Bandjes

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Dommel

Re: Bandjes

Berichtdoor Dommel » 04 Aug 2014, 21:18

Ik maak mijzelf weer geliefd met m'n ongenuanceerde opmerking! :mrgreen:
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 04 Aug 2014, 22:25

tja ik heb contie cross contact AT eronder liggen meestal begin ik er maar niet overivm hoon gelach maar heb er veel plezier van.
weinig herrie goede grip in zand ondergelopen grasland en bagger.
voor mij goed het is gewoon een weg/straat band.

wat die opgelapte banden betreft :roll: leuk voor ... maar liever niet in mijn buurt :roll:
en opsnijden gebeurt bij ons ook.
oeps karkas ach beetje kit zie je ook het ijzer niet meer helemaal apk :?
groet jelle

Jasper Drenthe

Berichtdoor Jasper Drenthe » 04 Aug 2014, 22:54

Kijk, goeie reviews! Bedankt heren!
Vallen die banden toch door de mand merk ik.

Enfin, kreeg nog bericht van RTS Holland, die zegt dat retreads en remoulds hetzelfde zijn.

''De Insa Turbo is – net zoals Fedima, LG, RG en nog vele meer – meestal een complete bandvernieuwing.
De ervaring van klanten is van merken zoals LG, RG en Fedima over het algemeen beter, mooiere kwaliteit, sneller leverbaar.''

Dommel

Berichtdoor Dommel » 04 Aug 2014, 23:25

Voor de General A/T's had ik Pirelli Scorpion Zero All Season banden. Dat waren zeg maar echte SUV banden. Deden het prima, maar ik miste toch net iets grip in terrein. Daarom overgegaan naar de A/T's.

In Nederland mag je van de bandenmaat afwijken als de omtrek maar (nagenoeg) gelijk blijft. Aangezien m'n auto op Duits kenteken staat ben ik gehouden aan de maatvoering dat de velgenfabrikant voorschrijft.

BF Goodrich leverde deze maat niet, dus General Grabber's gemonteerd. Door het grovere profiel, als je erop let heel ietsje meer geluid en getril, maar niet noemenswaardig. De auto rijdt prima, ook op hogere snelheid.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Aug 2014, 23:43

Dommel schreef:In Nederland mag je van de bandenmaat afwijken als de omtrek maar (nagenoeg) gelijk blijft. Aangezien m'n auto op Duits kenteken staat ben ik gehouden aan de maatvoering dat de velgenfabrikant voorschrijft.

in Nederland wordt ook niks gezegd als je wel van de omtrek maat afwijkt (kijk maar eens hoe veel terreinwagens op grotere diameter banden rijden............

In duitsland kun je ook naar andere maten, alleen moet je dan een "einzelabnahme" laten doen voor die grotere bandenmaat, daarbij moet je teller aangepast worden en je moet een keurmeester hebben die mee wil werken..
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Aug 2014, 23:14

ikke jelle schreef:tja ik heb contie cross contact AT eronder liggen meestal begin ik er maar niet overivm hoon gelach maar heb er veel plezier van.
weinig herrie goede grip in zand ondergelopen grasland en bagger.
voor mij goed het is gewoon een weg/straat band.

Dag Ikke Jelle,

Ik kreeg zo'n 4000 km geleden ook een setje CCC AT's.
Eerder hoorde ik over iets meer herrie, ik heb ze ook zelf gehoord - een soort hummm (bij iets hogere snelheden), de randblokken stampen dan wat.
Ik rijd - zoals wellicht bekend - graag met ruim lucht ... en dan zijn de CCC AT's best stil (althans die eerste 4000 km, of ze later nog lawaaiiger worden zal de tijd leren) -- de CCC AT's hebben in het midden van de band meer in de lengte-richting geplaatste blokken, en alleen aan de rand "tractor-like" blokken (dus een beetje als bij de Goodyear Duratrac, alleen zonder de fijnere "lamellen" die die Goodyear zelfs een sneeuwvlokje geven); anyway, met iets meer lucht rijd je net iets meer op die langs-blokken, en stampen de randblokken niet of nauwelijks.

