Je moet het maar net weten.....

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Edward

Je moet het maar net weten.....

Berichtdoor Edward » 24 Mei 2014, 21:57

Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Re: Je moet het maar net weten.....

Berichtdoor Landmarcs » 24 Mei 2014, 22:10

Edward schreef:http://www.4wheelfun.de/news/offroad-reifen-verbot-in-italien-vorsicht-falle-drastische-strafen-drohen-8387086.html

Wat ben ik "blij" dat mijn Defender niet harder gaat als 130-135 km/u.

(Ik zal wel weer op een paar tenen gaan staan, maar ik snap niet echt waarom je een voertuig met een ontwerpsnelheid van 200 km/u of meer wilt kopen, d'r is maar één land in heel Europa waar je zo hier en daar zo hard mag, en dan moeten er ook nog geen files staan.)

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 24 Mei 2014, 22:26

Kan iemand dat in begrijpelijke taal uitleggen hoe dat zit met de lettercodes, snelheidsklassen en wel of niet verbod? Snap het niet echt.
... Jaja, ik ga daar volgende week weer naar toe, maar was toch eigenlijk niet van plan daarvoor nieuwe bandjes aan te schaffen. Heb er BFG AT 265/75R16 op liggen...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Mei 2014, 22:30

@Marc....ik zal het dan wel verkeerd lezen, maar ook met een defender op banden die als winterbanden gezien worden (zoals bijvoorbeeld een BFG AT met snelheidscodering Q(160km/u)) ben je daar dan dus illegaal bezig................ dus wat voor "geluk" heb je dan met je defender?

en die topsnelheid... tja... ik rij met de transporter bijna dagelijks 180.............. :roll: :roll:

@Vincent:
BFG is codering Q volgens mij en heeft M&S codering (en afhankelijk van hoe oud ze zijn misschien zelfs alpine symbooltje) en is dus niet toegelaten (zoals ik het lees)
De andere coderingen (hoger dan Q) worden genoemd omdat bij winterbanden vaak gebruik gemaakt mag worden van snelheidscoderingen die lager zijn dan de topsnelheid van de auto. maar in Italië mag dat (zomers) dus ook niet. maar alleen Q en lager mogen zowieso niet (zoals ik het begrijp)
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Mei 2014, 22:34

Roger B. schreef:@Marc....ik zal het dan wel verkeerd lezen, maar ook met een defender op banden die als winterbanden gezien worden (zoals bijvoorbeeld een BFG AT met snelheidscodering Q(160km/u)) ben je daar dan dus illegaal bezig................ dus wat voor "geluk" heb je dan met je defender?

en die topsnelheid... tja... ik rij met de transporter bijna dagelijks 180..............

BFG is codering Q en heeft M&S codering (en afhankelijk van hoe oud ze zijn misschien zelfs alpine symbooltje) en is dus niet toegelaten (zoals ik het lees)

Met een "Q" code is de band ruimschoots geschikt voor de ontwerpsnelheid van de Defender, en dus geen probleem (zelfs een "P" code voldoet).

Het probleem zit erin dat (bijv in Duitsland) toegelaten wordt een band met een lagere snelheid-codering te monteren, lager dus als de ontwerpsnelheid, in Duitsland is een stickertje op het dashbord genoeg. De Italianen vinden dat dus 's zomers niet goed, kennelijk kunnen Italianen 's zomers niet lezen.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Mei 2014, 22:38

VeeTee schreef:Kan iemand dat in begrijpelijke taal uitleggen hoe dat zit met de lettercodes, snelheidsklassen en wel of niet verbod? Snap het niet echt.
... Jaja, ik ga daar volgende week weer naar toe, maar was toch eigenlijk niet van plan daarvoor nieuwe bandjes aan te schaffen. Heb er BFG AT 265/75R16 op liggen...

Begrijpelijk is de Speedindex niet, het is gewoon een lijstje ...

Tyre Speedindex.png

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 24 Mei 2014, 22:41

Dus concreet, wel of niet???
Vincent

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Mei 2014, 22:49

VeeTee schreef:Dus concreet, wel of niet???

Zoals ik het lees is het een wat opgewonden en ongenuanceerde boodschap van een op zijn snelheidspik getrapte Duitser.

En dan concreet: Zolang je een "Q" Speed-index band onder jouw Defender monteert heb je geen probleem (hoe hard kan een 300Tdi ? -- een Td5 haalt zonder tuning 145-150 km/u, een Puma is tot 130-135 beperkt.)
De meeste AT en woestere banden gaan tot "Q" en als je die banden onder een auto met een ontwerpsnelheid van bijv 180 km/u monteert dan mag dat niet (in Duitsland moet je dan een sticker plakken, hier in NL .. zou ik niet weten). Je banden moeten ook qua "Load-index" overeenkomen met je max voertuiggewicht (dwz de asgewichten), zelfs al laad je de auto nooit vol (bijv omdat je hoogstens een licht rugzakje op vakantie meeneemt).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Mei 2014, 22:58

tekst uit artikel schreef: Verbot von M+S-Reifen in Italien kann teuer werden

Winter- und Ganzjahresreifen mit M+S-Kennzeichnung fallen auch unter das Winterreifenverbot in Italien, wenn sie mit einem entsprechenden Geschwindigkeitsindex gekennzeichnet sind: Betroffen sind Fahrzeuge, die Reifen mit den Geschwindigkeitsklassen L, M, N, P und Q montiert haben.

Bei Reifen mit höherem Speed-Index darf der Index des aufgezogenen Reifens (ab der Klasse R) nicht unter der in der Zulassungsbescheinigung Teil I (Fahrzeugschein) eingetragenen Höchstgeschwindigkeit liegen. In Deutschland ist dies zulässig, wenn im Sichtbereich des Fahrers ein entsprechender Warnaufkleber angebracht wird.

ik zal het vast verkeerd begrijpen dan, maar volgens mij staat er toch echt dat alle M&S en winterbanden met snelheidscoderingen L,M,N,P en Q niet toegestaan zijn (blauwe stukje) en dat hogere snelheidsklassen (vanaf R) niet toegestaan zijn als de auto harder kan dan de klasse van de band (rode stukje)
gone

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 24 Mei 2014, 23:33

Waarschijnlijk wordt de soep niet zo heet gegeten als ze opgediend wordt - schijnbaar weer eens iemand die in zijn overijverigheid de boel niet goed vertaald heeft.

Leesvoer...
Vincent

> www.titunet.nl <

Terug naar “Kroeg”