige mensen uit/van die groep beschouwen op delen de bejegening van hun Nederlandse buren als zwaar ongepast.
Ik verwoord slechts hun beleving, hun mening, hun gevoel.
De vrijheid van de 1 gaat wellicht per definitie ten koste van de ander.

tja, dat komt ook een beetje met de ((on)vrijwillige) keuze om in een ander land of streek te gaan wonen.... in zeer beperkte mate merk ik dat al nu ik in Duitsland woon, sterker nog, ik merkte het al toen ik van Maastricht naar de achterhoek verhuisd was..... mensen hebben een andere cultuur en dus ook andere gewoonten en andere normen en waarden. Als je je daar heel erg bezwaard door voelt is het ook een overweging om te bedenken of je wel in de juiste streek bent beland voor jou.

We leven in een multi culturele samenleving.... dat houdt in dat mensen met elkaar samenleven die "van huis uit" dingen anders ervaren en beleven, en zich ook anders gedragen... Dan kun je je stilzwijgend storen aan een ander en vinden dat je zielig bent en onheus bejegend wordt..... maar je kunt ook een (vreedzame) dialoog aangaan, en van elkaar leren. De bejegende kan leren dat de ander het in zijn beleving helemaal niet verkeerd zegd, omdat het normaal is in zijn cultuur, de bejegenende kan leren dat een ander dingen anders ervaart en daarmee in de toekomst wellicht anders reageren. Maar daarvoor moet er van twee kanten ook de wil zijn om elkaar te leren kennen en begrijpen, maar ook om van elkaar te accepteren dat we anders zijn, en daar doorheen te kijken, begrijpen dat dingen die de een kwetsend ervaart, voor de ander niet kwetsend bedoeld zijn.

Ik ben geen streng katholiek, en kan cartoons en andere grappen over god en jezus ook prima met humor zien. Zo zijn er geheid ook moslims, zeker in de westerse wereld, die grappen en cartoons over islamieten en mohammed kunnen zien en de grap er in begrijpen...... Persoonlijk kan ik niet begrijpen dat mensen (ongeacht hun geloof, maar wel sterker gelovend dan ik) er WEL zo opgefokt van raken... get a life en let it go, denk ik dan...... Dat die mensen er opgefokt van raken, lullig voor hun, maar daar doen ze geen kwaad mee, het wordt pas een probleem met die paar gekken die er gewelddadig van worden en anderen opruien (in naam van het verdraaide woord van het geloof) om mee te gaan in de gewelddadigheid.
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Jan 2015, 11:03

Precies, het is "Leven en laten leven".

Dus ieder zijn vrijheid geven om te doen wat hij wil met als beperking dat je met jouw leven een ander niet onredelijk beperkt in zijn mogelijkheden.
En verder nog als klein extra dat je met "jouw leven" (en vooral jouw uitlatingen) anderen niet aanzet tot het beperken van anderen.

Als een ander jouw heiligdommen en leefregels ter discussie stelt dan treft dat jou niet omdat je een andere kijk op een en ander hebt, of het treft je wel omdat je bewust of onderbewust een raakpunt voelt. In het eerste geval laat je een en ander bij de ander, in het tweede geval moet je een en ander op jezelf betrekken.

"Wij" willen geen sharia, maar ... we hebben hier wel zondagsrust (die nu langzaam begint te verwateren), we hebben toch nog steeds moeizame regels m.b.t. euthanasie en aborstus, we hebben hier rare regels m.b.t. de school-vrijheid (in plaats van een echte neutrale "leken-overheid").

We hoeven ons al helemaal niet te beroepen op onze geweldig tolerante Joods-Christelijk-Humanistische traditie. Zelfs als we inquisitie en kruistochten etc even achter ons laten. Het was minder 50 jaar geleden dat de hervormde kindertjes de gereformeerden in elkaar sloegen en omgekeerd (gewoon in een dorp in het West Nederlandse platte land), en weinig langer geleden was het "heel gewoon" dat de hervormden de katholieke kinderen op weg naar school voor "brille-jood" uitscholden en bekogelden met onrijp fruit (dit in een gewone stad ergens in West Nederland). Het gaat nu iets subtieler, maar waarom zou je het gewoon vinden dat een kerk op zondagen zijn kerkklokken luidt en tegelijk het redelijk vinden om aan een moskee grote beperkingen op te leggen, vooral nu de tradionele kerkelijkheid zo is teruggelopen dat numeriek gezien het draagvlak voor beide niet al te groot is.
En nog steeds is er een grote kans dat een sollicitatiebrief van Ahmed onderop de stapel komt, nog steeds loopt een niet-roze Nederlander een veel grotere kans dat hij gecontroleerd wordt, en bij "onregelmatigheden" opvallend streng wordt aangepakt (zelf zo gezien in de trein) en zo voort ....

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 09 Jan 2015, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Nicogroennl

Berichtdoor Nicogroennl » 09 Jan 2015, 21:32

Goed verwoord Marc.
Je suis Charlie
Series III 88" 1971 2,25 benzine 4 x 2
1*

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Jan 2015, 13:35

http://denhelderactueel.nl/2015/01/ik-ben-geen-charlie/

Deze man kan de hypocrisie veel beter neerzetten dan ik. Ik had het eerder al geprobeerd maar kwam er niet goed uit. :oops: :oops:

Wij zijn Charlie? Wij zijn heel erg hypocriet!!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim

Berichtdoor tim » 10 Jan 2015, 14:47

Als je het artikel leest ben je geneigd om daarin mee te gaan.
Als je vervolgens de reacties leest, moet je constateren dat er ook veel op af te dingen is .
110 HT 200 Tdi 1989.

Terug naar “Kroeg”