tim schreef:Crises, wat een reactie's!
Waarvoor dank uiteraard.
Toch wel opgekeken van het aantal waarschuwingen bij gebruik van muds op asfalt, waarop ik inderdaad voornamelijk rij, dat anderhalve zandpad wat ik per jaar zie is te verwaarlozen.
Eerlijk gezegd zit ik niet echt te wachten op gevaarlijke situaties bij nat weer..
Crises ... ben ik even een paar dagen weg en het is crises op alle fronten.
Nu dan even mijn bijdrage:
Ik heb sinds een half jaar Continental CrossContact AT in 235/85x16, met gewoon ruim lucht, je hoort de band iets, en hij doet gewoon goed tot meer dan goed wat je ervan verwacht. Goed op natte wegen, goed op droog (maar dat is vanzelfsprekend) en opvallend goed in de bergen op steen-zooi-paden die te voet al uiterst zwaar waren. In zand, gras en niet te hevige modder geen enkel probleem gehad. Alleen is het geen "winter-band", misschien wel in de Hollandse winter maar ik vertrouw het redelijk massieve rubber niet. LandRover monteert deze banden nu overigens zelf ook als standaard (wat geen bewijs van kwaliteit is, prijsstelling en verkrijgbaarheid zijn voor auto-fabrikanten belangrijke maatstaven).
Een band die op papier en qua verschijningsvorm veel op de CCC AT lijkt is de Nokian Rotiiva AT, vlgs 't internet nog iets goedkoper, nog iets stiller en zuiniger, en grappig genoeg een zomerband met een "sneeuwvlokje" (er zitten wat meer lamellen in het profiel dat verder redelijk op de CCC AT lijkt). Ik heb geen ervaring met deze banden, de "reviews" zijn lovend, en ik zag deze hieronder onder een RRC op de SortOut.
Ik hoop 's winters altijd op echte sneeuw, en zoek die dan ook op, dwz ga naar ergens waar ze soms ineens sneeuw in overvloed hebben, en waar ze vooral ook niet alles direct gladstrijken. Ik heb dan ook sinds kort ook echte winterbanden: Nokian Hakkapeliitta LT2, goed beschouwd maar weinig duurder rubber als het zomerse, en dus wel veel lamellen. Vlgs een boer in de Jura ook goed jaar-rond, maar sommige "reviews" spreken van snelle slijtage, en snelle veroudering bij gebruik 's zomers -- mij lijkt het vooral zonde een winterband 's zomers te gebruiken, behalve als het gaat om het oprijden van de laatste 4 mm (want een winterband is als hij halfweg versleten is als winterband wel op). Van deze Nokians kan ik inmiddels al wel terugmelden dat ze het in ieder geval erg goed doen in de regen (al dan niet met modder op de weg) ... ik heb ze net even "uitgelaten" -- in nat gras etc. lieten ze me ook niet in de steek.
En .. ik ken ook iemand (hier ook actief) die met Cooper Discoverer M+S erg tevreden was, en die daar ook jaar-rond op reed. Deze Cooper is van een iets ouder ontwerp, toch redelijk stil en (op papier) minder zuinig. Qua (internet) prijsstelling is deze Cooper nog interessanter als de Nokian Rotiiva, maar qua prijs valt het mij eigenlijk sowieso mee, van € 450 tot € 550 incl BTW voor 4 banden excl de montage (iets 2ºhands moet wel erg leuk geprijsd zijn wil je de gok wagen).
Groeten MarcS