Kroegpraat over voertuigformaat uit "nieuw hier"

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Roger B.

Re: nieuw hier

Berichtdoor Roger B. » 01 Jan 2015, 11:24

of een aanhanger komt en kan gaan waar het trekkend voertuig gaat is natuurlijk maar zeer beperkt waar..... afhankelijk van afmetingen en geometrie van zowel trekkend voertuig als aanhanger/oplegger zullen de wielen meer of minder de lijn van de wielen van het trekkend voertuig volgen en zal de opbouw van de aanhanger meer of minder bochten "afsnijden" .... eigenlijk kun je vrijwel altijd stellen dat de aanhanger meer ruimte vraagt dan het trekkend voertuig ;-)
gone

Roger72

Re: Kroegpraat over voertuigformaat uit "nieuw hier"

Berichtdoor Roger72 » 01 Jan 2015, 11:50

De berichten die voornamelijk over de "formaat van een 130 is storend" -discussie uit het originele topic gefilterd en hier in de kroeg geplaatst aangezien deze het originele topic zwaar overheersten.
Ik ben moderator-af.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jan 2015, 12:41

Roger72 schreef:De berichten die voornamelijk over de "formaat van een 130 is storend" -discussie uit het originele topic gefilterd en hier in de kroeg geplaatst aangezien deze het originele topic zwaar overheersten.

De oorspronkelijke aanleiding van de Kroegpraat staat dus hier: viewtopic.php?f=12&t=6944

Scratch

Berichtdoor Scratch » 01 Jan 2015, 13:24

Blijft gewoon een feit dat een 90" te kort is en een 130" te lang voor dagelijks gebruik. Ik snap dat als je 90" rijd dat dat het wahalla is en zeker geen stuiterbak, want dan heb je de veren niet voor elkaar :lol: :lol: rijd je weer 130" dan is dat zeker niet te lang. Er zijn immers langere wagens :lol: :lol: En de ideale maat is dan 110" ?? Dacht het niet, zo 2014. 100" is de nieuwe ideale maat voor 2015 8-) 8-)

Iedereen een gezond en gelukkig 2015, vele veilige Land Rover km's en dat we hier nog vele zinvolle en zinloze postings mogen posten en lezen :D :D
Gr Eric

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Jan 2015, 13:29

als een 90 stuiterd heb je je veren niet voor elkaar?? da's dan af fabriek zo... ik vind een 90 over drempels ronduit een hobbel koffer, een 110 doet dat veel comfortabeler en een 130 nog beter... het best met een range op lucht....maar das ander verhaal :roll:

lengte is niet het enige dat telt... naast looks en minder verkocht zijn vind ik een 130 praktisch beter, laadruimte volledig gescheiden van passagierscompartiment en iets van extra zit ruimte (en plek voor "schone"lading) in het passagiers compartiment.... optimaal... dat ie daarvoor een tikkie langer is dat stoort me allerminst en hij rijdt het minst oncomfortabel van de defenders...
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jan 2015, 14:19

Roger B. schreef:als een 90 stuiterd heb je je veren niet voor elkaar?? da's dan af fabriek zo... ik vind een 90 over drempels ronduit een hobbel koffer, een 110 doet dat veel comfortabeler en een 130 nog beter... het best met een range op lucht....maar das ander verhaal :roll:

lengte is niet het enige dat telt... naast looks en minder verkocht zijn vind ik een 130 praktisch beter, laadruimte volledig gescheiden van passagierscompartiment en iets van extra zit ruimte (en plek voor "schone"lading) in het passagiers compartiment.... optimaal... dat ie daarvoor een tikkie langer is dat stoort me allerminst en hij rijdt het minst oncomfortabel van de defenders...

Kom hier maar eens de "luxe laan" naar het station afrijden ... dan weet je hoe stuitend stuiterend het kan zijn. Zelfs in een 110 met enige ballast hobbelt het meer dan een gemiddelde terrein-rit. Met een 130 wordt dat dan weer beter.

Of je blij bent met de harde-afscheiding tussen passagiers en laadruimte is natuurlijk een persoonlijke inschatting. Ik heb na lang en breed meten voor mij de conclusie getrokken dan de opdeling voor mij juist rampzalig was: je hebt een serieuze ombouw van de laadbak nodig, en nog ingenieus ook (om binnen de grijze regels te kunnen blijven), als je de auto ook als slaapkamer wilt kunnen gebruiken (of je moet voor een daktent gaan, maar dan heb ik al die extra laadruimte weer niet nodig). Een 110 is me soms wat krapjes, maar het gaat, zelfs in de winter en/of met K-weer.

En qua looks ... past voor mij een 110 in het "gulden-snede-ideaal-plaatje", echt tijdloos, wellicht komt dat omdat mijn ± bewuste bestaan samenvalt met dat van de iconische "standaard" LandRover (dus het na-Series I tijdperkt).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Jan 2015, 14:33

gescheiden laadruimte is praktisch omdat je zooi uit de laadruimte niet in je interieur komt (stof, hondenharen, geurtjes enz. Daarnaast minder klankkast dat dan weer met isolatie te verbeteren is.

ik heb geen slaapbehoefte in de auto..... maar als je dat echt wil kun je bij een 130 vast iets verzinnen met een "aanritsbaar" tentje dat een eventueel verlengde vlak liggende laadklep overdekt en dan heb je ook je 2m lengte.... alles is op te lossen... ik heb geen moeite met aanhangers, prefereer een slaapoplossing achter de auto boven een daktent (dat lijkt me de meest waardeloze slaapoplossing om mee te zeulen..... extra hoogte, boel gewicht op je dak (slecht voor weggedrag, zeer zeker offroad) als je meer nachten ergens verblijft maar je auto wil gebruiken moet je de boel tekens weer inklappen, en het langs een laddertje er in klauteren....

mijn oplossing ziet er wellicht niet chique uit, maar praktisch is het wel... speelauto op de kar, vouwwagen vast gemonteerd voorop... 5 min uitklappen en mijn bed is klaar. en grote ruimte voor spullen en omkleden in de tent (met sta hoogte)

20140202_151710.jpg
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Jan 2015, 14:39

Met mij is het al zo erg gesteld dat in terreinen als Fürstenau al geen zak meer aan vind als ik geen kar bij heb. :lol: :lol:

Dus ik zou ook die vouwwagen in moeten klappen om hem vervolgens mee door het terrein te zeulen. :lol: :lol:

En in een kist slapen doe ik wel als ik dood ben. Ik vind een 110 met een vaste wand de mooiste, fijnste en meest bruikbare oplossing! :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Jan 2015, 14:48

Edward schreef: Ik vind een 110 met een vaste wand de mooiste, fijnste en meest bruikbare oplossing! :D

waarom dan een 130 genomen?
gone

Scratch

Berichtdoor Scratch » 01 Jan 2015, 14:53

100" dat is de shit 8-) 8-)

102" eigenlijk...
Gr Eric

Terug naar “Kroeg”