In Zuid Afrika: Land Rover Defender of Toyota Landcruiser?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: In Zuid Afrika: Land Rover Defender of Toyota Landcruise

Berichtdoor Landmarcs » 29 Nov 2014, 15:43

Edward schreef:....

Qua levensduur: kijk ook in Afrika maar eens rondt hoe oud de Laro's zijn die je ziet en vergelijk dat met Toyota's. Een Land Rover van een jaar of 50 oud is niks bijzonders. Een Toyota van meer dan 30 jaar oud is een zeldzaamheid......

Tja ik denk dan (en laat mij maar in de waan) dat oude Toyauto's (en andere oude Japanners) zo zeldzaam zijn omdat ze allemaal verroest zijn voordat er bij een LandRover gaten in het chassis vallen.

Ik ben zelfs nog niet buiten Europa* geweest, dus heb ik nog veel meer van horen zeggen .... maar in dat stukje Europa dat bijna een eigen continent is (nl het Iberisch Schiereiland) zag je begin 80er jaren eigenlijk alleen LandRovers en Santana's (en enkele Ebro-Jeeps), in de loop van de 80er jaren kwam er een invasie van Japanners (deels ook weer lokaal in licentie gebouwd) en als je nu in (Noord) Spanje kijkt dan zie je nog steeds oude LandRovers, nauwelijks Japanners (een enkele nieuwe en niets ouds) en daarnaast ook nieuwere tot hagelnieuwe LandRovers. Kennelijk is het toch makkelijker die LandRovers rijdend te houden als de Japanners ook al hebben die laatsten een betrouwbaarder naam.
    * Waar ik dan kom daar kijk ik weer wel goed.

Groeten MarcS

PS Ze halen het natuurlijk niet allemaal, hier een "projectje"

Santa Ana 109 Especial (a).jpg

Santa Ana 109 Especial (b).jpg

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Nov 2014, 20:02

Ow ja, qua onderdelen prijzen; de diff van de 130 is kapot en vrijwel tegelijk ging die van een maat in z'n Toyota ook kapot. Ruildiff voor de 130: 400 euri of zo. Diff voor de Toyota: 1570 euri.... :lol: :lol: :lol:

Dan is een ouwe Hilux of Cruiser al snel financieel total loss.... :D :D

Maar het moet wel gezegd dat ik het geweldige wagens vind. :oops: :oops: Maat heeft een Cruiser V8 waar we al heel veel lol mee gehad hebben. Ook al legt dat ding het off road steevast af tegen de D4 van z'n vriend...... :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 29 Nov 2014, 23:05

Financieel total loss? Heb je zeker niet gezien hoe schofterig duur die ouwe dingen zijn :shock: . Vooral zo'n solid axle Hilux... damn...
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Nov 2014, 23:30

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 30 Nov 2014, 23:28

Landmarcs schreef:Tja ik denk dan (en laat mij maar in de waan) dat oude Toyauto's (en andere oude Japanners) zo zeldzaam zijn omdat ze allemaal verroest zijn voordat er bij een LandRover gaten in het chassis vallen.

Over verroeste Japanners gesproken:

DSCF7716.jpg

Foto gemaakt op Skye afgelopen zomer.
Overigens viel het aantal Land Rovers dat ik gezien heb erg tegen, misschien dat die Schotten iets hebben tegen (de Engelse) Land Rovers?

Groet,

Erik.

p.s. afgezien dan van die ene (hier actief op het forum).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Nov 2014, 23:56

Erik Peters schreef:Overigens viel het aantal Land Rovers dat ik gezien heb erg tegen, misschien dat die Schotten iets hebben tegen Engelse Land Rovers?

Groet,

Erik.

Mwah, dat is niet alleen bij de Schotten zo. Steeds als ik in UK ben valt het me op dat ik veel meer Rangers, Hi-luxxen, L200's en Navarra's zie dan Defenders. :roll: :roll:

Dat is ook niet vreemd, want al die wagens zijn betrouwbaarder, comfortabeler en niet minder capabel dan een Defender........

