De ooievaar is geLand (rovert) :P
Re: De ooievaar is geLand (rovert) :P
Kind in het midden op de bank zetten heeft nog meer voordelen in geval van een aanrijding, zeker als die van de zijkant komt. Je kunt er dan altijd via de andere kant bij en de kans dat het kind met de zijkant van de auto in aanraking komt is natuurlijk een stuk kleiner...
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
-
Landmarcs
R1200C schreef:Kind in het midden op de bank zetten heeft nog meer voordelen in geval van een aanrijding, zeker als die van de zijkant komt. Je kunt er dan altijd via de andere kant bij en de kans dat het kind met de zijkant van de auto in aanraking komt is natuurlijk een stuk kleiner...
Zoals altijd geldt ook hier de wet van "ieder voordeel heb se nadeel".
De door Joost genoemde voordelen gaan alleen op als zowel het kind solide is vastgesnoerd in de MaxiCosi alsook de MaxiCosi zelf zo vast zit dat de dwarse krachten doorstaan worden.
Vergelijk dit maar met een ei. Een ei in een eierdoosje blijft heel lang heel, zelfs als de doos blootgesteld wordt aan grote versnellingen/vertragingen.
Doe je ditzelfde ei in een schoenendoos (of voor de correcte vergelijking mooier nog een doosje met de buitenmaten van de eierdoos) en kijk je dan naar het resultaat, dan zal je zien dat het ei bij een heel geringe versnelling/vertraging al schade oploopt. (Om dezelfde redenen moet bijv. je veiligheidsgordel liefst steeds strak zitten - iets waar je met dikkere kleding extra op moet letten.)
Mijn opa gaf vroeger eieren mee, ieder ei in een strook radio-bode ingepakt, en die eieren tesamen in een archiefdoos, dat ging altijd goed, totdat op vakantie een keertje mijn ouders vergaten dat de eieren "koud" onder de auto lagen. Het eierstruif toen maar meegenomen en op de parkeerplaats ergens hoog in Auvergne een heerlijke omelet gegeten, de wandeling naar de top zal wel wat "zwaarder" geweest zijn, maar daar heb ik geen herinnering aan.
Anyway, het lijkt een rare vergelijking maar houdt een ongekookt ei steeds in gedachten als je aan bots-veiligheid wilt werken.
Groeten MarcS
Reageer je nou alleen maar om te reageren Marc?
Als het kind niet goed is vastgesnoerd of de Maxicosi (te) los staat maakt het geen bal uit van welke kant de aanrijding komt. Dan gaat het kind sowieso te veel bewegen. Dan maakt het geen bal uit of hij midden op de achterbank staat, op de voorstoel of achter in de kofferbak...
Als het kind niet goed is vastgesnoerd of de Maxicosi (te) los staat maakt het geen bal uit van welke kant de aanrijding komt. Dan gaat het kind sowieso te veel bewegen. Dan maakt het geen bal uit of hij midden op de achterbank staat, op de voorstoel of achter in de kofferbak...
Kei veel groeten,
Joost
Joost
R1200C schreef:... of de Maxicosi (te) los staat ...
Daarom... Isofix!
Van de regen in de blub.
Freelander 2 TD4 HSE
Freelander 2 TD4 HSE
-
Landmarcs
R1200C schreef:Reageer je nou alleen maar om te reageren Marc?![]()
Nou nee, om de vraag even te beantwoorden.
Mijn reactie was ingegeven door het feit dat de (achter)midden-gordels niet zelden een grotere zijdelingse ruimte bieden.
Ik denk (ik weet het niet) dat dat ook een belangrijke reden is waarom de voorstoel als meer geschikt wordt geacht.
Ik noemde het "vastgesnoerd" in het bijzonder in combi met de zijdelingse impact omdat het insnoeren ten opzichte van lengte-richting bewegingen eerder adequaat zal zijn als ten opzichte van dwarse bewegingen. Als je kijkt naar de risico's, en de mogelijkheden/effectiviteit om risico's te vermijden, en als je ook de gevolgen serieus meeweegt, dan is de beste veiligheidsmaatregel: Voorlopig geen auto rijden *.
En tenslotte ... enerzijds kan je niet voorzichtig genoeg zijn, anderzijds ... hebben "we" het hier tot nu toe overleefd en voor de meesten onder ons zal dat zonder MaxiCosi zijn geweest (goedbeschouwd zijn veiligheidsgordels nog maar achterlijk kort verplicht).
En daarbij heb je dan ook nog eens te maken met de "Wet van gelijkblijvend risico" ( zie ook: http://www.lrch.nl/forum/viewtopic.php? ... 289#p25281 )
* Half buiten het topic: Ik ben 3 jaar geleden op de fiets aangereden. Ik zei vrolijk tegen de chirurg die de schade bekeek "goed dat het me nu overkwam en niet 20 jaar eerder ... want dan had ik 20 jaar langer last van mijn schouder gehad". De chirurg deelde mijn vrolijkheid maar gedeeltelijk, en zei zelf opgewekt: "dit gaan we niet opereren, opereren helpt wel, maar daarna heb je nog meer last". Oftewel: in risico's zit ook een tijdsduur-aspect.
Groeten MarcS
Dommel schreef:R1200C schreef:... of de Maxicosi (te) los staat ...
Daarom... Isofix!
Ja is idd perfect. Maar dan moet je het wel in je auto hebben. Defenders hebben het niet, onze 307 wel. En als we over veiligheid gaan lullen dan moet je geen Defender nemen maar bv een Volvo
@Marcenvon, je kunt niet alles onthouden en weten, doe en kan ik ook niet
Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
JanTD5 schreef:@Marcenvon, je kunt niet alles onthouden en weten, doe en kan ik ook niet![]()
Groet Jan
Ik kan me nog wel herinneren dat wij vroeger gewoon los zonder gordel op de achterbank zaten en als baby vervoerd werden in een reiswieg, ook weer los op de achterbank
Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
JanTD5 schreef:Dommel schreef:R1200C schreef:... of de Maxicosi (te) los staat ...
Daarom... Isofix!
En als we over veiligheid gaan lullen dan moet je geen Defender nemen maar bv een Volvo![]()
Ssst, niet verder vertellen, maar Land Rover maakt tegenwoordig ook modellen vol met luchtzakken en Isofix. Heb je toch dat groene ovale logo op je stuur.
Van de regen in de blub.
Freelander 2 TD4 HSE
Freelander 2 TD4 HSE
-
Landmarcs
Dommel schreef:JanTD5 schreef:Dommel schreef:Daarom... Isofix!
En als we over veiligheid gaan lullen dan moet je geen Defender nemen maar bv een Volvo![]()
Ssst, niet verder vertellen, maar Land Rover maakt tegenwoordig ook modellen vol met luchtzakken en Isofix. Heb je toch dat groene ovale logo op je stuur.
Ja dat zijn die modellen waar echt alles los moet (en waar dan ook nog monteurs-DNA in de auto achterblijft) als je een lampje moet vervangen of een trekhaak wilt monteren
Groeten MarcS
PS Dat groene ovaal kan je op ieder stuur plakken.
Of ik kan/ wil het niet betalen de laro modellen met al die dingen of ik vind ze niet mooi
Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.