Je moet het maar net weten.....

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: Je moet het maar net weten.....

Berichtdoor Landmarcs » 25 Mei 2014, 00:07

VeeTee schreef:Waarschijnlijk wordt de soep niet zo heet gegeten als ze opgediend wordt - schijnbaar weer eens iemand die in zijn overijverigheid de boel niet goed vertaald heeft.

Leesvoer...

Precies. Gelukkig zijn er ook Duitsers die wel een woordje over de grens kunnen lezen en/of serieus de regels op een rijtje zetten:

Das M&S Symbol ist die einzige rechtlich relevante Kennzeichnung für Winterreifen, auch wenn die , völlig unverständlich, wenig über die tatsächliche Wintertauglichkeit aussagt.

Laut der Verordnung dürfen im Sommer in Italien keine mit M&S gekennzeichneten Reifen gefahren werden, deren Geschwindigkeitsindex nicht der eingetragenen Höchstgeschwindigkeit entspricht. Im Winter ist das weiterhin möglich.
    Fahrer schneller Geländewagen mit AT und MT Reifen können sich damit nicht mehr auf die M&S Kennzeichnung berufen, wenn der Reifen einen zu geringen Speedindex hat.

Sorry, Leider nur in Fremdsprache .... maar ik neem aan dat ongeveer iedereen de verstandige samenvatting die ik zo snel uit het "Leesvoer" haalde wel kan volgen.
En ... dus ... zoals ik al zei: Heb je een "trage" Defender oid dan zit je met "Q" gauw goed.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 25 Mei 2014, 00:13

Citaat uit de link in mijn reply hierboven, welke het goed verwoord:

Da steht nämlich nichts von einem Verbot von Q-Reifen, sondern nur davon, dass mit Q-Reifen nicht schneller als 160 gefahren werden darf. Wie bei uns.

Zudem heisst es im Originaltext "... anche con indice die velocità Q ..." - das heisst auch mit Speedindex Q: also ist der Speedindex für sich kein Kriterium, sondern nur zusätzliches Merkmal.
Zudem heisst es, dass alle im Fahrzeugschein eingetragenen Grössen und Typen auch mit dem Speedindex Q natürlich ganzjährig gefahren werden dürfen.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Mei 2014, 09:30

Precies.

Kennelijk was er in Italië (en misschien gebruikt men deze route elders nog vaker) de gewoonte om om het even welke met M&S gemarkeerde banden te monteren onder diverse snelle 4x4's . En via deze M&S route mag/mocht je dan volstaan met een "Q" index. Nu mag dat dus nog steeds maar alleen 's winters, de oorspronkelijke reden van die uitzondering is/was dat er voor de hogere snelheden niet altijd adequate winterbanden te koop zijn. De smoes "Maar agent, het zijn M&S banden dus daarom mag ik banden met een te lage index monteren" gaat dus niet meer op - zo gek is dat niet, 's zomers rijd je makkelijk harder en te hard maakt de kans op oververhitting groter, vooral omdat het asfalt 's zomers makkelijk 40-50º heter kan zijn.

(En extra complicerend is dan dat M&S het enige gereglementeerde symbool schijnt te zijn, en M&S gek genoeg ook op banden staat die in de sneeuw van geen kant presteren.)

Groeten MarcS

Dommel

Berichtdoor Dommel » 25 Mei 2014, 10:50

Ik monteer altijd al banden met een hogere snelheidsindex dan de topsnelheid van 't voertuig. Veiligheid voor alles...