Dat ze goede grip hebben in zand, ondergelopen grasland en bagger heb ik (muv het zand) nog niet kunnen checken, ze doen het in ieder geval boven verwachting goed op een losse stenige ondergrond. Ik ben in NW-Spanje een paar "onmogelijke wegen" opgereden en het ging gewoon super, vrijwel zonder "voetenvegen" en vrijwel zonder ABS/ETC ingrepen. En ondanks de maltraitatie - de combi van ruim lucht op een hoekig stenige ondergrond - zie je nauwelijks dat de banden gebruikt zijn.

P1120356.jpg

Dus ... ik wacht het hoongelach graag af, ik heb daarvan al genoeg gehad vanwege mijn Michelin-XPC-voorkeur.
O ja, een duidelijk (maar ondergeschikt) minpuntje: de CCC AT's houden veel steentjes vast, in ieder geval met ruim lucht in de band.

Groeten MarcS

PS De iets oudere LandRovers en Santana's in Spanje rijden vaak op INSA's en vergelijkbaar, maar ik denk niet dat ze daar dan veel autoweg-snelheid mee rijden.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Aug 2014, 10:08

Waar o waar .... blijft dat hoongelach ? Of de felicitaties ... of ....

Groeten MarcS

Dommel

Berichtdoor Dommel » 14 Aug 2014, 14:24

Waarom zou ik je uitlachen? Je hebt zo te lezen de banden weloverwogen gekozen, ieder z'n ding, ieder z'n voorkeur.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 14 Aug 2014, 17:58

O ja, een duidelijk (maar ondergeschikt) minpuntje: de CCC AT's houden veel steentjes vast, in ieder geval met ruim lucht in de band.

ja dat klopt was in het beging schrikken als je na een grindpad de snegweg opdraait :?
net alsof je word beschoten als een kiezel tegen de voetenbak geslingerd wordt :lol:
groet jelle

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Aug 2014, 20:26

Dommel schreef:Waarom zou ik je uitlachen? Je hebt zo te lezen de banden weloverwogen gekozen, ieder z'n ding, ieder z'n voorkeur.

Ach, ik heb liever dat men om mij moet lachen als dat ik tot huilen aanleiding geef.

De keuze was overigens maar zeer beperkt "weloverwogen".
Ik wilde (nu eindelijk) eens aan de iets bredere velgen (WOLF/heavy-duty velgen), en de CCC's kwamen daarbij.
Die CCC's werden al eens van harte aanbevolen door een in het algemeen hier zeer gewaardeerd forumlid (die overigens zelf bij BFG zweert).
Bovendien had ik de CCC's ook van dichtbij mogen meemaken.

Anyway:  Mijn beperkte (ruim 4000 km) ervaring* is ruimschoots tevredenstellend, eigenlijk boven verwachting dus.
Op steile stenige paden was er (ook met ruim lucht) erg veel grip. Op het gladde asfalt weinig bandengeruis, nauwelijks meer als mijn vertrouwde XPC's.
En de beperkte ervaring op zand en andere wat glibberiger ondergrond was ook niet slecht. De profiel-opbouw zorgt er ook voor dat de band graag uit een spoor klimt, oftewel: de randblokken die goed hun werk. Ik heb nog niet kunnen checken of het profiel ook "vriendelijk" is voor een natte/zachte grasmat.
Steentjes is dus een ondergeschikt probleem (vooral niet aardig voor andere weggebruikers), en ook opvallend is de hoeveelheid zand en modder die de band langs de carrosserie gooit.

* Zonder directe vergelijking met andere rubbers in gelijke omstandigheden

Groeetn MarcS

Terug naar “Kroeg”