Veiligheid tijdens lieren (uit extreme trophy topic)

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Eric Tol

Re: Veiligheid tijdens lieren (uit extreme trophy topic)

Berichtdoor Eric Tol » 23 Okt 2014, 22:23

Roger B. schreef:https://www.youtube.com/watch?v=qTuwfntq7N0

noem ik ook geen doodvallen
https://www.youtube.com/watch?v=Vr1ByxFi450

https://www.youtube.com/watch?v=ikf-j1V-ZOk

Filmpje 1: Het liertouw zit via een strop aan de heftruck. De rek in de strop zorgt voor het katapult effect als het touw breekt. Compleet verkeerde opstelling dus.

Filmpje 2: Gelijk nadat het touw breekt springt het beeld een shot verder naar een rijdende Laro en je ziet dus totaal niet wat er gebeurd.

Filmpje 3: Het beeld is erg slecht,maar uitvergroot krijg ik de indruk dat het hier gaat om winch webbing en niet om liertouw. In webbing zit ook veel rek en dan krijg je ook dit effect. Bij touw niet.

Groet,
Eric.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Okt 2014, 22:38

ik heb dat filmpje waar het touw op de motorkap tegen de voorruit (niet stuk) lag op een telefoon gezien.

maar er is dynema en dergelijke dat wel een stuk wegvliegt, veel minder dan staal (en ook in staal schijnt verschil te zitten in de energie die vrijkomt bij knappen) maar zou het nog steeds niet graag in mijn snuffert krijgen. De betere liertouwen zijn prestretched en anderszins behandeld en vallen inderdaad ongeveer op de plek neer.

maar ik wil, nogmaals, niet specifiek DIT evenement, zelfs nieteens specifiek evenementen bij onze club afkeuren, maar de manier waarop over het algemeen met veiligheid bij het lieren wordt omgegaan. En dat is dan vaak gebrek aan kennis, voorbeeld genomen aan wat wordt gezien op filmpjes als van evenementen als deze extreme challenge.... als je niet op de hoogte bent (je eigen schuld, oké) en je ziet zo'n "professional" 3m voor zijn lier een sleeplintje op de kabel leggen.... dan denk je veilig bezig te zijn als je in het bos met een staalkabel op je lier hetzelfde doet.... over het algemeen in "vrijetijdssituaties" lieren mensen vaak ronduit risicovol en staan toeschouwers vaak ook op de meest onbenullige plekken te kijken en lopen kinderen er veel te dicht bij.... en ja, ik vind het dan de verantwoordelijkheid van de lierder daar ook op te letten
gone

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 23 Okt 2014, 23:03

Een sleeplint of deken of zoiets doet echt heel veel om de energie uit een brekende staalkabel te halen. Het lijkt alsof zo'n zielig lintje niets kan doen,maar dat is schijn bedriegt.
Verder is het mijn ervaring dat bij de off-road evenementen de marshalls er best allert op zijn hoe er door de deelnemers gelierd wordt maar alle risico is nooit te elimineren. Als de deelnemers met verstand van zaken dan ook nog een oogje in het zeil houden als er net ff geem marshalls zijn wordt het risico nog verder beperkt.
Ik zie het maar zo: Als je doordeweeks op de A2 of A4 rijdt in de randstad loop je een groter risico dan op een zondag bij de LRCH.

Groet,
Eric.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Okt 2014, 02:22

ik zit meer in het terrein buiten de LRCH dan met.... bezoek weleens een offroad terrein waar ook mensen lieren die er de ballen van weten, en daar lopen geen marshals van de LRCH

ik heb toch al diverse keren gezegd dat het me niet specifiek om LRCH evenementen gaat maar om de algemene houding van lierende offroaders.

een touw (van het zwiepende soort) heeft idd niet veel nodig... maar een kabel van 20m (auto tot ankerpunt) die 3m voor de auto een lintje er op gelegd krijgt en bij het ankerpunt losschiet...... komen toch 17 meter redelijk ongehinderd naar die auto to zeilen...... mij is verteld/geleerd/heb gelezen/gehoord (EN kan de reden er voor goed begrijpen) dat je het matje of welke beveiligende accessoire ook, ongeveer in het midden van de kabel moet hangen (en zo nu en dan ook weer daarheen verplaatsen.....
Gelukkig breekt een kabel niet vaak en vallen veel touwen gelijk dood en de andere touwen richten doorgaans weinig schade aan..............
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Okt 2014, 10:22

Eric Tol schreef:Ik zie het maar zo: Als je doordeweeks op de A2 of A4 rijdt in de randstad loop je een groter risico dan op een zondag bij de LRCH.

