De ooievaar is geLand (rovert) :P

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: De ooievaar is geLand (rovert) :P

Berichtdoor Landmarcs » 26 Mei 2014, 11:14

Luke,

Gefeliciteerd, ook met de naamgeving. Maurits (of Maurice) klinkt een stuk beter als "Series I" :roll: .

Groeetn MarcS

R1200C

Berichtdoor R1200C » 26 Mei 2014, 15:09

Ach, als je de eerste Series I noemt hoef je ook niet lang na te denken over hoe zijn broertjes en zusjes gaan heten ;-)

Maarre: Kei gefeliciteerd!

Voor wat betreft de kijkrichting sluit ik me sowieso aan bij de "naar achter kijkers" maar check sowieso ook wat er in de handleiding van het zitje staat. Misschien heb je er wel eentje die niet geschikt is voor achteruit kijken en dan haal je je alleen maar meer ellende op de hals als het fout mocht gaan. Dan kun je beter deze aan de kant zetten en een andere kopen. Heb zelf geen enkele ervaring met die dingen maar een kleine is onbetaalbaar, zo zitje hooguit duur ;)
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Mei 2014, 15:17

Geen enkele ervaring met kinderen anders dan dan dat hele familie er heeft.... maar ik heb ook altijd begrepen dat achteruit op de voorstoel de meest veilige plek is. Zeker als ze klein zijn is een kind vooral hoofd en als je die bij een aanrijding niet ondersteunt met de leuning van een stoel wil je je niet eens voorstellen wat er allemaal kan gebeuren...

Maar eerst en vooral: KEI GEFELICITEERD!! :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Raymond

Berichtdoor Raymond » 26 Mei 2014, 15:21

Voor degenen die het liefst continue oogcontact willen bestaan er spiegels. Zet maxi-cosi achterstevoren en plak een spiegel tegen de rug van de bank. Via de achteruitkijkspiegel mis je geen glimlach meer. Zoiets: http://www.babypark.nl/autostoelen/accessoires/auto-spiegels.html.

Zelf niet zo'n voorstander hiervan. Leidt af en pasgeborenen slapen toch 18 uur op een dag, heel veel gebeurt er dan echt niet. En later zitten kinderen doorgaans lekker te staren, ja, ook naar de rugleuning. Op het moment dat ze zich gaan vervelen zijn ze wel toe aan het volgende zitje en zitten ze in de rijrichting. Mochten ze gaan huilen (en je weet dat ze net een schone luier hebben en net gegeten hebben) kun je altijd nog een plek opzoeken en kijken wat er aan de hand is. En dan hoeft je partner ook niet ongezellig op de achterbank.

Hou ontzettend veel van ze, maar het moet wel leuk blijven :roll: :D

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 26 Mei 2014, 18:56

Heel erg gefeliciteerd!!!!

Over het zitje is alles al gezegd denk ik....
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 26 Mei 2014, 23:50

JanTD5 schreef:
marcenvon schreef:De reden dat ze achterstevoren op de voorstoel staan heeft te maken met de airbags.

Ik had mijn dochter altijd vooruit kijkend op de achterbank, dan kon ik haar via de binnenspiegel in de gaten houden, en kon ze zelf ook wat beter om zich heen kijken. (Om zich heen kijken zal jouw kleine nog niet doen, maar hij zal er toch ruim een jaar in vertoeven)

Marc

Hoe krijg je dat voor elkaar dan? De manier waarop de gordels zitten lijkt het mij schier onmogelijk zo'n ding andersom te monteren. Tenminste als het een echte maxi-cosi is.

Groet Jan

Nou ben ik al een paar jaar uit de Maxi-Cosi, maar volgens mij gaat de gordel over de beugel. De gordel houdt de Maxi-Cosi vast en niet het kind. Bij een aanrijding houdt het riempje in de Maxi-Cosi het kind op zijn plek. Maar daarentegen kan Alzheimer light me te grazen genomen en is het van mijn harde schijf gewist.

Ik heb altijd begrepen dat het te maken heeft met de airbags. Als het kind in de rijrichting zit gaat het hoofdje bungelen bij een frontale botsing en krijgt het de airbag in zijn gezicht. Echter tegen de rijrichting gaat het hoofdje bungelen bij een staartbotsing. Veiligheidgewijs is het volgens mij dan lood om oud ijzer.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Mei 2014, 00:14

het effect van een impact bij aanrijding van achteren is kleiner dan bij aanrijding van voren.

als je van achteren aangereden wordt, wordt je versneld in de richting die je al beweegt en dat geeft een bepaalde versnelling op de massatraagheid van de inzittenden.

Als je een aanrijding van voren krijgt dan wordt de snelheid van het voertuig abrubt vertraagt (de aanrijding veroorzaakt een "versnelling" tegengesteld aan de bewegingsrichting wat dus een grotere vertraging (= versnelling in tegengestelde richting) veroorzaakt.

Bovendien komt aanrijding van voor vaker voor dan van achter
gone

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 27 Mei 2014, 02:42

Voor zover ik weet (en dat is godzijdank minimaal) ligt het spul tot aan het volgende zitje achterstevoren te dutten en te dagdromen.

Geniet net zoveel van jouw junior als ik dat doe zonder eigen junior(en)! Ik geniet wel van die van anderen zo nu en dan.
;)
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 27 Mei 2014, 09:21

@Marcenvon,

Zoals jij het omschrijft klopt het volgens mij idd met de gordel. Daarom is het ook onmogelijk om hem een maxi-cosi omgekeerd te monteren, we hebben het dan wel over zo'n plastic mandje/ bakje voor pas geborenen, toch? :lol: Zelfs als je hem dan op de voorstoel zet dan schrijft de auto fabrikant voor dat je de airbag uitzet. Want als de stoel wat ver naar voren staat dan kan de airbag als nog de maxi-cosi raken.
Zoals als geschreven is de verhouding tussen hoof en rom van een baby, ik geloof 1:3 bij een volwassene 1:5 en daar komt nog bij dat die jonge baby's nog niet of amper hun hoofd stabiel op de romp kunnen houden. Als ze dan met de rug in de rijrichting zitten dan wordt de klap bij frontale aanrijding veel beter verdeeld. Bij een klap achter op weer niet :? Maar met mijn boeren verstand denk dat die minder vaak voorkomen dan een aanrijding op de voorkant.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Mei 2014, 09:26

ErwinD90 schreef:Voor zover ik weet (en dat is godzijdank minimaal) ligt het spul tot aan het volgende zitje achterstevoren te dutten en te dagdromen.

Geniet net zoveel van jouw junior als ik dat doe zonder eigen junior(en)! Ik geniet wel van die van anderen zo nu en dan.

Ik weet ook niet beter, en dat houd ik graag zo. Echter is niet zo vreemd: achteruit-rijden is sowieso voor iedereen veiliger (behalve voor de chauffeur).
Zelfs de hardste aanrijding van achter kan niet wedijveren met een serieuze frontale aanrijding.
Boverdien zorgt achterstevoren de "schelp" waarin de boreling ligt voor de nodige extra bescherming: op zich is een kleine nog vele jaren zeer flexibel en weinig breekbaar maar het zijn de versnellingen/vertragingen die schadelijk zijn, en dus moet je dan denken aan de manieren waarop je een ongekookt ei heel houdt (als je dat niet weet, of denkt dat je het beter weet, doe dan maar wat proefjes .... met een ei natuurlijk).

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”