veiligheidsgedrag discussie uit : "techniek"rolkooi 130 CC

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Roger B.

Re: veiligheidsgedrag discussie uit : "techniek"rolkooi 130

Berichtdoor Roger B. » 22 Nov 2014, 21:23

ik wil multiplex zeker niet adviseren als beveiliging, maar bij deze .....

multiplex rekken aan de zijkanten(wil je niet bij flinke aanrijding van achteren) en multiplex schot voor tegen die rekken...

defender roll1.jpg
voor leegruimen

defender roll2.jpg
leeg geruimd
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Nov 2014, 22:30

Roger B. schreef:ik wil multiplex zeker niet adviseren als beveiliging, maar bij deze .....

multiplex rekken aan de zijkanten(wil je niet bij flinke aanrijding van achteren) en multiplex schot voor tegen die rekken...

Begrijp ik het goed: Ik moet m'n populieren-multiplex zijwanden weer terug-monteren?
Die waren wellicht de redding van mijn trouwe oude blauwe ... (ik denk wel dat die panelen met de daarachter strak opgesloten isolatie wel hebben bijgedragen aan het recht houden van de zijpanelen en dus het instanthouden van een redelijk rechthoekige doos).
Een leuke opdracht om binnenkort toch maar eens aan te pakken.

Ik had ook een strak pasgemaakte islolatie onder het opzet-dakje -- dat opzetdakje was bleef dan ook heel.
Isolatie (of ander "zacht" materiaal opgesloten tussen twee "hardere" platen geeft een redelijk stijf en tegelijk licht pakket; denk aan sandwich-panelen, of aan "carton-plume"(bij dat laatste het niet meer als twee laagjes papier met daartussen een dun laagje schuim, toch gedraagt die spul zich bijna als massief carton).

Groeten MarcS

tim

Berichtdoor tim » 23 Nov 2014, 00:34

(marc)

Werk dan met betonplex, wellicht bij jou bekent, multiplex met een harde coatinglaag aan beide zijde.
(betonplex bestaat ook in een spaanplaat uitvoering; die dus niet!!)
en inderdaad, een piepschuim achtige tussenplaat is helemaal zo gek nog niet lijkt mij, immers in hele dikke uitvoeringen gebruikt men die tegenwoordig zelfs voor funderingen van wegen en dergelijke.(oa toegepast bij aan en afvoer sucondaire wegen bij de bouw van de 2de julianasluis alhier)
( en voor pijpjes onder de grond, waar ik nog bij je op terugkom ;) ;) )
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Nov 2014, 00:40

Persoonlijk vind ik betonplex heul mooi spul, ik heb er hele keukens mee gebouwd, maar ook vee te zwaar voor in een auto. Ik gebruik populieren zoals Marc ook doet.

Afhankelijk van wat men wil zit daar dan een laminaat op of tapijt of fineer of wat dan ook. Triplex met een schuim kern gebruik ik ook wel maar dat kost weer snel veel dikte en is dus eigenlijk alleen geschikt voor grotere campers. ( mijn grootste was een 10x10) Bij een auto moet je eigenlijk toch direct tegen de wanden en dak isoleren anders krijg je daar condens tussen.

De link met een rolkooi is mij niet geheel duidelijk maar ja, boeie, het is de kroeg. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim

Berichtdoor tim » 23 Nov 2014, 00:47

Edward schreef:Persoonlijk vind ik betonplex heul mooi spul, ik heb er hele keukens mee gebouwd, maar ook vee te zwaar voor in een auto. Ik gebruik populieren zoals Marc ook doet.

Afhankelijk van wat men wil zit daar dan een laminaat op of tapijt of fineer of wat dan ook. Triplex met een schuim kern gebruik ik ook wel maar dat kost weer snel veel dikte en is dus eigenlijk alleen geschikt voor grotere campers. ( mijn grootste was een 10x10) Bij een auto moet je eigenlijk toch direct tegen de wanden en dak isoleren anders krijg je daar condens tussen.

De link met een rolkooi is mij niet geheel duidelijk maar ja, boeie, het is de kroeg. :lol: :lol:

De link is als laminaat, armeluizenparket zoals wat voor'n vorm van triplex dan ook een armeluisrolkooi is.. :lol: :lol:
Gekheid, het is idd zwaar dat spul.
Nog even een opmerking, zoals roger terecht zegt in geval met een aanrijding, misschien is het een idee om zo'n wat voor'n triplex dan ook paneel in stukken te delen en toch een verbinding te behouden dmv bv pianoscharnieren?
Anderzijds doet dat ook weer gelijk afbreuk aan de reden dat je ze erin bouwt in dit specifieke geval; te weten extra stijfheid van je opbouw.
Lastig..
110 HT 200 Tdi 1989.

