[Def Td5] - In memoriam .. en verder ?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

[Def Td5] - In memoriam .. en verder ?

Berichtdoor Landmarcs » 04 Apr 2014, 15:19

Tja, een ongewoon onderwerp, en een ongewone vraag.

Mijn goede, oude LandRover-vriend is een ruim maand geleden - na een korte periode van onevenwichtigheid - overleden, bijna 83 jaar oud.

Nu resteert er de vraag wat er met zijn grote trots, een goed onderhouden Defender 110Td5 - grijs kenteken - moet gebeuren.
Omdat ik de aanleiding was van de aankoop voel ik me een beetje extra verantwoordelijk: De goede vriend kocht zijn Defender nadat hij met mij meegereden was in de Pyreneeën, een ritje naar Andorra. Na dit ritje vroeg hij: "Kan ik er ook een kopen", waarop mijn antwoord: "Als je het wilt, en als je het kan betalen ... dan kan het. Maar wil je het?" ... en hij wilde het dus.
Anyway, op zijn 70ste kocht hij (na gekeken te hebben naar de plussen en minnen, en dus ook naar een Discovery) een nieuwe Defender.
Ik weet het niet, maar volgens mij zijn er niet veel die op die leeftijd nog aan een Defender beginnen.

Nu is echter de vraag: Hoeveel is zo'n auto waard als je hem netjes verkoopt ?

Het betreft een 110Td5 CSW-grijs-teken van juli 2001 (weinig kilometers, ik moet nog even uitvinden hoeveel, wellicht zelfs minder als 100.000), ABS/ETC, groen-metalic (Kent-green? oid. - wel zo hier en daar een plekje "witte schimmel"), een NAS-achterbumper, een GKN-overdrive, geen terrein-ervaring, en al vele jaren in onderhoud bij Jager-Purmerend (Rob S. kent 'm dus). Kortom, de auto is "vertroeteld" - de goede vriend zei ook altijd: ik koop nooit meer een auto - en het is dus niet zoals in de VW-Golf reclame.

MCS_2243.jpg

Het gaat om de voorste, linkse auto in dit plaatje

Groeten MarcS

RobStewart

Re: [Def Td5] - In memoriam .. en verder ?

Berichtdoor RobStewart » 04 Apr 2014, 18:25

Jaap was a true Gentleman and over the years became a good friend too, I was privileged to look after his Td5 for many years and he always stood with me whenever I was working on it and regaled tales of his youth and his passion for Land Rover, I will miss him.

The vehicle is is excellent condition and Jaap was very particular about making sure it was perfect at all times. The wheels and tyres were replaced last year and it does have a full Dealer Service history (unfortunately it's my name in the book and for that I apologise)

Maybe it's not helping but I would say that it has to be at the very top end of the scale for a vehicle of that age, it is as near as damned it new.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

tim

Berichtdoor tim » 04 Apr 2014, 19:09

Mooi apart verhaal mark, absoluut.
Dat z'n 110 een terechte nieuwe eigenaar mag krijgen.
Succes met de nazorg.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Apr 2014, 19:15

Gecondoleerd jullie beiden!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Apr 2014, 22:11

Maareh ....
wat is nu een correcte prijs in "the very top end of the scale" voor een 12,5 jarige Defender met weinig kilometers en in "excellent condition" ?

Jaap was dan wel zijn evenwicht kwijt (letterlijk, zijn wereld zag er ineens uit als een slechte amateur video, en dat is voor een professioneel fotograaf nog erger als voor een gewoon mens), maar het zou toch mooi zijn als ik een evenwichtig, afgewogen prijsplaatje kan geven voor zijn trouwe Defender.

Groeten MarcS

PS En als iemand een goed accu-adresje weet in Amsterdam dan mag dat ook (een paar maanden stilstand waren niet bevorderlijk voor de accu-conditie), ik weet niet of het met simpel opladen goed komt.

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 05 Apr 2014, 10:51

Landmarcs schreef:wat is nu een correcte prijs in "the very top end of the scale" voor een 12,5 jarige Defender met weinig kilometers en in "excellent condition" ?

