Veiligheid tijdens lieren (uit extreme trophy topic)

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Barf

Re: Veiligheid tijdens lieren (uit extreme trophy topic)

Berichtdoor Barf » 22 Okt 2014, 10:35

Daarin verschillen we dan van mening, en dat is prima. Ik vind het niet kort door de bocht. Ik denk dat er weinig mensen van nature dicht bij een kabel onder spanning gaan staan. Als ik ergens onwetend in ben, ben ik juist extra voorzichtig. Maar goed, dat is opinie.

Deze mening kun je ook breder trekken. Het is heel Nederlands (in mijn ogen, ik heb op verschillende werelddelen gewoond) om de verantwoordelijkheid voor incidenten en ongelukken snel bij de overheid of organisaties te zoeken. Dan doen mensen in sommige andere landen veel minder.
Naar aanleiding van het afschuwelijke monstertruck ongeluk het volgende. Ik geloof niet dat ikzelf met mijn kinderen op die plek was geweest.
Aan de andere kant neem ik wel bewust het risico van meedoen met extreme offroad evenementen.

Ik vind uiteraard dat de organisatie verantwoordelijkheid heeft inzake dit lier veiligheid, maar ik vind dat DEZE organisatie die verantwoordelijkheid goed genomen heeft.

Groet
Bart
Beter één Land Rover in de hand, dan helemaal geen hand!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Okt 2014, 10:59

nogmaals, het gaat mij hier niet om de organisatie, maar het bewust zijn van, en handelen met het oog op door de persoon die aan het lieren is.... op evenementen, maar ook op een offroad speelterrein.

het zien van de filmpjes van dit evenement bracht het iig bij mij weer onder de aandacht... dat men te vaak te weinig doet ter voorkoming van ernstige gevolgen in het geval er iets mis zou gaan
gone

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 22 Okt 2014, 11:44

Ik kan in deze Roger alleen maar gelijk geven. Het is niet alleen het individu die de "veiligheid" wel eens vergeet, echter ook organisaties die tijdens evenementen het niet zo nauw nemen met de veiligheid. Ik heb daar zelfs compromitterend bewijs van. Tijdens een evenement foto's gemaakt van een Toyota in een modderbak die er door twee auto's tegelijk werd uitgelierd. Voor de duidelijkheid, aan de bumper van de Toyo zaten dus twee verschillende auto's met ruim 10 ton te trekken. De omstanders stonden er praktisch naast te kijken. Hoewel ik gewaarschuwd had voor het geval van breuk, en de mogelijke gevolgen (stalen lierkabels in beide gevallen) werd er niet ingegrepen. Gelukkig is het goed afgelopen. Naderhand heb ik het management op deze situatie gewezen, echter nooit antwoord gehad. Een cursus lieren is dan ook zeker aan te raden.

Groet, Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Okt 2014, 12:08

Barf schreef:...... Het is heel Nederlands (in mijn ogen, ik heb op verschillende werelddelen gewoond) om de verantwoordelijkheid voor incidenten en ongelukken snel bij de overheid of organisaties te zoeken. ....

Bart,

Het gaat mij niet om het de schuldige aanwijzen als er wat misgegaan is, maar vooral om het effect dat een ongeval zal hebben.

Als je als organisator geen extra voorzorgen neemt en er gaat iets mis dan krijg je gegarandeerd een hele boel bagger over je heen en heb je nog vele jaren te maken met negatieve naamsbekendheid. Misschien is dat alhier sterker ontwikkeld als in omringende landen (ik heb bijv. in Tsjechië vuurwerk meegemaakt dat we hier niet gemakkelijk zo zouden organiseren, maarrrr de brandweer stond wel klaar, dus ook daar zijn er voorzorgen).
In ieder geval heb je met de werkelijkheid alhier van doen: Er hoeft maar een keertje iets goed mis te gaan en je kan voortaan een trophy alleen nog maar organiseren met veiligheids-certificaat of andere ongemakken (als je al vergunning zult krijgen).

Dus: bouw extra veiligheid in, geef vooraf enige instructie, en geef ook aan (aan het publiek) dat er risico's zijn.

Zelf vermijd ik gewoonlijk dit soort (massa) evenementen, niet om de risico's sec maar omdat ik als ik risico's wil lopen dat liever enigszins "gecontroleerd" wil doen en niet in een "massa" omgeving waar je nog weer minder controle over een en ander hebt, en zelfs dan denk je achteraf wel eens: "Dat had ook anders/fout kunnen aflopen".