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Nov 2014, 00:52

Ik bouw geen triplex in een wagen om extra stijfheid. :roll: :roll:

Ik heb niet de arrogantie dat ik op een sigarendoosje de constructie van een wagen kan verbeteren..... Niet met een rolkooi noch met een betimmering.

Ik bouw nooit hele platen in maar alleen delen die verstek gezaagd zijn zodat ze langs en over elkaar kunnen schuiven in geval een aanrijding. Daar houd ik ook rekening met de bevestiging. Ook bij de bodem is het van levensbelang dat die kan "kreukelen". Gewoon een plank langs de wielkasten en daar een hele plaat op is levensgevaarlijk!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim

Berichtdoor tim » 23 Nov 2014, 00:54

Slimme oplossing, dat verstekelement, absoluut.
110 HT 200 Tdi 1989.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Nov 2014, 11:06

Tja, beton-triplex is bijkans het meest door mij gehate hout-product. En in een auto is het een bron van heel veel extra herrie.

Doe mij maar populieren-multiplex, in (eventueel) een zekere overdikte: populieren-multiplex is licht (ook van kleur) en "stil" (het resoneert niet makkelijk en dan alleen in een prettige, en makkelijk te dempen, lagere frequentie).

Mijn HardTop zij-paneel afwerking is in twee delen (en solide aan de deurpost bevestigd). Wellicht kan een bescheiden verstekje nog wat extra veiligheid inbouwen. Na de rol van mijn trouwe oude blauwe waren de HardTop panelen nog heel netjes recht en niet geplooid, ook aan de kant waarover de auto gerold was en ook weer over terug moest rollen (dat laatste ging niet "vanzelfsprekend" of subtiel de berger had nl ook te maken met een verijsde ondergrond).

Voor de Hard-Top-panelen heb ik precies pasgemaakte isolatie-pakketten en populieren-multiplex-panelen in een strakke passing. De isolatie zit echt opgeklemd tussen de buiten-alu-huid en de binnen populieren-laag. Dit geeft een geluidsarm niet resonerend paneel: dus genoeg demping en samen met de niet gelijke resonanties houd je van een luide tik op het buitenpaneel alleen een doffe "plok" over. Bovendien werkt het pakket - vooral door alu-belletjes-plastic aan binnen en buitenzijde - ook nog goed als warmte isolatie.

Wat betreft de kisten langs de wielkasten ben ik er nog niet helemaal uit: in principe stuiten die op de seat-base, dus ze komen niet direct bij je nieren binnen bij een aanrijding van achter, sowieso heb je dat het chassis dat als eerste de klap op zou moeten vangen ... maar wellicht is het toch handig om achterin een voorgeprogrammeerde zwakke plek (of twee zwakke plekken) in te bouwen. Het lastige is wel dat je zit met het compromis tussen een gewenste stijve-zelfdragendheid van de inbouw-kasten en het gedrag bij een heviger impact van achter.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Nov 2014, 11:46

Edward schreef:

de link was dat die rekken en dat schot bij die engelsman zijn auto enigszins intakt gehouden hebben en voorkomen dat ie een stuk platter was (en zoals MarcS nu ook verteld is een soortgelijke versteviging door zijn met hout bekleedde wanden ook mede verantwoordelijk geweest dat de zijne er niet slechter van af kwam.....)
gone

Scratch

Berichtdoor Scratch » 23 Nov 2014, 12:46

Roger B. schreef:
Edward schreef:

de link was dat die rekken en dat schot bij die engelsman zijn auto enigszins intakt gehouden hebben en voorkomen dat ie een stuk platter was (en zoals MarcS nu ook verteld is een soortgelijke versteviging door zijn met hout bekleedde wanden ook mede verantwoordelijk geweest dat de zijne er niet slechter van af kwam.....)

We zien op deze foto alleen de achterkant !! Hoe ziet de voorkant er uit !? Ik neem aan dat de bestuurder geen kast op schoot had :roll:

Zomaar wat foto's van Internet...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gr Eric

Terug naar “Kroeg”