Aandachtspunten aanschaf land rover

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
miesjel

Aandachtspunten aanschaf land rover

Berichtdoor miesjel » 07 Jan 2015, 10:32

Hoi Allen,

Ik heb me reeds voorgesteld op het daarvoor bestemde gedeelte van dit forum maar kom hier natuurlijk maar met 1 reden, een Land Rover kopen!

Hopelijk is dit het goede stukje voor de site voor wat advies over de aanschaf van een Land Rover Discovery.

Ik wil graag gaan reizen met de auto, denk hierbij aan Spanje en Scandinavië en wellicht andere landen natuurlijk. Daarom denk ik dat ik qua comfort het beste terecht kan bij een Discovery, vermoedelijk een 1 of 2 gezien de aanschafprijs :).

Mijn vraag is nu, waar moet ik opletten bij aanschaf? Wat zijn bekende punten van slijtage? Mijn voorkeur gaat uit naar een automaat ivm de te rijden afstanden, of wordt dit afgeraden?

Daarnaast zie ik op het internet verschillende prijsklassen voorbij komen voor wagens van hetzelfde bouwjaar maar met verschil in KM stand uiteraard. Als ik zeg dat ik een uiteraard betrouwbare wagen wil, liefst automaat, wat voor KM stand en prijs moet ik dan aan denken?

Er staan auto's op het net van rond de 3000 euro, met een KM stand van gemiddeld 250.000. Is dit veel voor een dergelijke wagen? Een golf zou ik laten staan hiermee, maar hoe dat zit met Land Rovers weet ik niet :)

Ik ben redelijke handig geworden op technisch gebied bij de Golfjes dus ben niet geheel onbekend met de werking en benamingen (op die LR specifieke zaken na).

Heel verhaal, maar hopelijk is het duidelijk waar ik op doel! Zo niet, laat het even weten.

Alvast ontzettend bedankt!

fenix2

Re: Aandachtspunten aanschaf land rover

Berichtdoor fenix2 » 07 Jan 2015, 11:20

Hallo Michel,

Qua reiscomfort zul je met een discovery idd wel beter uit zijn (zeg ik als series eigenaresse ;)). In welke tijd van het jaar wil je naar scandinavië? De winters daar hebben wel ander voorzorgen nodig dan een zomerse rit door spanje ;) Hoe wil je overnachten? een discovery heeft voor zover ik het kan inschatten te kort binnenlengte om een bed te improviseren (een 109/110/def-110) heeft daarentegen achter de voorstoelen rond de 2 meter lengte (afhankelijk van uitvoering: stawag, hardtopen bouwjaar kan het er net onder of net boven zitten.

Op discovery speciefieke aandachtspunten kan ik de antwoorden beter aan anderen overlaten. Ook is er in de clubshop een boekje verkrijgbaar waar je wellicht wat aan hebt.

Tav de kilometerstand is hier op het forum al meerdere keren de 4 ton voorbijgekomen dus voor 250.000km hoef je niet zonder meer weg te stappen. Het gepleegde onderhoud gedurende die kilometers is wel handig om te kunnen terugvinden en kan je wel inzicht geven in de staat van de motor.
Mijn persoonlijke inschatting, gebaseerd op de verhalen die ik hier en daar op de verschillende fora heb meegelezen: bij een disco 1 of 2 met 250.000km zul je eerder een rotte body hebben dan een rotte motor...

succes met de zoektocht :)

Fenna
Afbeelding

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Jan 2015, 11:23

tja.... een D1 vinden die niet een rotte body heeft of veel moet kosten wordt al een aardige uitdaging... een D2 is dan makkelijker, die roesten weinig aan de body, maar hebben met name thv de tank vaker roest aan het chassis...
250.000km is voor zowel een Tdi als voor een Td5 niet te veel, met goed onderhoud en weinig misbruik gaan die motoren eigenlijk allemaal wel tot 500.000 en verder.

Persoonlijk vind ik een D2 Td5 met luchtvering en actieve stabilisatorstangen veel beter rijden dan een D1, maar veel techniek vergt ook iets meer onderhoud en schrikt af, dus roepen veel mensen dat je luchtvering moet vervangen door schroefveren en dat ace ook alleen maar problemen geeft en best gelijk eraf gehaald kan worden..... heb in 2,5 jaar 100.000km (van 267 tot 369) met een D2 met lucht en ACE gereden en nul komma nul problemen ermee gehad....

een D2 waar de bank uit gehaald wordt met naar voren geplaatste achterstoelen heeft 2m ligruimte in de lengte ;-) (heb er vaker in geslapen, ook met bikkelweekend -10 en kouder)

Hier op forum is wel aardig wat gesproken over de specifieke dingen en de LRCH heeft ook een boekje uitgegeven met infor voor de aspirant landrover koper.

