LED lampen

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Coen83

LED lampen

Berichtdoor Coen83 » 28 Dec 2014, 21:45

Beste mede forummers,

Ik zat even te twijfelen of dit in techniek moest, maar omdat het meer een algemene vraag betreft, niet specifiek voor één auto, dacht ik, ik gooi hem in de kroeg.

Ik zit er aan te denken om H4 led lampen in m'n auto te prutsen. Dit omdat het wat meer overeenstemt met de cree leds op m'n dak die aangaan bij grootlicht. Maar, nu zijn er veel verschillen in aanbod en prijzen. Ook is er op de optie van Xenon (of bi-Xenon). Mooi allemaal, maar het maakt de keuze niet gemakkelijker. Dit vond ik tijdens mijn zoektocht (nee, ik heb geen aandelen of whatsoever):

1:
Marktplaats; bi led lampen (laat ik ze maar zo noemen, omdat het dim- en grootlicht is.
Kost redelijk wat, maar lijkt ook de beste optie van wat er te koop is. Maar goed, welke verkoper preekt niet voor eigen parochie ('beste van het moment').

2:
Marktplaats, € 11,95 voor één lamp lijkt veel voor weinig. Geen dim- en grootlicht optie. Probleem bij APK? Hiervan lijken er meer zoals deze.

3:
Bi-xenon setje. Lijkt prima, maar wat is werkelijk de opbrengst? Het aantal K zegt iets over de kleur toch?

Dus; concreet de vraag: waar doe ik goed aan? LED of XENON? Ook wat betreft levensduur.
Optie 2 rotzooi?
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Roger B.

Re: LED lampen

Berichtdoor Roger B. » 28 Dec 2014, 22:11

in mijn optiek is de enige juiste xenon conversie er een waarbij voor xenon ontworpen lampen in de auto gebouwd worden, en niet een xenonbrander in een H4 lamp gestoken wordt. De laatste versie geeft bijna per definitie, maar zeer zeker bij een lampglas met profilering, veel meer verblinding bij tegenliggers dan een H4 lamp doet of een goede echte xenonlamp zou doen. Daarnaast zou je bij xenon koplampreiniging moeten hebben of zelf je lampen goed schoon moeten houden en automatische lichthoogteregeling.

Met LED heb ik geen ervaring specifiek voor koplampen maar van de voordeliger geprijsde LED bars en LED "ver"stralers vind ik dat het zeker op wat afstand verdomd slecht presteert In het algemeen is mijn ervaring bij LED verlichting dat je snel contrast mist. Een maat van me heeft in zijn werkplpaats grote LED lampen hangen die zeker niet van het budget type zijn, maar als je daar binnen loopt heb ik telkens een raar gevoel in mijn zicht en als je iets staat te monteren dat wat beter zicht vraagt heb je altijd het idee dat je licht mist, terwijl de lichtsterkte op zich zeker niet te weinig is.

Ik ben geen voorstander van LED, zie in een auto weinig noodzaak ervoor (dat het minder verbruikt? wow 1% brandstof besparing red je niet met LED denk ik) Gaat het alleen om de kleur zodat het bij de verstralers past... kijk dan voor H4 lampen die ongeveer die kleur branden
gone

ppw

Berichtdoor ppw » 28 Dec 2014, 22:27

Wat ik me herinner is dat jouw ledbar voorop niet helemaal deed wat je wilde, half jaartje geleden in havelte :roll:
Ik heb gewoon 4x100W op dak
En standaard 55W met Zweedse kabelboom al rijlampen :?
Voldoet prima :mrgreen:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Dec 2014, 22:29

Xenon in helder koplampen kan maar neem dan wel een goede xenon set. Led achteraf monteren is altijd kut en complete ledlampen zijn duur en zeer matig qua lichtbeeld.