Somewhere between €13.500 and €15.000 in my humble opinion

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Apr 2014, 12:29

gecondoleerd met het verlies van je goede vriend.

dat bedrag zal wel aardig kloppen in de markt denk ik, best absurd als j bedenkt dat het iets minder dan de helft van de prijs van een nieuwe is. :roll:
gone

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 05 Apr 2014, 15:53

Wat vervelend voor jullie zeg. Sterkte ermee. Ik heb mijn 90 uit 2001 (met destijds) 93K zes jaar geleden voor 14.500 gekocht. Dus net daaronder voor een vertroetelde 110 op grijs kenteken lijkt me redelijk. De eerste jaren mag het dan wel hard gaan met de afschrijving, daarna valt het reuze mee.

Volgens de ADAC in 2010 is de Defender de meest waardevaste auto. Slechts 42% verlies in 4 jaar. :shock:

Zou ik op zoek zijn en weten dat Rob die 110 onder zijn hoede had zou ik het er zonder meer voor over hebben!

Succes ermee.
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Apr 2014, 16:05

ErwinD90 schreef:Wat vervelend voor jullie zeg. Sterkte ermee. Ik heb mijn 90 uit 2001 (met destijds) 93K zes jaar geleden voor 14.500 gekocht. Dus net daaronder voor een vertroetelde 110 op grijs kenteken lijkt me redelijk.

6 jaar geleden was jouw 90 dus 7 jaar oud deze is 12 jaar oud.....

De eerste jaren mag het dan wel hard gaan met de afschrijving, daarna valt het reuze mee.

Volgens de ADAC in 2010 is de Defender de meest waardevaste auto. Slechts 42% verlies in 4 jaar. :shock:

42% van de aanschafwaarde afschrijven in 4 jaar en dan in de volgende 8 jaar nog 15% erbij afschrijven... is gewoon absurd in vergelijking met welke andere auto die nog in productie is dan ook, marktconform,ja, maar niet in enige normale verhouding als je het met alle overige auto's vergelijkt

Zou ik op zoek zijn en weten dat Rob die 110 onder zijn hoede had zou ik het er zonder meer voor over hebben!
Succes ermee.

tja ben laatst aan het rondkijkne geweest ter orientatie en tot de conclusie gekomen dat een nieuwe 130 zonder belasting 33.000 kost en een 5 a 7 jaar oude met 150.000-250.000km tussen de 15 en 25 duizend moet opbrengen...... dan neig ik heel erg naar een nieuwe
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Apr 2014, 18:33

Roger B. schreef:tja ben laatst aan het rondkijken geweest ter orientatie en tot de conclusie gekomen dat een nieuwe 130 zonder belasting 33.000 kost en een 5 a 7 jaar oude met 150.000-250.000km tussen de 15 en 25 duizend moet opbrengen...... dan neig ik heel erg naar een nieuwe

Ja, Ja, als je als niet Nederlands ingezetene, of als ondernemer, BPM-vrij een nieuwe kan kopen dan is dat een verstandige "belegging", dat wil zeggen: de afschrijving is opvallend laag en je hebt in de tussentijd nog plezier van je aanschaf op de koop toe.

Mijn goede oude vriend keek indertijd ook naar nieuw tweede hands maar kwam net als ikzelf snel tot de conclusie dat nieuw kopen als enige nadeel had dat je moest rekenen met de levertijd, zelfs de eerste paar jaar is de afschrijving beperkt -- dwz als je naar 2e-hands bij de dealer kijkt, en die prijzen dan "eerlijk" vergelijkt met de prijs die je na korting voor een nieuwe betaalt (op een nieuw-aankoop krijg je nl ook meer korting als op een 2e handse, en bij een 2e handse betaal je eventueel ook voor opties die je nooit zelf had aangevinkt).

Toen mijn ruim 10 jaar oude trouwe blauwe HardTop op zijn gepoetste kant eindigde (met bijna 200.000 km op de teller) was € 12.750 de vervangingswaarde waar ik na even onderhandelen met de taxateur op uit kwam (ik had neiging om nog verder te gaan, maar had tegelijk ook genoeg van de koehandel).

Deze vertroetelde groene 110 CSW heeft ook nog eens weinig kilometers ( ... ik weet niet eens of ie te koop komt).

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”