Ervaring bf goodrich mud banden

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
JanTD5

Re: Ervaring bf goodrich mud banden

Berichtdoor JanTD5 » 16 Dec 2014, 13:11

Toch bijzonder dat Land Rover de defenders tegenwoordig op Goodyear Wrangler MT aflevert als MT zo link zijn. Ik heb ze er ook onder (de goodyears) en kan eigenlijk gewoon de bochten nemen. Merk niks van onder of overstuur. Ja je hoort ze een beetje zingen, maar dan wel de radio uit, dan komt het net boven het normale geluid uit.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Dec 2014, 14:42

Ik rij nu een dikke 50.000 kilometer op de Bfg muds en het enige nadeel is dat ze gewoon een kutherrie produceren. Het is gewoon meer dan het dubbele tov een Bfg AT. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tookaphotoof

Berichtdoor tookaphotoof » 16 Dec 2014, 15:07

Roger schreef:ik rijd alweer 100.000km met dezelfde bridgestone dueler MT 265 onder m'n Defender 110 TD5 en ze bevallen prima.
hier op t platteland in Frankrijk rij ik veel offroad door heuvelachtig terrein met rots, klei modder en zandgrond en icm TC prima grip.
ze maken wel meer lawaai, hoewel je dat boven een toch al enorm lawaaiige Defender niet enorm merkt.

ze slijten niet echt snel gezien het kilometrage dat ze al meegaan en nog wel even kunnen dus de kosten per km zijn zeer laag.

qua verbruik heb ik niet heel veel verschil gemerkt.
de looks zijn daarentegen super vind ik zelf

grootste nadeel is de erbarmelijk slechte grip op nat wegdek, asfalt vooral. in bochten niet harder dan 30 km/uur bij nat wegdek, zeker bergaf. eigenlijk levensgevaarlijk want zowel onder- als overstuur. de voorkant en achterkant breekt zeer snel uit en ben op die manier met 40 km/uur al een keer in de vangrail beland met flinke schade.

ik ken mn auto en weet dus hoe gevaarlijk het is en anticipeer dus ruim, maar het is onmogelijk om hem uit te lenen aan iemand, die een normale auto met banden die wel grip hebben, gewend is.

de volgende set wordt toch een wat smallere all terrain versie met n wat softere compound en iets fijner profiel.

Hoe oud zijn deze banden?

Roger

Berichtdoor Roger » 16 Dec 2014, 17:18

ja leeftijd zal inderdaad ook mee beginnen te spelen.

zitten er nu zo'n 5 jaar onder, wellicht bijna 6.

:roll:
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Dec 2014, 17:29

ik had 245/75R16 onder de disco, BFG AT, reed dagelijks op de zelfde plek de snelweg op... ook bij regen, ook bij koude..... nooit een probleem geweest.

kocht BFG MT KM2 245/75R16 en de eerste keer dat ik de snelweg op reed met de gebruikelijke snelheid voor het weer, (niet dat dat bij de AT verschil maakte) 80km/uur bij de laatste bocht bovenaan de oprit.... brak ie over 4 wielen, maar vooral over de achterwielen uit..... flink tegensturen en gelukkig geen verkeer op de snelweg, want ik kwam dwars de weg op geschoven....

dus laat iedereen maar beweren dat ze goed zijn op de weg.... zeker bij nat weer zijn ze beduidend slechter dan AT's ( en dat is niet vreemd gezien het profiel met weinig randjes en relatief grote vlakken)

Als je weinig tot geen stevig terrein rijdt zoals Floris moet je er niet aan beginnen als je waarde hecht aan fatsoenlijk weggedrag, ook in noodsituaties
gone

Roger

Berichtdoor Roger » 16 Dec 2014, 17:34

precies mijn ervaring ook Roger.
brak over de achterwielen uit en door tegensturen geen volledige pirouet en geen verkeer gelukkig, maar smalle weg en na correctie in modderige berm en uiteindelijk in de vangrail. (anders in het ravijn, dus was nog een geluk)

:o

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 16 Dec 2014, 18:04

Onderstaande Scorpion AT heb ik er al jaren onder tot volle tevredenheid. Onder vrijwel alle omstandigheden een goede grip, uitstekende ervaringen in (rul) zand, modder, sneeuw en ijzel. Verder met (zware) regenval een betrouwbare partner. Gemiddeld kom ik rond de 1:10 met deze geluidsarme band. Voor all-round werk een aanrader.

Groet, Chris
Bijlagen
Scorpion_ATR.png

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 16 Dec 2014, 19:40

Ondanks alles vind dat een band onder een Defender ook moet smoelen, BFG AT gaat prima, bovendstaande smoelt niet onder een Defender of series. Als grip en veiligheid je alles is moet je zeker niet in een Defender stappen.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Roger

Berichtdoor Roger » 16 Dec 2014, 19:46

ik heb de banden destijds ook inderdaad een beetje op uiterlijk gekocht.
zag en ziet er nog steeds waanzinnig stoer uit.

breed en erg grof profiel

en ondanks dat ik wellicht 20% offroad en 80% onroad rijd zouden wegbandjes dus eigenlijk een betere keuze zijn,.....

ik ga voor een tussenoplossing de volgende keer.

iets minder grof, maar nog steeds onmiskenbaar offroad en stoer

Roger
D2 TD5 2004 automaat

tookaphotoof

Berichtdoor tookaphotoof » 16 Dec 2014, 20:25

Roger schreef:ja leeftijd zal inderdaad ook mee beginnen te spelen.

zitten er nu zo'n 5 jaar onder, wellicht bijna 6.

:roll:

Het is maar een normale vraag hoor. Zie je ergens een of ander spottende smilie staan bij m'n post? Als je 10 jaar had gezegd, had dat sowieso al snel één van de redenen kunnen zijn. Je hebt het over het niet kunnen nemen van bochten met een snelheid van 30km/u, terwijl ik in Wales door de stromende regen met een behoorlijke snelheid achter een aantal Defenders, welke op KM2 stonden, reed.
Ik met m'n AT banden overigens. Vooralsnog zit ik meer op de weg en indien nodig zoek ik in het bos wel een omweg.

Terug naar “Kroeg”