APK Hoera!

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Dragon

APK Hoera!

Berichtdoor Dragon » 28 Apr 2014, 14:52

Vandaag mijn autootje naar de APK-keuring.......na een half uur stond ik buiten met een nieuw keuringsbewijs....goedgekeurd zonder opmerkingen...
met de opmerking van de keurmeester dat hij nog nooit een Def had gezien, van deze leeftijd, die zo mooi is, vooral van onderen :lol:
Nog nooit meegemaakt, zij ook de garage (prima garage in Soest), zo verdienen we ook nix aan jou!
Toen heb ik ze maar olie laten verversen ;)
Voor een Def uit 2002 nogal uitzonderlijk, toch?
Ik voel me echt een bofkont met zo'n mooie Landrover Defender.
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

arjan_de_jong

Re: APK Hoera!

Berichtdoor arjan_de_jong » 29 Apr 2014, 15:16

Gefeliciteerd!
Altijd weer fijn.

Het gebeurd wel vaker... Als een auto goed onderhouden is/wordt dan moet een APK wel los lopen.

Mijn collega die mijn 109 keurt staat ook altijd raar te kijken hoe goed hij is. :mrgreen:
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Mei 2014, 23:29

Dragon schreef:Ik voel me echt een bofkont met zo'n mooie Landrover Defender.

Hij is mooi, daar heb je gelijk in, .... maar wel een beetje kort :-)

Groeten MarcS

Dragon

Berichtdoor Dragon » 06 Mei 2014, 13:42

Tsja......

@ Arjan, Navy russan in het chassis ter conservering (geen plekje roest nog) en verder vooral de onderkant goed wassen ;)
Olien en vetten goed in de gaten houden en verversen, maar dat weet iedereen.....
Waarom noemen ze de APK van een Def dan toch "De Altijd Prijs Keuring" :lol:
Gelukkig hebben wij daar dus geen last van 8-)

@ Marc, Hoe groter het Hok
Hoe groter de schok
Dan rij ik nog grijs
Zij draakje wijs
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Mei 2014, 13:58

Dragon schreef:Tsja......

@ Marc, Hoe groter het Hok
Hoe groter de schok
Dan rij ik nog grijs
Zij draakje wijs

Tsja ...

Het kan erger ... je had ook kunnen komen met:
    Een grote schuur en weinig brand
    Een grote bek en weinig verstand

De precieze herkomst van deze wijsheid ben ik vergeten.
't Is wel vaak erg waar .... (maar 't geldt niet voor een 110).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Mei 2014, 20:11

Dragon schreef: Waarom noemen ze de APK van een Def dan toch "De Altijd Prijs Keuring" :lol:
Gelukkig hebben wij daar dus geen last van 8-)

Kwestie van onderhoud, als een auto (en of dat nu een golfje of een defender of een Rolls Royce is) ook maar een beeeetje in de buurt van redelijk onderhouden is, dan weet je voor dat je naar de APK gaat wel of ie er niet of wel doorheen komt.

Gaten in je chassis, als je die al hebt, repareer je voor je naar de APK gaat, of je kijkt niet vreemd op als ie niet goedgekeurd wordt.

Als ik bekijk hoe slecht de meeste onderdelen moeten zijn om niet door de APK te komen, dan is het goedgekeurd worden nou niet iets om in juichstemming van te komen.

Ik weet nog goed van mijn tijd in de werkplaats, dat onze visie mbt wanneer een onderdeel vervangen moest worden ruim, wat zeg ik, heeel ruim binnen de APK norm lag..... als ik zie wat de APK norm voor speling op een stuurkogel is.... daar wordt je bang van als een kogel zo veel ruimte heeft.... en zo zijn er zat meer onderdelen te noemen die akelig slecht mogen zijn voor de APK
gone

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 06 Mei 2014, 20:41

inderdaad, als een auto goed onderhouden wordt - en dan bedoel ik ook goed preventief onderhoud, in plaats van alleen repareren nadat iets kapot is, moet het geen kunst zijn om de APK te halen.

Ik laat de mijne (nu 18 jaar oud) elke 2 jaar taxeren voor de verzekering, en ik ben blijer met wat de taxateur dan steevast zegt: :D

Beëdigd taxateur schreef:<...>
Conclusie : ik zie deze goed onderhouden Land Rover nu voor de derde keer en ik kan niet anders zeggen dat hij onveranderd mooi en goed is
<...>
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 07 Mei 2014, 08:03

Bij de APK zitten idd dingen die echt heel veel mogen hebben. Denk maar aan draagarmrubbers bijvoorbeeld.(zolang het geen ijzer op ijzer is Word hij met een compleet versleten rubber gewoon goedgekeurd) Of banden. 1,6 mm alles erboven is goed :shock:

Maar aan de andere kant is het maar goed dat er APK is gezien er nog zo vaak iets afgekeurd wordt...
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Mei 2014, 11:18

zeker goed dat de apk er is. anders zouden er nog grotere wrakken op de weg rijden.

maar ik vind die jubelstemming elk jaar weer omdat er niks aan je auto zo erbarmelijk slecht is dat ie er niet mee door de apk komt ee beetje overdreven.
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Mei 2014, 11:53

arjan_de_jong schreef:Bij de APK zitten idd dingen die echt heel veel mogen hebben. Denk maar aan draagarmrubbers bijvoorbeeld.(zolang het geen ijzer op ijzer is Word hij met een compleet versleten rubber gewoon goedgekeurd) Of banden. 1,6 mm alles erboven is goed :shock:

Maar aan de andere kant is het maar goed dat er APK is gezien er nog zo vaak iets afgekeurd wordt...

Natuurlijk is het goed dat de echte "Wrakken op de weg" niet door de APK komen, maar er zit ook veel onzin in de APK-keuring.

Afkeur op bijv. een ABS/ETC lampje terwijl dat lampje alleen aangeeft dat er een storing zit in een "optie".
Kocht je diezelfde auto zonder ABS/ETC dan zit dat lampje er niet op en werkt de ABS/ETC nooit, om maar eens iets te noemen.
Heb je een grijskenteken-auto dan is een kapot 3e remlicht een probleem, géén derde remlicht is weer geen probleem.
Enzovoort ...

Dit soort keuringseisen (en dus afkeurgronden) maakt het echt geen streep veiliger op de weg.

De roetmeting is net zoiets: Wie altijd rustig rijdt heeft een lading roet in zijn uitlaat liggen, roet dat bij een ander uit de uitlaat geblazen was.
Om door de keuring te komen moet je dan even in z'n 3e op en neer naar Bunschoten (of om het even ergens anders).
Echter, wanneer je bijv. je EGR-klep "saboteert" dan is dat weer geen afkeur.

Dus maken de keuringseisen ook hier het verkeer weer geen streep schoner (en dat was toch de 2º reden van de APK?).

Omdat de APK een aantal "loterij" elementen in zich heeft is het dus toch mooi als je jaar op jaar probleemloos goedgekeurd wordt.
Bij goed onderhoud hoeft het geen probleem te zijn dat is waar ... maar dat doet verder niks af aan het "mooi".

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”