Stel dat je als LRCH morgen de A2 of A4 zou uitvinden (wat een idee voor een LandRover-klup :o ) dan hoef je echt niet op een goede pers te rekenen (voor je het weet ben je een halve criminele organisatie) als er op dag twee een stevig mist-ongeluk zou plaatsvinden.   Allemaal slechte kansen op een rij, maar daar moet je ook aan denken bij dit soort evenementen (ook kleine kansen bestaan, er is ook altijd iemand die de hoofdprijs in de loterij krijgt, toch is die kans individueel verwaarloosbaar) : de eerste keer dat het goed mis gaat kom je negatief in de pers en alle volgende evenementen vragen dan ineens heel veel extra organisatie-talent.   Daarom dus is het handiger "nu" ietsje meer aandacht te geven aan de mogelijke gevaarzetting, zelfs al is het wellicht maar voor 1% (of minder) van werkelijke toepassing.

Groeten MarcS

Frankvandenberg

Berichtdoor Frankvandenberg » 24 Okt 2014, 22:27

Ook de pers (uitgever van BlikopNieuws.nl) stond afgelopen weekend er als liefhebber en rijder er 'bovenop'. Over het lieren is hier genoeg over geschreven, maar wat mij op viel waren twee kinderen met hun vader. Deze kinderen stonden rustig naast een deelnemende auto die vrij schuin stond tijdens het nemen van een lastige hindernis. Net toen ik wilde gaan ingrijpen om de kinderen daar weg te halen, riep de vader zijn kinderen die inmiddels een stuk verderop stond.

Spelende kids zien het gevaar niet, maar daar moeten wij als volwassenen wel alert op zijn. En zeker de ouders bij een dergelijk evenement. Wanneer een auto op zijn kant gaat, kan deze ook doorrollen met alle gevolgen van dien. Ik pleit voor meer afstand nemen zodat je kan wegstappen of iemand tijdig kan waarschuwen of wegtrekken als het fout gaat. Desnoods trek je naast het parcourlint ook nog een wit lint speciaal voor het publiek. Niet iedereen beschikt helaas over die knobbel om risico's goed in te kunnen schatten. Die wel over die knobbel beschikken moeten deze gebruiken om andere op mogelijke gevaren te wijzen. En begrijp me goed. Als het onverhoopt fout gaat pak ik eerst een verbanddoos en daarna pas de pen.

Barf

Berichtdoor Barf » 27 Okt 2014, 14:28

Dus, in conclusie:

De marshalls, organisatie, deelnemers en ervaren lierders, zijn het eens met het feit dat je altijd moet oppassen, maar zien niet echt reden tot ophef.
En een aantal toeschouwers zonder lier vinden dat er gevaarlijk gehandeld wordt. Klopt dat een beetje??

;)

Groet
Bart
Beter één Land Rover in de hand, dan helemaal geen hand!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Okt 2014, 14:57

das jouw visie en weer erg op DIT evenement betrokken...

terwijl de onderliggende gedachte van mijn opmerking is en was om iedereen weer eens na te laten denken over hoe je met de gevaren van een op spanning staande lierkabel of liertouw om moet gaan. of dat nu tijdens dit evenement is, tijdens een ander LRCH evenement of als je in je uppie in het bos aan het klooien bent.

ik zelf
kies bewust voor prestretched en behandeld liertouw
vind dat je dan nog steeds wat halverwege er overheen moet hangen
vind dat je als lierder verantwoordelijk bent voor wat je doet en het gevaar voor omstanders

(en dat ik nu geen lier op mijn auto heb wil niet zeggen dat ik er voorheen niet een had (D1 200Tdi)(met staalkabel die na 4 jaar regelmatig gebruik nog steeds ongeschonden was (terug rollen als ie scheef dreigt te gaan) en ook nooit een gevaar heeft opgeleverd)
Mijn tweede Land Rover (D2 Td5) had net de Lierbumper er op toen ie verongelukte, lier zat er nog niet op, stond toen wel klaar.
De derde (P38 DSE in originele toestand) gaat nooit ergens heen waar een lier nodig kan zijn, dus blijft standaard..
mijn 4e (P38 HSE) die naast de derde liep als offroad speelgoed moest nog bumper voor gemaakt worden.
en de 5e (P38 DSE) die de 4e opvolgde na de waterslagschade is nog in opbouw en heeft nog geen meter terrein gereden sinds ik hem heb en ook daar moet nog eerst een bumper voor gefabriceerd worden, en liggen twee lieren voor klaar )
gone

ppw

Berichtdoor ppw » 27 Okt 2014, 16:34

Barf schreef:Dus, in conclusie:

De marshalls, organisatie, deelnemers en ervaren lierders, zijn het eens met het feit dat je altijd moet oppassen, maar zien niet echt reden tot ophef.
En een aantal toeschouwers zonder lier vinden dat er gevaarlijk gehandeld wordt. Klopt dat een beetje??

;)

Groet
Bart

en jouw Warn heeft het opgegeven..... :mrgreen: :mrgreen: :roll:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Okt 2014, 17:42

das nie uitzonderlijk voor een warn :mrgreen: :roll:
gone

Terug naar “Kroeg”