ToyRoverlander schreef:Over LED koplampen gesproken, ik had eens ergens iets gelezen waar ik nooit bij stilgestaan had. Dat ze niet warm worden, zoals een conventionele koplamp, en dus ook geen sneeuw van de lampen af kunnen smelten. Niet echt handig dus, of valt dat wel mee? Of moet je dan wissers oid gebruiken? Moderne auto's, of sommige iig, hebben toch ook LED koplampen?
Tja, ik heb traditionele koplampen en lexan-voorzet-ruitjes voor die lampen. Als het hevig sneeuwt (en het is plakkende sneeuw) is het handiger om om de zoveel tijd de koplamp-ruitjes schoon te maken, maar onder zulke plak-sneeu-omstandigheden moet je er toch zo nu en dan uit om de voorruit van een heveel aan sneeuw te bevrijden (zelfs met voorruit-verwarming). Traditionele lampen geven in ieder geval zoveel licht en vooral zoveel warmte dat er in de sneeuw voor die koplamp - zelfs met lexan-voorzet-ruitje - heel lang een "kijkgat" blijft bestaan.
Voordeel van de lexan-ruitjes is dat je de koplamp makkelijk van de sneeuw kan ontdoen, en vooral dat er geen sneeuw en ijs-ophopingen rond de lamp en
in het lamphuis ontstaan. Er is - als je maar genoeg sneeuw ziet - altijd wel een combinatie van buitentemperatuur en opwarming onder de motorkap dat er rond de lampen een net-wel/net-niet dooien punt ontstaat en dan krijg je heel gemakkelijk een ophoping van sneeuslurry die dan in de nacht daarna tot een dikke ijsprop omvormt. Komt er daarna weer een dooi+vries afwisseling dan kan zo'n ijsprop schade geven, hetzij doordat het ijs zich klem zet en daarna nog iets meer, danwel doordat een blok ijs bij een dooi-inval ineens los heen en weer kan klotsen.
Overigens, meestal loopt het wel los: In onze streken sneeuwt en vriest het zo weinig dat een ongelukkige opeenvolging bijna nooit voorkomt, in de echt koude streken sneeuwt het meestal minder en vriest een en ander meestal weer droog, de echte ongemakken heb je alleen in die gebieden waar het tussen beide zit qua klimaat.
O ja, moderne auto's hebben eigenlijk allemaal erg "gladde" koplampen, de sneeuw plakt dan niet makkelijk, en mochten de lampen toch dichtsneeuwen dan verwijder je de sneeuw ook weer makkelijk.
Groeten MarcS
PS Ik zag met de afgelopen sneeuw wel een ander "dingetje": Op de stads/rem/clignoteur-lichtjes zat na de sneeuwval alhier een "mooi" bevroren sneeuwmutsje. Ik heb sinds een jaar daar LED-lichtjes, en dus dooit dat sneeuwmutsje niet meer. Zolang het niet meer als een beetje is gaat het wel goed, maar bij veel aanvriezende sneeuw wordt het een klein aandacht-puntje. Het is dus weer eens een geval van hangen of wurgen: de traditionele gloeilampjes zag je 's winters ook nauwelijks, dus heb ik toch liever LED-verlichting ipv die antieke gloeiende spijkers.