Mrb 130 crew cab

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Kevert

Re: Mrb 130 crew cab

Berichtdoor Kevert » 02 Nov 2014, 22:20

Zonder hardttop wel geheel conform de eisen?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Nov 2014, 22:23

Edward schreef:Zoals ie er op de foto bijstaat is het een gesloten bestelwagen en dus moet de laadruimte 1300mm hoog zijn. Dat is ie niet en dus is ie niet comform de inrichtingseisen.

Optie 1: keuren als pick up zonder de hard top en die hardtop daarna terug plaatsen. Rij je in een fuik ben je zwaar de klos! (bpm+mrb+boete)

Optie 2: de hardtop verhogen tot de gewenste binnenmaat is bereikt. Lelijk!!

Optie 3: keuren als pick up en de hardtop van een bodem voorzien conform de daarvoor geldende eisen en de zo ontstane container als lading terugplaatsen op de wagen.

Waarschijnlijk hoeft er niks gekeurd te worden, het is toch al een NL-ingeschreven auto.

Alleen als de HardTop verhoogd wordt moet ie omgekeurd naar "gesloten bestelwagen".

O ja, mag de "container" ook een vloer hebben op de hoogte van de wheel-wells? En luiken in de vloer om de ruimte tussen de wheel-wells te bereiken?
Zo ja dan is die "container-oplossing" niet al te absurd.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Nov 2014, 22:26

Het heeft niks met keuren te maken, de vraag was of ie voldoet aan de inrichtingseisen grijs kenteken. En tenzij die hardtop een container is, dat kan ik niet zien op de foto dan is ie dat niet!! :shock: :shock:

Al is ie al 100 jaar in gebruik en 50 keer gekeurd door de Rdw!! Het blijft moeilijk om dat te begrijpen kennelijk......

En idd als ie nu als pick up op kenteken staat en je wilt het zo houden hoef je niks te keuren....... ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Kevert

Berichtdoor Kevert » 03 Nov 2014, 21:12

Mijn conclusie:
130 Crew Cab zoals op de foto hiervoor voldoet op zich aan de eisen voor mrb grijs kenteken ondernemers tarief. Alleen als de laadbak voorzien is van een huif (hard top of soft top) maakt geen verschil dan voldoet deze niet meer aan de eisen, omdat het 'fiscale blok' dan niet past (min hoogte 130cm en dat haalt ie niet).

Heb ook nog ontdekt dat nav jurisprudentie hierover per 2013 in het Uitvoeringsregeling MRB het volgende is toegevoegd:

Artikel 3

1. De laadruimte voldoet aan de gestelde voorwaarden met betrekking tot de lengte en de hoogte indien deze in gesloten toestand een rechthoekig, rechtop geplaatst blok kan bevatten waarvan de lengte, de hoogte en de breedte ten minste gelijk zijn aan de in artikel 3 van de wet voor de desbetreffende laadruimte genoemde afmetingen, en waarvan de lengte-as evenwijdig is aan die van het desbetreffende motorrijtuig. Voor de toepassing van deze bepaling worden, indien de laadruimte niet van de bestuurderszitplaats is afgescheiden door een vaste wand, de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder in de achterste stand geplaatst. Voor de toepassing van dit lid wordt, ingeval de open laadbak van een motorrijtuig van het type pick-up is voorzien van een al dan niet eenvoudig te demonteren overkapping, de laadruimte in aanmerking genomen met gesloten overkapping, tenzij deze overkapping slechts bestaat uit een platte deksel die direct op de opstaande zijkanten van de laadbak is geplaatst.

Een platte deksel mag dus wel maar een huif niet. Fantastisch onderscheid! Als het praktisch bruikbaar is dan mag het niet maak je er een platte bak van met weinig praktisch nut dan mag het niet.

Ik ga me eens beraden of deze auto zonder huif voor mij nog steeds de ideale auto is.

Weet iemand of de toegestane platte deksel (zoals je vaak ziet op de Amerikaanse hokken) ook leverbaar is voor deze Crew Cab? Kan hem online niet zo snel vinden.

Kevert

Berichtdoor Kevert » 03 Nov 2014, 21:14

Dat betekent dan volgens mij ook dat al die hippe 130 hpcu's met dubbele cabine en softtop (tombraider etc) ook niet voldoen aan de eisen. Of mis ik iets?

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Nov 2014, 21:18

Kevert schreef:Dat betekent dan volgens mij ook dat al die hippe 130 hpcu's met dubbele cabine en softtop (tombraider etc) ook niet voldoen aan de eisen. Of mis ik iets?

Deel van de 130's is als chassis cabine gekeurd en dan is de bak met overkapping lading. Een Tombraider is hoe dan ook geel. Kenteken is wel grijs maar mrb is geel.

En ja, er rijden onbegrijpelijk veel 130's rond die niet (meer) aan de inrichtingseisen voldoen...........
Edward van Vugt

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 03 Nov 2014, 21:26

grappig in dit licht is dat standaard (uitgaande van de landrover website in NL en UK) de 130 in NL niet meer wordt aangeboden. slechts de 90 en de 110.
In hoeverre dit ook in de praktijk zo is, kan ik niets over zeggen.

Fenna
Afbeelding

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Nov 2014, 21:38

fenix2 schreef:grappig in dit licht is dat standaard (uitgaande van de landrover website in NL en UK) de 130 in NL niet meer wordt aangeboden. slechts de 90 en de 110.
In hoeverre dit ook in de praktijk zo is, kan ik niets over zeggen.

Fenna

Is dat zo? De 130 staat nog wel gewoon in de prijslijst op de website van LRN?
Edward van Vugt

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 03 Nov 2014, 21:49

ah Edward,

Aanvankelijk keek ik niet verder dan mijn neus lang is...

In het modellenoverzicht op de website staan alleen de 90 en de 110, maar nu ik de prijslijst ook even bekeken heb, staat de 130 crewcab er idd nog wel bij.

Fenna
Afbeelding

tookaphotoof

Berichtdoor tookaphotoof » 03 Nov 2014, 22:02

Kevert schreef:Weet iemand of de toegestane platte deksel (zoals je vaak ziet op de Amerikaanse hokken) ook leverbaar is voor deze Crew Cab? Kan hem online niet zo snel vinden.

In ieder geval genoeg bedrijven te vinden die dat met traanplaat voor je kunnen maken in UK. In Nederland zal dat ook vast wel moeten kunnen.
Zelf had ik graag gewoon een doek waterdicht doek gehad, zij het niet dat ik de honden regelmatig mee heb. Om dan iedere keer weer de huif te monteren...

Vraag me verder af of een 130 niet gewoon achteraf alsnog omgekeerd kan worden naar een chassis cabine. Overigens lijkt bij mij de bak iets naar voren geschoven te zijn na anderhalf jaar. Lang leve die snelkoppelingen? :roll:

Terug naar “Kroeg”