Je moet het maar net weten.....

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: Je moet het maar net weten.....

Berichtdoor Landmarcs » 25 Mei 2014, 11:56

Roger B. schreef:
Dommel schreef:Ik monteer altijd al banden met een hogere snelheidsindex dan de topsnelheid van 't voertuig. Veiligheid voor alles...

jij mag zelfs niet anders... je hebt witte platen, dus behoudens winterbanden (en dan volgens mij ook alleen als je niet of moeilijk de juiste snelheidsindex kunt krijgen toch?) mag je alleen banden monteren met een snelheidsindex die hoger ligt dan de topsnelheid van je voertuig.

@Toyroverlander:
als je de link die VeeTee later gepost heeft even doorleest, dan lees je op dat (ja, ook duitse) forum dat die tekst die ik uit die link van het eerste bericht gequote heb een niet correcte vertaling uit het Italiaans zou zijn omdat de wettekst in italie anders luid dan wat de journalist van de aangehaalde tekst in het duits verteld.. de latere quotes zijn uit die link van VeeTee en inderdaad, van een duits forum, dus duits....

En het mooie van (sommige) van de Duitse teksten/vertalingen - die op dat forum - is dat die geschreven zijn door een tweetalige, voor wie Italiaan de Mutter- oder Vater-Sprache is.

Samengevat in het Nederlands is er dus eenvoudigweg sprake van:
Je mag geen "Q" (of andere te lage) speedindex banden monteren met de smoes dat het om M&S banden gaat, je moet banden monteren die qua speedindex met de auto overeenkomen (behalve in de winter, dan mag je indien adequate winterbanden niet beschikbaar zijn wel een lagere, vaak "Q", speedindex gebruiken). En natuurlijk is dat in moeilijke Italiaanse wetstekst verwoord. Ik heb aardig doorgeleerd maar zelfs NL-wetsteksten moet ik soms driemaal lezen en dan nog aan een ander vragen wat er nu staat.

Verder lees je tussen de regels ook iets over "de Duitsers": Eigenlijk houden ze erg van regels, en tegelijk houden ze ervan het buitenland de schuld te geven. NLers kunnen dat overigens vaak ook goed: Kijk maar eens naar de uitleg die aan het "Winterreifen-gebot" wordt gegeven.

Groeten MarcS (die al een klein mensenleven niet in Italië is geweest)

PS Edward: je mag dus op Muds naar Italië, maar ik zou het niet aanbevelen: Italië is een heel eind weg, en dus een heel eind herrie aan je kop.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Mei 2014, 12:01

een MT is ook M&S als er al iets op staat... volgens mij geldt daar hetzelfde voor als voor M&S (AT)..... mits snelheidsindex hoger dan voertuig topspeed mag het.....

waar haal je vandaan dat MT uit den boze zou zijn?
gone

Dommel

Berichtdoor Dommel » 25 Mei 2014, 12:08

Omdat de muds veelal een snelheidscodering Q hebben of als deze hoger zijn, de topsnelheid van het voertuig hoger ligt dan van de band. Daarom haalde ik aan, wel onder een Def, maar niet onder andere LaRo modellen.

Uhm, respectievelijk hebben de Grabbers AT, BFG A/T en BFG M/T een snelheidscodering van H, R/S en Q. Dus de muds mogen niet en de all terrain banden veelal wel...
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Mei 2014, 12:15

en in welke wereld heeft een (standaard) defender een topsnelheid die hoger ligt dan de Q codering toelaat?
gone

Dommel

Berichtdoor Dommel » 25 Mei 2014, 12:22

Dat schrijf ik juist, die ligt lager dan de Q codering (160 km/h). Wel onder een Def.

Maar die Duitser met Italiaanse moerstaal schrijft:
'Und damit löst sich die ganze Sache genau in das auf, was sie von Anfang an war: heisse Luft nämlich.
Da steht nämlich nichts von einem Verbot von Q-Reifen, sondern nur davon, dass mit Q-Reifen nicht schneller als 160 gefahren werden darf. Wie bei uns.

