Mrb 130 crew cab

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
tim

Re: Mrb 130 crew cab

Berichtdoor tim » 30 Okt 2014, 10:48

Ron, ik kniel.. :lol:

inderdaad, de nederlandse 130 heet geloof ik iets van: 130 crewcab dc(dubbel cab).
de ander dan weer crewcab hpcu
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 30 Okt 2014, 11:06

Nu maar duimen dat ik het goed gezegd heb :lol:
110-Td5 X-tech 2006

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 30 Okt 2014, 15:09

tim schreef:' t rijtje:

de auto als particulier rijden; dan geen provinciale opcentendeel van het gele mrb tarief betalen.

die 10% regeling weet ik niet.

je vergeet een belangrijk stukje Floris; Je kunt, zoals ik eerder ook probeerde aan te geven, de auto privé rijden en toch als bedrijfsauto geregistreerd hebben (en dito wegenbelasting betalen). Dat kan in ieder geval in geval van eenmanszaak en dan dien je te voldoen aan 10% zakelijk rijden. Je betaalt dan géén bijtelling!
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Okt 2014, 16:48

en als je bijtelling betaald (jonger dan 15 jaar) gaat dat over de originele cataloguswaarde voor een geel kenteken.....

ik kan me vergissen, maar moet een auto bij wisselen van eigenaar niet aan de huidige inrichtingseis voldoen om voor grijs tarief in aanmerking te komen?

(daarom ging men destijds voor 31 december nog snel van eigenaar wisselen om volgens de oude regels grijs te rijden (toen de regels die bulten op het dak en dergelijke noodzakelijk maakten ingingen)
gone

tim

Berichtdoor tim » 30 Okt 2014, 16:48

Euhh.. okee Coen.

Maar wat zijn daar dan de voordelen van tov een setting dat je je bedrijfsauto zeg maar volledig op de zaak staat?
Dat is mijn situatie, vanaf dag 1, 15 jaar lang.
ook altijd gekozen voor een 15 jaar oude, daar ik een niet uittedrukken hekel heb aan administratie, lees
hou die kmters dus niet bij, en de kostprijs van de bijtelling is het feitelijke benoemen niet eens waard.

Nu kan ik ALLE aan de auto gerelateerde zaken aftrekken van de bedrijfswinst, dus van apk tot aan verzekering, mrb tot aan onderdelen enzenz.

Zit daar dan een verschil in?

laat ik het zo vragen; wat is slimmer in mijn situatie?
110 HT 200 Tdi 1989.

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Okt 2014, 18:25

De dingen worden weer te simpel voorgesteld en er worden weer halve waarheden verteld.

Of een wagen in het ondernemers tarief ofwel grijs valt heeft geen zak te maken met of dat altijd zo was maar met de inrichtingseisen en of ie daar aan voldoet. Ook een NL 130 voldoet niet aan die eisen als er bijv een huif op staat of een AFN achtige top. En zo zijn er meer gaten en valkuilen. :roll:

Wel of geen bijtelling is een keuze die je met je boekhouder moet maken. Zet je hem op de zaak mag je alle kosten opvoeren end e btw terugvorderen. Ook restauratiekosten en kosten voor extra's.

Zet je hem op privé dan mag je maar een deel van de kosten opvoeren en alleen de btw van de zakelijk gereden kilometers terugvorderen.

De bijtelling kan geteld worden over de grijs kenteken prijs, bv bij een 2003 auto of over de geel kenteken prijs bij bv een 2008 auto. Dus een 2008 en jonger Def tel je bij over de hele prijs! Dat loopt dus van een 70K naar 120K afhankelijk van wanneer ie gebouwd is.

Het mooiste vind ik de Floris (Tim) methode: een 15 jaar oude Def compleet zakelijk rijden en dus alles in de boeken kunnen stoppen met maar een bijtelling van 35% over 750 euro in Floris z'n geval. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim

Berichtdoor tim » 30 Okt 2014, 18:36

Niet zo negatief!!
omwille van weer een frisse APK is het 775,- euro.
Wel de dingen zuiver houden graag!! :lol: :lol:
110 HT 200 Tdi 1989.

Kevert

Berichtdoor Kevert » 02 Nov 2014, 21:51

Allemaal hartelijk dank voor het meedenken. Het lijkt erop dat de 130 crew cab (niet de HCPU) volledig voldoet aan de eisen voor het grijskenteken tarief in de mrb. De auto komt op naam van mijn BV inclusief inschrijving bij de kvk etc. Toch nog even een bloemlezing uit de reacties:

Tim: De crewcab voldoet per definitie aan alle eisen, in standaard uitvoering

Jan TD5: Voor grijs moest de achteras toch 2,5cm naar achteren toe?

Edward: Of een wagen in het ondernemers tarief ofwel grijs valt heeft geen zak te maken met of dat altijd zo was maar met de inrichtingseisen en of ie daar aan voldoet. Ook een NL 130 voldoet niet aan die eisen als er bijv een huif op staat of een AFN achtige top.

Om maar volledige openheid te geven om wat voor auto het gaat hierbij een afbeelding (nu niet allemaal gaan zoeken en kopen hè ;) ):

Afbeelding

Mijn conclusie op basis van alle info:
Het betreft een 130 Crew Cab niet zijnde hcpu en daarmee voldoet deze aan de eisen voor grijs kenteken tarief mrb:
- Cabine is minimaal 130cm hoog
- laadbak minimaal 150 cm lang en bovendien ten minste 2/3 van de lengte die de laadruimte zou hebben zonder de extra zitruimte van de dubbele cabine. (De oorspronkelijke laadruimte begint bij een fictief schot, dat is geplaatst op een afstand van 115 cm achter het achterste punt van het stuur)
- minimaal 40% van de lengte van de laadruimte is vóór het hart van de achterste as geplaatst
- laadruimte moet minimaal 130 cm hoog zijn over een breedte van minimaal 20 cm en over een lengte van minimaal 150 cm

Vraag is alleen of de hardtop dit achterop staat nog roet in het eten gooit.
Wie geeft het verlossende antwoord?

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Nov 2014, 22:06

Zoals ie er op de foto bijstaat is het een gesloten bestelwagen en dus moet de laadruimte 1300mm hoog zijn. Dat is ie niet en dus is ie niet comform de inrichtingseisen.

Optie 1: keuren als pick up zonder de hard top en die hardtop daarna terug plaatsen. Rij je in een fuik ben je zwaar de klos! (bpm+mrb+boete)

Optie 2: de hardtop verhogen tot de gewenste binnenmaat is bereikt. Lelijk!!

Optie 3: keuren als pick up en de hardtop van een bodem voorzien conform de daarvoor geldende eisen en de zo ontstane container als lading terugplaatsen op de wagen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Kevert

Berichtdoor Kevert » 02 Nov 2014, 22:16

Als de hardtop geen 1300mm hoog is dan is de cabine dat zeer waarschijnlijk ook niet en dan gelden er nog meer aanvullende eisen.

cabine lager dan 130 cm: de overgebleven laadruimte moet ook minimaal tweemaal de lengte van de cabine hebben. Bij de bestelauto met een dubbele cabine is de lengte van de cabine is de afstand tussen het achterste punt van het stuur en het schot tussen de cabine en de laadruimte

Terug naar “Kroeg”