veiligheidsgedrag discussie uit : "techniek"rolkooi 130 CC

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: veiligheidsgedrag discussie uit : "techniek"rolkooi 130

Berichtdoor Landmarcs » 23 Nov 2014, 13:06

Scratch schreef:Zomaar wat foto's van Internet...

Precies, je ziet zomaar net hoe beroerd het ook kan aflopen.

Als je naar de plaatjes kijkt zie je dat een soft-top (3º plaatje) echt wel soft is, en verder ook dat je moet hopen op een maximale "steun" van de zijwanden (waarbij een 110 HardTop met een beperkte HardTop versteving dan weer de beste kansen biedt).
Als je plaatjes selecteert van andere auto's dan kan je overigens ook heel erge vinden, je denkt bijna: hoe erger hoe meer plaatjes.

De plaatjes zeggen verder niks over de afloop voor de inzittenden, ik kroop zonder enige blessure, zelfs zonder blauwe plekken, uit mijn auto (ik was alleen mentaal wat gedeukt). Soms "valt het nog mee" zolang de auto op z'n kop ligt en maakt de berger "het werk af".

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Nov 2014, 18:11

Ja, plaatjes kan ik ook zat vinden. :shock: :shock: Dat is nogal een bewijslast zeg. Daar kunnen we wat mee.......

Zolang het verhaal er niet bij bekend is zegt dat helemaal niks. De 110's waar ik over vertelde zagen er nog wel beroerder uit, maar evengoed zijn alle inzittenden ongedeerd uitgestapt.....

Vandaag toevallig over hetzelfde onderwerp zitten praten met een 130 rijder en die heeft een maat met blijvend hersenletsel doordat ie met z'n kop tegen de Camel trophy rolkooi sloeg....

Is dat dan sluitend bewijs voor de onveiligheid van een rolkooi? NEE, dikke onzin!

Maar wel een kooi is net zomin zaligmakend als geen kooi! Wil je een veilige auto koop dan gewoon een andere en blijf ver een Defender. :shock: :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 23 Nov 2014, 18:29

Edward schreef:Wil je een veilige auto koop dan gewoon een andere en blijf ver een Defender. :shock: :shock: :shock:

En die zal dan ook weer niet zaligmakend zijn :), maar misschien ietsje veiliger.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Scratch

Berichtdoor Scratch » 23 Nov 2014, 19:17

Edward schreef:Vandaag toevallig over hetzelfde onderwerp zitten praten met een 130 rijder en die heeft een maat met blijvend hersenletsel doordat ie met z'n kop tegen de Camel trophy rolkooi sloeg....

Ja, zo hebben we allemaal wel een kooi verhaal ! Mij rijst de vraag, werd die maat van die kennis van jou aangereden, of zat hij in de auto zonder gordel :mrgreen:
Gr Eric

Scratch

Berichtdoor Scratch » 23 Nov 2014, 19:18

Kooi verhaal moet natuurlijk mooi verhaal zijn :cry:
Gr Eric

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Nov 2014, 19:36

In de gordel 7 keer over de kop gerold van een helling waar hij met een slakkengang door een slecht stuk manoeuvreerde.

Maar ik was er niet bij uiteraard. Maar zonder verdere info zegt zo'n verhaal net zo weinig als een dom plaatje van internet. :shock: :shock:

Als ik mensen foto's van de motoren laat zien die ik platgereden heb gelooft ook niemand dat ik alleen wat blauwe plekken had. En als ze de deuk in de lantaarnpaal in Eindhoven gezien hebben nog minder. Foto's zeggen helemaal niks!! :shock: :shock:

Maar ik vind dat ieder moet doen wat ie zelf het beste vind voelen. Ik heb veel gereden met een 130 met kooi en als ik zie hoeveel dat ding slechter rijdt dan de mijne, topzwaar, totaal te zwaar dan kies ik ervoor om zonder kooi te rijden. Als iemand anders een andere afweging maakt snap ik dat helemaal.

Maar welke uiteindelijk veiliger is is niet zo simpel als het lijkt......
Edward van Vugt

Scratch

Berichtdoor Scratch » 23 Nov 2014, 19:58

Edward schreef:Maar welke uiteindelijk veiliger is is niet zo simpel als het lijkt......

:? Bij 7 X over de kop ben ik er wel uit wat ik zou doen ;)
Gr Eric

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Nov 2014, 20:26

Edward schreef:Maar welke uiteindelijk veiliger is is niet zo simpel als het lijkt......

Precies ... kruip je ongedeerd uit een 110 die op z'n gepoetste kant ligt, wordt je een jaar later bijna gaar gereden door een Dacia op de rotonde om de hoek.
In het eerste geval de auto economisch total-loss, in het tweede geval de 25 jaar oude fiets niet (voorvork vervangen, en een paar dingetjes richten en klaar).
Bij de gerolde LandRover was er sprake van een aantal toevallige maar uiteindelijk onvermijdelijke pech-factoren tezamen, bij mijn rotonde-ongeluk kende ik 99,9% van de verborgen gevaren (het is een K-ontwerpje omdat de betere oplossing enkele 10.000den €uro duurder was), en met net die ene 0,1% hield ik geen rekening.
't Lijkt allemaal heel simpel, maar in de praktijk is er altijd wel weer net iets onverwachts.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Nov 2014, 20:40

As je dan toch een kooi doet, dan álles beschermen. :lol: :lol: :lol: :lol:
Bijlagen
1514596_10204714050346789_6203364121500968363_n.jpg
Edward van Vugt

Scratch

Berichtdoor Scratch » 23 Nov 2014, 20:52

Edward schreef:As je dan toch een kooi doet, dan álles beschermen. :lol: :lol: :lol: :lol:

Maar dan ook echt álles !!

Afbeelding
Gr Eric

Terug naar “Kroeg”