Zudem heisst es im Originaltext "... anche con indice die velocità Q ..." - das heisst auch mit Speedindex Q: also ist der Speedindex für sich kein Kriterium, sondern nur zusätzliches Merkmal.
Zudem heisst es, dass alle im Fahrzeugschein eingetragenen Grössen und Typen auch mit dem Speedindex Q natürlich ganzjährig gefahren werden dürfen.
'

Dus met een sticker op dashboard mag het wel? Of de maximumspeed electronisch afregelen wat op sommige auto's kan.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Mei 2014, 12:26

Roger B. schreef:een MT is ook M&S als er al iets op staat... volgens mij geldt daar hetzelfde voor als voor M&S (AT)..... mits snelheidsindex hoger dan voertuig topspeed mag het.....

waar haal je vandaan dat MT uit den boze zou zijn?

Dommel schreef:Omdat de muds veelal een snelheidscodering Q hebben of als deze hoger zijn, de topsnelheid van het voertuig hoger ligt dan van de band. Daarom haalde ik aan, wel onder een Def, maar niet onder andere LaRo modellen.

Uhm, respectievelijk hebben de Grabbers AT, BFG A/T en BFG M/T een snelheidscodering van H, R/S en Q. Dus de muds mogen niet en de all terrain banden veelal wel...

Het gaat dus niet om Muds, het gaat ook niet om AT en óók niet om M&S (of sneeuwvlokjes), maar uitsluitend en alleen om de "Speed-index".

Met een Defender heb je genoeg aan "Q", dat is duidelijk, en bij de andere, snellere, auto's moet je dus kijken welke "Speedindex" is voorgeschreven.
In NL staat die "Speedindex" niet in de voertuigpapieren, dat is dan nog een knelpunt: Ik weet niet hoe de Italiaanse agent dan te werk zal gaan. Een boete is echter gauw uitgedeeld, en in beroep gaan doe je niet zo gauw (hoewel het natuurlijk wel weer een "leuke" aanleiding is voor een extra uitstapje als je van Italië houdt, ook een "leuk" gevalletje van participerende inburgering).

Groeten MarcS

PS Je kan natuurlijk een snelheidsbegrenzer inbouwen en (als je in Duitsland woont) de TÜV-keuringspapieren meenemen. Of de RDW ook zoiets wil verzorgen ?

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 25 Mei 2014, 12:33

Ik kan niet zo goed Duits lezen maar begrijp ik nu goed dat je dus niet naar Italië mag met banden met aanduiding Q of lager?

Hoe zit dat dan met veel oltimers? Zoals mijn Suzuki fronte. Die staat op 510-10 S diogonaal banden met binnen bandjes... Die mag dus helemaal Italië niet meer in?

Gelukkig ben ik voorlopig niet van plan naar Italië te gaan
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Mei 2014, 12:39

nee Arjan, je mag niet rijden op banden met een lagere snelheidscodering dan de topsnelheid van het voertuig..

dus een bang met codering Q (160kmh)op een defender (top 120-145 kmh) mag gewoon
dezelfde band op een D2 (top 165 ofzo) mag niet

In de winter wordt het voeren van banden met lagere index wel toegestaan, mits er zo'n sticker op het dash zit die de bestuurder er aan herinnerd dat ie niet harder mag dan de topspeed van zijn banden.... in de zomer is dat NIET toegestaan
gone

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 25 Mei 2014, 13:15

even nagekeken en ik zit veilig aanduiding S onder de 2a :mrgreen:

zie het voor je met 180 door italie met de 2a :lol:

maar verder wel goede regel dat je evt niet zo snel mag betekent niet dat je het ook niet doet :roll:
groet jelle

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 25 Mei 2014, 13:18

Dommel schreef:Wat doe je er dan? Ik reed je enige tijd geleden tegemoet, ter hoogte van de Duivelsberg, jij ging richting Duitsland! ;)

Goedkoop tanken en boodschappen doen :mrgreen: Voordeel als je naast de grens woont.

Dus met andere woorden, als ik het goed begrijp hier allemaal.... Ik mag met mijn slome oude Series op "Q" M+S mud banden van de zomer dus gewoon naar Italie?
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Terug naar “Kroeg”