slaapzak advies?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Dennis Crusio

slaapzak advies?

Berichtdoor Dennis Crusio » 12 Aug 2014, 13:34

eerst even een kort verhaaltje. wij zijn opzoek naar nieuwe slaapzakken. waarvoor willen we ze gebruiken: het is de bedoeling dat we met onze laro een beetje europa gaan verkennen. ( 2015 rondje Engeland en Ierland circa 14 dagen) verder nemen we veel deel aan de club weekenden en bezoeken we ook regelmatig de Ardennen en andere dichtbij landen en plaatsen. mijn vrouw wil ook nog een keer naar Zweden/Noorwegen en in 2016 willen we in februari/maart naar Tunesië. de maanden waarin we willen reizen zijn tussen maart en september.

ze moeten individueel kunnen en samen geritst

kortom veel temperatuur verschil.

doen we er wijs aan om twee types te kopen om de temperatuur verschillen op te vangen of zijn er slaapzakken die je net als je jas een losse binnenkant in kan ritsen.

welke merk kan je het beste kopen.

graag jullie reactie,s en advies.

gr Dennis Crusio

robb

Re: slaapzak advies?

Berichtdoor robb » 12 Aug 2014, 14:12

Hey Dennis, het is maar net wat voor budget je hebt, daar kan en wil ik niet over oordelen vanzelfsprekend, maar wij zijn erg gecharmeerd van de slaapzakken van Tatteljee. Peter maakt de slaapzakken op maat en naar wens, er is heel veel mogelijk. Zo hebben wij zakken met inritsbare binnenzak van 205 * 220 waarbij de bovenzak gevuld is met dons en de onderzak met synthetisch materiaal. Er hangt wel een prijskaartje aan maar je doet met deze slaapzakken zomaar 15 - 20 jaar.
Robb

\\\\\\\\\\\\\\\"Auwguwuk\\\\\\\\\\\\\\\"

blaat het niet, dan schaapt het niet
Wees vooral vriendelijk.....

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Aug 2014, 18:46

Dennis,

Mocht je voor "tailor-made" gaan overweeg dan serieus een ribstop-nylon tijk, en dat dan ook aan de binnenzijde.
Ik had ooit zo'n slaapzak - het was een mooie luxe Slee-slaapzak, omdat het een proefmodel was indertijd toch nog zacht geprijsd - en na een jaar of 8 werd deze zak gestolen (samen met een gelijksoortige met katoenen tijk). Ik heb toen acuut een identieke terugbesteld (en daarbij een aanritsbare onderslaapzak).

Overweeg bovendien als het toch "tailor-made" mag zijn een slaapzak met verticale banen ipv de gebruikelijke horizontale: Bij verticale banen zakt weliswaar de dons naar beneden, naar beneden is echter minder hinderlijk als opzij (zeker als je getweeën onder deze slaapzak ligt): even schudden en de dons zit weer waar je hem wilt -- en als het warm weer is dan vind je het geen punt, zelfs een voordeel dat de dons naar beneden wil zakken.
De tegelijk gestolen katoenen slaapzak had horizontale banen, dons zou daarin beter op z'n plaats blijven, toch had die meer hinderlijk opzij-zak-effect als de verticale het naar-beneden-zak-effect had.

Een nylon tijk is bij het eerste aanraken koud, maar dat is alleen het eerste aanraken, en daar tegenover staat dat nylon nooit klam is (of erger vocht opneemt), en .... het allergrootste voordeel is dat ribstop-nylon vrijwel onverslijtbaar is -- nu is de zak bijna 30 jaar oud, er komt en enkel donsje uit bij het stiksel, het stiksel begint hier en daar moe te worden, de dons is inmiddels ook al lang geen sub-zero meer, maar de tijk is nog vrijwel als nieuw ... oja, ribstop-nylon wordt ook nauwelijks vuil en doorstaat ook het slapen in het hooi.
Tegen het kille effect van de nylon tijk kan je overigens heel goed een dunne huidvriendelijke kunstvezel-lakenzak kiezen (ik "zweer" bij die van de Xenos, minstens zo goed als die uit de dure buitensportwinkel, en nog goedkoper als de stof aan de meter gekocht, die je dan nog in model moet stikken -- vraag niet hoe ik dat weet).

Een onderdeken ipv een donzen slaapzak is een groot pluspunt: Daar waar je op dons ligt wordt die dons alleen maar plat gedrukt, een betere kunstvezel onderdeken is dan veel warmer. Waar je wel op moet letten: een tochtsleuf-voorziening rondom, tenminste als je naar de echt koudere gebieden gaat.
Je kan ook nog een aangepaste onderdeken overwegen, eentje waar de slaapmatjes inschuiven, dan ligt er onder je een glad en tochtvrij pakket (maar een en ander wordt dan wel iets minder universeel).

