Allemaal hartelijk dank voor het meedenken. Het lijkt erop dat de 130 crew cab (niet de HCPU) volledig voldoet aan de eisen voor het grijskenteken tarief in de mrb. De auto komt op naam van mijn BV inclusief inschrijving bij de kvk etc. Toch nog even een bloemlezing uit de reacties:
Tim: De crewcab voldoet per definitie aan alle eisen, in standaard uitvoering
Jan TD5: Voor grijs moest de achteras toch 2,5cm naar achteren toe?
Edward: Of een wagen in het ondernemers tarief ofwel grijs valt heeft geen zak te maken met of dat altijd zo was maar met de inrichtingseisen en of ie daar aan voldoet. Ook een NL 130 voldoet niet aan die eisen als er bijv een huif op staat of een AFN achtige top.
Om maar volledige openheid te geven om wat voor auto het gaat hierbij een afbeelding (nu niet allemaal gaan zoeken en kopen hè

):

Mijn conclusie op basis van alle info:
Het betreft een 130 Crew Cab niet zijnde hcpu en daarmee voldoet deze aan de eisen voor grijs kenteken tarief mrb:
- Cabine is minimaal 130cm hoog
- laadbak minimaal 150 cm lang en bovendien ten minste 2/3 van de lengte die de laadruimte zou hebben zonder de extra zitruimte van de dubbele cabine. (De oorspronkelijke laadruimte begint bij een fictief schot, dat is geplaatst op een afstand van 115 cm achter het achterste punt van het stuur)
- minimaal 40% van de lengte van de laadruimte is vóór het hart van de achterste as geplaatst
- laadruimte moet minimaal 130 cm hoog zijn over een breedte van minimaal 20 cm en over een lengte van minimaal 150 cm
Vraag is alleen of de hardtop dit achterop staat nog roet in het eten gooit.
Wie geeft het verlossende antwoord?