succes met de zoektocht, koop niet gelijk de eerste die je tegen komt (tenzij perfect)ga eert met beide versies rijden en neem als je een auto gaat bezichtigen iemand met kennis mee die niet de roze bril op heeft die je al overenthousiaste koper misschien wel op hebt.
gone

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 07 Jan 2015, 11:29

Ah toch 2 meter in een disco :) thx Roger, zo leer ik weer wat :)
Fenna
Afbeelding

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Jan 2015, 11:33

in het midden iets minder omdat de middenconsole iets achter de stoel uitsteekt als de stoelen naar voren geschoven zijn...

maar als je een plankje maakt met pootjes kun je dat op de stoelrails en vloer laten rusten en is je vloer vlak tot aan de stoelen (als die naar voren geschoven zijn)

voor een nachtje oke, maar niks waar ik de hele vakantie in zou willen doorbrengen (waar laat je je bagage en als je niet slechts met 2 personen bent houdt het echt op natuurlijk.

Daktent ben ik ook geen voorstander van...rij dan liever met aanhanger en heb daar dan alles ingericht bij de hand
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Jan 2015, 12:48

Roger B. schreef:in het midden iets minder omdat de middenconsole iets achter de stoel uitsteekt als de stoelen naar voren geschoven zijn...

maar als je een plankje maakt met pootjes kun je dat op de stoelrails en vloer laten rusten en is je vloer vlak tot aan de stoelen (als die naar voren geschoven zijn)

voor een nachtje oke, maar niks waar ik de hele vakantie in zou willen doorbrengen (waar laat je je bagage en als je niet slechts met 2 personen bent houdt het echt op natuurlijk.

Daktent ben ik ook geen voorstander van...rij dan liever met aanhanger en heb daar dan alles ingericht bij de hand

Bij een Defender heb je iets meer binnen-hoogte en kan je met een vloer op ± 30 cm hoogte (een deel van) je bagage onder de vloer kwijt ... dan is het met z'n tweeen te doen in een 110.
De daktent spreekt ook mij niet echt aan, die momenten dat je echt beschutting zoekt zit je dan hoog (en hopelijk droog) maar wel in weer en wind en vooral ook koude.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Jan 2015, 13:58

In een D2 is makkelijk een interieur te maken met een uitklapbaar of uitschuifbaar bed. Ik heb er al veel ingericht. Een Def is wellicht een beetje hoger (zal nooit veel zijn) maar ook dom smal achterin. Met een Disco heb je veel meer ruimte om in te richten alleen kun je niet alles met rechte planken of kokers en dan wordt het snel te lastig.

Ik zou altijd voor een disco gaan. Off road doe je niet onder voor een Def en on road rij je gewoon veel comfortabeler en ook nog een veel goedkoper. Bovendien is een Disco veel minder jatgevoelig wat op vakantie al een wezenlijke rust geef. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Jan 2015, 14:14

fenix2 schreef:Ah toch 2 meter in een disco :) thx Roger, zo leer ik weer wat :)
Fenna

Een D2 is, meen ik, iets langer dan een D1 en dat verschil zit in de achteroverbouw.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Jan 2015, 15:04

had in de D1 ook een bed (3drs grijs kenteken)... frame op hoogte van het tussenschot daar vloer op, stoelen voorover zetten en vloer naar voren verder klappen.... ook 2m ligruimte...... heb zelfs al bedden in 90's gezien
gone

miesjel

Berichtdoor miesjel » 07 Jan 2015, 15:14

Iedereen enorm bedankt voor deze duidelijke reacties!

@Fenix2 - Als het even kan zowel winter als zomer, maar we beginnen maar even met een zomerse trip. Overnachten zat ik te denken aan een daktent, maar hier zijn de meningen wel over verdeeld zoals ik lees.

@Roger B. - Dat boekje ga ik gelijk bestellen, bedankt voor deze goede tip! Gezien de reacties ga ik denk ik voor een D2, alle auto's met techniek hebben natuurlijk problemen. De een meer dan de ander, maar bedankt voor deze aandachtspunten. Die roze bril is al afgezet na de aankoop van mijn eerste auto (Golf 1 cabrio), hier was erg veel mis mee bleek achteraf. Ik ga dus zeker meerdere dingen nakijken en goed mijn huiswerk doen. Verwacht ook niet binnen nu en een week een auto te hebben.

Los van het feit dat de Defender een stoere wagen is om te zien denk ik niet dat ik daarvoor ga, dit ivm comfort on the road en de relatief hoge aanschafprijs tov Discovery.

Ik heb een kennis welke een daktent op zijn Toyota LandCruiser heeft zitten en hier toch wel erg tevreden over is. Hij maakt tevens laadvloeren voor bedrijfswagens (met daarin bakken/complete keukens/enz) welke ik achterin een Discovery kan doen, daarop kan dan een mooi bed komen als alternatief.

Nogmaals, dank voor de feedback!

Terug naar “Kroeg”