Kennis heeft Mercedes G xenonlampen in z'n Def en dat is echt geweldig!! :D :D

Nadeel is dat die lampen nieuw bij de dealert iets van 800 euri kosten.......... PER STUK :lol: :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Dec 2014, 22:46

ppw schreef:Wat ik me herinner is dat jouw ledbar voorop niet helemaal deed wat je wilde, half jaartje geleden in havelte :roll:

zeg ik hier:
Roger B. schreef: maar van de voordeliger geprijsde LED bars en LED "ver"stralers vind ik dat het zeker op wat afstand verdomd slecht presteert

dan iets anders?
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Dec 2014, 23:25

Roger B. schreef:Met LED heb ik geen ervaring specifiek voor koplampen maar van de voordeliger geprijsde LED bars en LED "ver"stralers vind ik dat het zeker op wat afstand verdomd slecht presteert In het algemeen is mijn ervaring bij LED verlichting dat je snel contrast mist. Een maat van me heeft in zijn werkplpaats grote LED lampen hangen die zeker niet van het budget type zijn, maar als je daar binnen loopt heb ik telkens een raar gevoel in mijn zicht en als je iets staat te monteren dat wat beter zicht vraagt heb je altijd het idee dat je licht mist, terwijl de lichtsterkte op zich zeker niet te weinig is.

't Probleem met de meeste - ook de duurdere - LED-verlichting is dat het licht niet in alle (of heel veel) kleuren uitstraalt, maar dat er sprake is van een mix van een beperkt aantal kleuren. Op het eerste gezicht lijkt die eenvoudige mix nog steeds helder wit, of gloeilamp-wit. Ben je nu in een normale omgeving dan bestaat die uit "alle" kleuren, en belangrijker nog: je ogen verwachten ook "alle" kleuren. Wordt iets nu helder verlicht met LED-licht dat uit zo'n beperkte mix dan krijgt je oog dus werkelijk maar een paar kleuren te zien, en dat komt dus over als helder licht waarbij je toch niet helder kan zien ... je wordt dus veel sneller vermoeid. (Ga maar eens een boek lezen met LED-licht, bij bijna iedere LED-lamp wordt je heel snel moe... het gaat alleen goed met de duurste/beste LED lampen want die simuleren een continue licht-spectrum.)
O ja, een vergelijkbaar effect zag je vroeger bij de goedkopere blauw-witte TL-buizen, ook die gaven wel veel licht maar dat licht bestond uit slechts een paar smalle banden (die TL-buizen waren ook berucht vanwege de beroerde kleur-effecten).

Xenon heeft dit effect niet maar is duur (of dubieus). De poor mans solution is een 80/100 W lampje (en bidden dat de koplampen hier tegen kunnen).

Groeten MarcS

ppw

Berichtdoor ppw » 28 Dec 2014, 23:47

Koplampen kunnen er wel tegen, bedrading daarentegen :roll:
Dus dikker, en middels relais en Zweeds aansluiten :D
En keramische aansluiting helpt ook ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Dec 2014, 00:00

ppw schreef:Koplampen kunnen er wel tegen, bedrading daarentegen :roll:
Dus dikker, en middels relais en Zweeds aansluiten :D
En keramische aansluiting helpt ook ;)

De Zweedse Lichtversterker nam ik hierbij als vanzelfsprekend.

Grappig genoeg heeft een Renault kennelijk kwaliteits-electrickery ... daar nooit rook gezien (is ook geen Lucas), zelfs niet met "Zweedse" koplampen.

Weet overigens dat je 4x zoveel vermogen in een gloeilamp moet stoppen om 2x zoveel licht te krijgen.
Een 80/100 W lampje geeft dus slechts 20/30% meer licht op de weg voor je.

Groeten MarcS

allard

Berichtdoor allard » 29 Dec 2014, 09:34

Ik kom misschien wat naief over, maar wat is 'Zweeds' in deze?
130 HCPU TD5 MY2000

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Dec 2014, 09:54

allard schreef:Ik kom misschien wat naief over, maar wat is 'Zweeds' in deze?

Dat is een vage benaming voor een heel klein draadboompje met twee relais erin. Daarmee geef je de koplampen een goede directe voeding en gebruik je de originele bedrading om de relais te schakelen.

Plug en play. Steek je dus gewoon tussen de originele stekkers die normaal op je koplamp gaan. Alleen zelf een goede voeding bij de dynamo, startmotor of accu vandaan halen.
Bijlagen
42-680_l.jpg
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Kroeg”