Veiligheid tijdens lieren (uit extreme trophy topic)

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Roger72

Veiligheid tijdens lieren (uit extreme trophy topic)

Berichtdoor Roger72 » 20 Okt 2014, 20:01

Lierveiligheid discussie uit het Extreme Trophy topic in "Evenementen" gehaald. eigen topic waard en vervuilt dan niet het originele topic.
Ik ben moderator-af.

Roger B.

Re: Extreme team trophy

Berichtdoor Roger B. » 21 Okt 2014, 12:22

wat mij opviel op filmpjes en foto's (in dit geval van de Extreme Team Trophy) is dat er (niet anders dan bij andere evenementen) bij het lieren weinig tot geen rekening met de risico's gehouden werd. Nu heb ik bij een aantal ook wél kunnen zien dat het een touw betrof waar de risico's al wat kleiner zijn, maar afhankelijk van het type touw kunnen die ook wegzwiepen, en publiek dat er dan 2 a 3 meter naast staat.......
gone

ppw

Berichtdoor ppw » 21 Okt 2014, 13:50

wat mij het meest verbaasde is dat er een Disco met een lier meedeed, welke op hol sloeg, en er geen Killswitch op zat!! :o :?
mazzel dat het syntetisch touw was en ze het razend snel doorsneden, maar ik heb me het schompes gerend om een steeksleutel te halen om de accupool eraf te kunnen schroeven :shock:
met staal waren er grote problemen ontstaan!
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Okt 2014, 14:53

aan het end brandt de motor door :lol: :roll:

zijn wel meerdere goede redenen om een hoofdschakelaar op je lier te hebben... dit is er nog een...

een sleeplintje 3 m voor de auto op een kabel van 10-20 meter gaat je niet heel veel helpen als ie knapt..... maar met touw iets minder penibel, als het prestretched is dan zit er zelfs bijna geen energie in het touw. en een touwtje komt toch minder aan dan een staalkabel
gone

Tom_Thomson

Berichtdoor Tom_Thomson » 21 Okt 2014, 16:38

Het Laatste wat wij willen bij het organiseren van een dergelijk evenement is toeschouwer letsel. Wij hebben alle mogelijke maatregelen getroffen mogelijk hierbij, zoals dubbel linten, meerdere marshals bij kritische punten en de verplichting van een demper op lier touw of kabel. En ja dit maakt wel degelijk verschil op een klappende staalkabel. Daarnaast was dit geen evenement voor de beginnende offroader, dus waar staal kabel gebruikt werd betrof dit geen huis tuin en keuken kabel, een 10 of 12mm staalkabel klapt niet. Touw is gelijk zijn momentum kwijt, ongeacht het type en aantal vlechtingen in de dynema vezel. Aldus is er in onze ogen geen enkel moment geweest waar er bij falen van de materialen toeschouwers in gevaar zijn geweest.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Okt 2014, 17:02

Tuurlijk gebeurt er niks... maar ALS, dan gaat het goed mis.... een boomlintje 3m voor de auto en dan nog 10 a 20 meter lierkabel tot de haak weerhoudt die 10 meter nergens van.....
als ie bij de haak losschiet krijg je dit effect: https://www.youtube.com/watch?v=m1NnL83UpuQ wil ik niet in de buurt van staan hoor.... niet als toeschouwer, ook nie als deelnemer....

het is geen verwijt naar dit evenement, noch naar andere georganiseerd door de LRCH... is gewoon constatetering dat bijna niemand (mijzelf incluis) en ook die "gevorderde offroaders" niet, voldoende maatregelen neemt bij het lieren..... "want wat kan er nu mis gaan" (ook een lierkabel van 10 a 12 mm raakt beschadigd van verkeerd oprollen, en toch zie je maar zelden dat er gekeken wordt hoe de kabel zich op de drum wikkeld en gestopt en afgerold om het te corrigeren....en als er een knik in zit is dat een forse verzwakking en potentieel breekpunt)
gone

Barf

Re: Veiligheid tijdens lieren (uit extreme trophy topic)

Berichtdoor Barf » 21 Okt 2014, 17:35

Een extreme trophy is zoals zoveel dingen in het leven niet zonder risico's. Iedereen moet voor zichzelf afwegen wat hij/zij aanvaardbaar vindt. Lierkabels knappen 9 van de 10 keer bij de haak of aan de lier. De haak van onder naar boven vasthaken is onhandig maar marginaal veiliger. Een demping op de kabel helpt enorm, liefst in het midden van de kabel. Maar blijf het liefst een beetje uit de buurt, gezond verstand gebruiken!!

Als deelnemer kan ik alleen zeggen dat ik geen geen onacceptabele onveilige situaties gezien heb. Genoeg marshalls, goede instructies, puntaftrek voor onveiligheden en publiek wat op veilige afstand stond. Bovendien vond ik de proeven slim uitgezet. Wel extreem, maar niet onveilig of risicovol, en dat is knap.

Autosport is altijd risicovol, ook voor publiek. Deelnemen en kijken op eigen risico. Zelf inschatten!!!!
Ik vond het een veilig en goed georganiseerd evenement. Ik heb met veel plezier deelgenomen!

Groet
Bart
Beter één Land Rover in de hand, dan helemaal geen hand!

ppw

Berichtdoor ppw » 21 Okt 2014, 17:39

je vergeet Bart dat je ook nog gewonnen had..... :roll: :lol:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Okt 2014, 17:51

ging me ook om de algemene discussie/ bewustwording.....niet specifiek over dit evenement, al verwacht je JUIST van deelnemers aan een evenement als dit (die "ervaren offroaders" zouden zijn) dat ze een fatsoenlijk liermatje hebben als demping ipv een sleeplintje (beter dan niks, dat zeker)

Ik kom op meer evenementen en "pay & play" terreinen en zie daar dan ook vaker hoe er gelierd wordt....en veel te vaak wordt er nauwelijks aan veiligheid gedacht

in mijn optiek hoort het "beschermen van "onwetend" publiek" ook tot de verantwoordelijkheid van de lierende offroader, maar die hebben daar hoogst zelden oog voor zo lijkt het

ook jouw opmerking dat het publiek daar zelf op moet letten is erg kort door de bocht... iemand die komt kijken en niet "into" offroaden en lieren is, heeft vaak geen idee van het kleine, maar wel aanwezige risico
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Okt 2014, 18:25

Roger B. schreef:in mijn optiek hoort het "beschermen van "onwetend" publiek" ook tot de verantwoordelijkheid van de lierende offroader, maar die hebben daar hoogst zelden oog voor zo lijkt het

ook jouw opmerking dat het publiek daar zelf op moet letten is erg kort door de bocht... iemand die komt kijken en niet "into" offroaden en lieren is, heeft vaak geen idee van het kleine, maar wel aanwezige risico

Precies. Je hoeft maar even in de tijd terug te gaan en je hebt een Monstertruck in het "wereldnieuws" (in Frankrijk hoorde ik dit "wereldnieuws" overigens alleen via het thuisfront). Hoe ongelijk de vergelijking ook is, je wilt met je Extreme Trophy geen vergelijkbaar "wereldnieuws", zelfs niet als de kans heel klein is.
Dus .... better safe than sorry en 't best ben je bij evenementen een beetje overbezorgd (en bewaar de "don't try this at home" maar voor thuis).

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”