En de Defender fans maar niet snappen dat Land Rover het fossiel eindelijk wil vernieuwen...... :lol: :lol:
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Dec 2014, 10:11

Edward schreef:
Erik Peters schreef:Overigens viel het aantal Land Rovers dat ik gezien heb erg tegen, misschien dat die Schotten iets hebben tegen Engelse Land Rovers?

Mwah, dat is niet alleen bij de Schotten zo. Steeds als ik in UK ben valt het me op dat ik veel meer Rangers, Hi-luxxen, L200's en Navarra's zie dan Defenders. :roll: :roll:

Dat is ook niet vreemd, want al die wagens zijn betrouwbaarder, comfortabeler en niet minder capabel dan een Defender........

En de Defender fans maar niet snappen dat Land Rover het fossiel eindelijk wil vernieuwen...... :lol: :lol:

Is het niet gewoon (ook) een kwestie van "Wat je ver haalt is lekker" en/of "Het gras bij de buurman is altijd groener".
Of gewoon (ook) een gevalletje van een stereotiep imago.

Vroeger en nog steeds heeft de Duitse auto het imago van degelijk, waardevast en duurzaam, en de Franse auto het imago van frivool en snel roestend.

Vroegehhh (lang geleden) was dit gewoon waar, daarna werd het al wat wisselender, en tegenwoordig is het maar de vraag of je met een (goed gekozen) Fransoos niet beter uit bent als met een "degelijke" Duitser (zeker als je onderhoudskosten en afschrijving in je plaatje meeneemt).

Edward, jij schetst ook weer een stereotype plaatje: Zet je gelijk geprijsde auto's naast elkaar dan zijn de prestaties van een Defender gewoon interessant. Wil je comfort dan wordt het wat anders. En ... wat betreft die schotten: ik begrijp het wel. Tot 35 jaar geleden had je alleen de keuze uit LandRovers ... en die waren toentertijd vaak nog rampzaliger als de huidige ... dus toen er japanners op de markt kwamen was er ineens "iets anders".

Overigens ... stap eens in een Toyauto HiLux "Taliban-taxi", nee niet eentje zo uit de showroom, maar eentje met wat ervaring, en stap dan in op de tweede zitrij, en zeg dan nog eens iets over comfort.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Dec 2014, 15:11

Ik weet niet hoe de prijzen van auto's in Uk liggen. Maar een maat heeft net een Hi lux gekocht met dubbelcabine en een 170pk blok erin.

Die trekt net zoveel als de 130, is 1000 keer comfortabeler en was nagenoeg even duur als een maximaal aangeklede 130...... En dan nog is die 130 uiterst kaal vergeleken met de Hi-lux.....

Tel daarbij op dat de Toyota waterdicht is, de reputatie van betrouwbaar en zelfs onverwoestbaar heeft en gewoon dagelijks meer comfort en gemak bied dan zal de nuchtere koper toch errug vaak voor een Toyota oid geen.

Maar daar hoef je mijn woord niet op te geloven, want je weet het toch beter, maar je kunt ook naar iets objectiefs als verkoopcijfers kijken en dan zie dat er een veelvoud aan "andere" werkauto's gekocht wordt en dat de Defender nauwelijks nog verkoopt.......
Edward van Vugt

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 01 Dec 2014, 15:38

Dat blokkie n de Hilux is ook nog eens leuk om wat meer vermogen uit te halen..... 292pk op de achterwielen :mrgreen: . Gewoon goed rijdbaar en betrouwbaar..

https://www.facebook.com/pages/Gturbo-D ... 72?fref=ts
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Roger

Berichtdoor Roger » 01 Dec 2014, 17:41

geen idee hoe betrouwbaar de electronica in de nieuwe Hiluxes is, maar het is inderdaad een weergaloos mooie auto (subjectief uiteraard) die stiller, sneller en in alle opzichten comfortabeler z'n werk doet dan welke Defender dan ook.

soms word je gewoon verliefd op de verkeerde, zonder precies te weten of te snappen waarom.

maar eerlijk is eerlijk. als je puur naar cijfers kijkt snap ik soms ook niet waarom ik Defender blijf rijden.

het is toch een beetje een afwijking denk ik.

:D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Terug naar “Kroeg”