Dus ... ga naar Tatteljee of naar het atelier waar Slee z'n betere zakken laat maken en bespreek de mogelijkheden.

Je hoeft overigens niet met heel extreem te rekenen, ik kreeg het pas koud in november met serieus vriesweer in een iets te grote tent (in België) -- alleen in de LandRover in maart in Zweden was soms fris maar geen probleem. Een kleinere tent, een goed matje, en eventueel een extra "dekbed" helpt dan heel veel, net als overigens met z'n tweeën in een zak (zolang je het goed met elkaar kan vinden).

Groeten MarcS

roadrocket

Berichtdoor roadrocket » 12 Aug 2014, 22:12

http://www.hiking-site.nl/indekijker-va ... aapzak.php

Érg tevreden mee. Altijd aan elkaar geritst, afhankelijk van t weer de 'light' of de 'gewone' versie boven of onder (we hebben dus 2 varianten)

Grt Robert
build it, run it, break it, fix it, and again....

http://boesmanblog.wordpress.com/

SIII 88 - 2.25 petrol - 1977

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Aug 2014, 23:24

roadrocket schreef:http://www.hiking-site.nl/indekijker-vaude-mandan-comfort-light-slaapzak.php

Érg tevreden mee. Altijd aan elkaar geritst, afhankelijk van t weer de 'light' of de 'gewone' versie boven of onder (we hebben dus 2 varianten)

Grt Robert

Da's in ieder geval een slaapzak voor een "historisch" prijsje (vlgs mij zelfs goedkoper als mijn oude SLEE-slaapzak destijds).
Qua prijsstelling zit je er dus leuk warmpjes bij.

Groeten MarcS

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 13 Aug 2014, 12:57

Wij hebben vorig jaar 2 slaapzakken van de dump gehaald. Ex leger. Bevallen ons prima. Heerlijk warm en met binnen zak.
Waren ook niet heel erg duur.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

roadrocket

Berichtdoor roadrocket » 13 Aug 2014, 13:29

Landmarcs schreef:

Da's in ieder geval een slaapzak voor een "historisch" prijsje (vlgs mij zelfs goedkoper als mijn oude SLEE-slaapzak destijds).
Qua prijsstelling zit je er dus leuk warmpjes bij.

Groeten MarcS

En verrassend genoeg ook gewoon ėcht goed voor die prijs :)
Lekker ruim, houdt ons goed op temperatuur - ook de koudere Ardennennachten - en blijft goed tot op heden. Ingepakt wat groter dan onze andere slaapzakken, maar die zijn dan ook n stuk frisser (en eigenlijk niet meer in gebruik sinds we deze hebben bedenk ik me nu ;) )
build it, run it, break it, fix it, and again....

http://boesmanblog.wordpress.com/

SIII 88 - 2.25 petrol - 1977

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Aug 2014, 13:37

Wij gebruiken al een 15 jaar lang een spaapzak van Perry Sport. Nog het huismerk ook. Een hele foute vol met dierenleed. (eendendons oid)

Die doet het gewoon goed. Ik gebruik hem van +40 tot -30. Kouder heb ik nog niet meegemaakt. Maar wel gewoon op een self inflating matje van 70mm op de grond. Zonder verdere poespas.

Ook gewoon dingen van 70 gulden oid. Meer heb ik iig niet nodig. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Aug 2014, 13:45

bikkel :lol: :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Aug 2014, 14:12

Edward schreef:Wij gebruiken al een 15 jaar lang een spaapzak van Perry Sport. Nog het huismerk ook. Een hele foute vol met dierenleed. (eendendons oid)

Die doet het gewoon goed. Ik gebruik hem van +40 tot -30. Kouder heb ik nog niet meegemaakt. Maar wel gewoon op een self inflating matje van 70mm op de grond. Zonder verdere poespas.

Ook gewoon dingen van 70 gulden oid. Meer heb ik iig niet nodig. ;)

Warm houden is het probleem ook niet.
Ik heb wel eens een extra dekbedje (Hema of IKEA) meegenomen toen ik twijfels had bij het weer ... ik had het alleen maar te warm, ondanks het vriesweer.

Het "probleem" is om lichtgewicht en compact materiaal te maken dat eenmaal uitgespreid toch warmte vasthoudt.

De vraag is dus vooral: "Wat wil je, wat is er nuttig, nodig en/of noodzaak.

Neem je je spullen ook op je rug of op de fiets mee dan is gewicht en volume bijna belangrijker als de warmte. Is gewicht en volume geen probleem dan kan je ook met een 4 seizoenen dekbed van IKEA toe. Wel een goed matrasje nemen, 7 cm is daar overigens ruime overkill (meer iets voor watjes), 3 cm is al genoeg, en is het niet al te extreem en ben je wat kieskeuriger met de tent opzetten dan gaat het ook met dunner.

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”