Landmarcs schreef:Wat ben ik "blij" dat mijn Defender niet harder gaat als 130-135 km/u.
Precies de reden dat ik geen Defender rijd als dagelijks voertuig. 8-)

Landmarcs schreef:(Ik zal wel weer op een paar tenen gaan staan, maar ik snap niet echt waarom je een voertuig met een ontwerpsnelheid van 200 km/u of meer wilt kopen, d'r is maar één land in heel Europa waar je zo hier en daar zo hard mag, en dan moeten er ook nog geen files staan.)
Kunnen is iets anders dan mogen Marc en kijken de randstedelingen minachtend naar de leute in de provincie, maar die kieken nie zo nauw. :lol:
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Mei 2014, 11:23

Dus ik kan gewoon op m'n muds naar Italie? :roll: Mooi! :D :D

Heb nu echt geen zin om er een setje banden bij te kopen. En als ik al iets zou willen dan zouden het AT's zijn, en zou ik net zover zijn. :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 25 Mei 2014, 11:31

Ik lees het dat M+S banden met snelheidsindex tot Q gewoon verboden zijn, ongeacht onder wat voor auto ze zitten.

Leuk dat er tekstjes worden gequote in het Duits, er zijn ook mensen die geen Duits kunnen en daar dus niks van maken. Dus voor diegene die zo goed zijn in Duits zou het fijn zijn als die ook een goede vertaling ervan kunnen geven.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Mei 2014, 11:37

Dommel schreef:Ik monteer altijd al banden met een hogere snelheidsindex dan de topsnelheid van 't voertuig. Veiligheid voor alles...

jij mag zelfs niet anders... je hebt witte platen, dus behoudens winterbanden (en dan volgens mij ook alleen als je niet of moeilijk de juiste snelheidsindex kunt krijgen toch?) mag je alleen banden monteren met een snelheidsindex die hoger ligt dan de topsnelheid van je voertuig.

@Toyroverlander:
als je de link die VeeTee later gepost heeft even doorleest, dan lees je op dat (ja, ook duitse) forum dat die tekst die ik uit die link van het eerste bericht gequote heb een niet correcte vertaling uit het Italiaans zou zijn omdat de wettekst in italie anders luid dan wat de journalist van de aangehaalde tekst in het duits verteld.. de latere quotes zijn uit die link van VeeTee en inderdaad, van een duits forum, dus duits....
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Mei 2014, 11:41

Als Joost zich nou ff meld, die kan het originele bericht vast wel vertalen. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Dommel

Berichtdoor Dommel » 25 Mei 2014, 11:47

Wat doe je er dan? Ik reed je enige tijd geleden tegemoet, ter hoogte van de Duivelsberg, jij ging richting Duitsland! ;)

Inderdaad Edward, als ik 't zo lees mag een Def met BFG A/T banden wel de Italiaanse grens over, maar een FL, Disco of RR met dezelfde banden niet. Een M/T band is sowieso uit den boze...

Klopt Roger, maar bedoelde meer de tijd voordat ik in de Heimat woonde en ik een Bimmer geregeld met de kont liet zwaaien (heerlijk RWD).

Tegenwoordig ben ik saaai, met een Land Rover en daarnaast een 1L driepitter... :mrgreen:
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Mei 2014, 11:52

Dommel schreef:Wat doe je er dan? Ik reed je enige tijd geleden tegemoet, ter hoogte van de Duivelsberg, jij ging richting Duitsland! ;)

Inderdaad Edward, als ik 't zo lees mag een Def met BFG A/T banden wel de Italiaanse grens over, maar een FL, Disco of RR met dezelfde banden niet. Een M/T band is sowieso uit den boze...

Klopt Roger, maar bedoelde meer de tijd voordat ik in de Heimat woonde en ik een Bimmer geregeld met de kont liet zwaaien (heerlijk RWD).

Tegenwoordig ben ik saaai, met een Land Rover en daarnaast een 1L driepitter... :mrgreen:

Dus ik mag niet op m'n muds naar Italië? Fuck! Moet ik alsnog een setje AT's kopen. Nou ja, dan gaan we maar met de Disco. Die staat op zomerstraatbanden of zijn dat straatzomerbanden?? :roll: :roll:
Edward van Vugt

Terug naar “Kroeg”