Groeten MarcS

robb

Berichtdoor robb » 22 Okt 2014, 12:48

Is het dan misschien een idee om tijdens een offroad evenement een soort van workshop te organiseren? Dan kunnen mensen die daar interesse in hebben misschien uitleg krijgen van de "ervaren" lierders?
Robb

\\\\\\\\\\\\\\\"Auwguwuk\\\\\\\\\\\\\\\"

blaat het niet, dan schaapt het niet
Wees vooral vriendelijk.....

ppw

Berichtdoor ppw » 22 Okt 2014, 13:19

wel, om wat wind uit de zeilen te nemen: er werd wel degelijk veilig en verstandig geliert!, en het merendeel welke aan de challenge meedeed was ( zeer) ervaren en wist wat men deed! de hoeveelheid omstanders viel best wel mee, en stonden voor zover ik het zag ACHTER de linten, en UIT de hoek :roll:
men kreeg buiten strafpunten voor het niet veilig lieren /iets op je kabel leggen, ook nog de aanwijzing van een Marshall , en dat gold tevens voor gordel draagplicht!
mijn opmerking was meer dat ik me verbaasde over ( in een enkel geval!) het ontbreken van een kill-switch, en waarom men niet met snatchblokken werkte, zowel om de hoek te veranderen als enigszins te kunnen sturen en de krachten te verdelen.
maar zoals ik al zei: ik stond erbij en keek ernaar (en gaf strafpunten :lol: )
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Okt 2014, 13:41

maar dat "iets" over de kabel leggen is nu net het punt (alsmede WAAR je het legt)

als die lui dan zo ervaren zijn.... waarom heb je dan niet zo'n mat die daar voor bedoeld is en gebruik je een sleeplintje.... en waarom leg je dat sleeplintje dan 3m van de auto bij 20m kabel uitgerold.... Zoals zo velen (mij incluis, maar blijkbaar ben ik ook een van de weinigen die er zo nu en dan WEL over nadenkt wat de mogelijke risico's zijn) weten we wel ongeveer wat de bedoeling is, maar het fijne weten we er niet van dus doen we maar wat.....

en een lintje om het publiek achter te zetten doet helemaal niks als er een haak langs komt zeilen natuurlijk.... ook de hoeveelheid publiek maakt niet dat dat publiek niet te dicht op het "gevaar" staat.... En ik weet dat dat in de praktijk allemaal anders gaat dan in theorie..... maar de bedoeling van mijn opmerking (nu dus dit topic) is dat mensen er een keer over nadenken, zich er in verdiepen, en heel misschien, in de toekomst iets bewuster met het veiligheidsaspect om gaan.

Ik lier nooit (ding ligt in de schuur al 3 jaar ;-) ) maar ik let wel altijd bewust op waar ik ga staan, liefst met nog wat bomen er tussen als ik niet ver genoeg weg kan of wil.... en als een lierder niks op zijn kabel legt, ben ik of WEG (als het een "ervaren offroader lijkt" ) of ik vertel het als het een minder ervaren persoon lijkt te zijn. (geen zin in discussie met ervaren offroaders.. )
gone

ppw

Berichtdoor ppw » 22 Okt 2014, 13:50

wel, Roger, omdat het ook om TIJD gaat! je hebt maar 30 min de tijd, en dat is redelijk krap!
dus nemen mensen nu eenmaal risico met alle gevolgen vandien!
wellicht een punt om in te bouwen bij volgende evenementen ;)
alsmede een "keuring " of alle hulpmiddelen wel deugdelijk zijn, voorzien van de juiste aansluitingen/veiligheidnormen, toepassingen... staat op Modderpoel nu een verhaal van iemand die een huis-tuin& keuken liertje op z'n Frontera denkt te gaan schroeven, met 7mm ijzerkabel, en 15mm stroomdraden :roll:
Afbeelding
zoiets is gewoon crimineel in mijn optiek
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Okt 2014, 13:59

kijk....d'r zit al een zwengel bij om hem op te rollen nadat je de motor hebt afgefikt..... :lol: :lol:

Aangenomen dat de kabel (zoals zou moeten) de trekkracht van de lier aankan, maakt die dikte niks uit, de lier trekt het simpelweg niet, als je dan de knop blijft vasthouden ben je ook weer snel van het liertje af :roll:

lierkabels breken ook niet omdat je er meer mee trekt dan dat de lier kan hebben, ze breken omdat ze beschadigd zijn of breken niet, maar raken los omdat er iets los schiet..... (tenzij een knurft een te zwakke kabel op zijn lier gezet heeft... neem een kabel die ruim meer trekkracht hebben kan dan de max rating van je lier en onderhoud de kabel goed (kabel of touw, geldt in principe hetzelfde voor, alleen andere vorm van onderhouden) en de kans dat de kabel zelf de oorzaak van een probleem is is vrij klein.
gone

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 22 Okt 2014, 16:21

robb schreef:Is het dan misschien een idee om tijdens een offroad evenement een soort van workshop te organiseren? Dan kunnen mensen die daar interesse in hebben misschien uitleg krijgen van de "ervaren" lierders?

Dit lijkt me een prachtig idee voor 16 november. Btw, is daarvoor ook evenementen regeling aangevraagd?
Hoewel ik (nog?) geen lier heb, wil ik hier wel instructie in hebben.
Afbeelding

Terug naar “Kroeg”