Peiling: interesse voor slipcursus in eigen Landrover?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Roger B.

Re: Peiling: interesse voor slipcursus in eigen Landrover?

Berichtdoor Roger B. » 05 Apr 2014, 08:04

tja, even vergeten dat series niet permanent vierwiel aangedreven zijn....... verder lijkt rem en stuur bekrachtiging wel of niet me niet primair anders te werken op in de slip raken en er uit te geraken, vergt alleen wat meer voet/armkracht om hetzelfde effect aan de wielen te bereiken, maar wat er aan de wielen moet gebeuren zal niet anders zijn voor een auto met- of zonder bekrachtiging (afgezien van verschillen in wielbasis, gewicht etc. maar dan kun je voor een golf ook een andere cursus willen als voor een volvo :roll:

laat ik even duidelijk maken dat ik zo'n cursus zeker niet als overbodig zie, maar verwacht niet dat je na zo'n cursus nooit meer in een slip raakt of als het gebeurd altijd je auto behouden kunt voor (grote) schade oid, ook na zo'n cursus (zelfs na oefenen) zijn er situaties mogelijk waar je niets of nauwelijks iets aan je cursus hebt als ie gaat.....

als je ooit een keer op verijzeld wegdek bent gaan glijden ben je je daar erg bewust van
gone

R1200C

Berichtdoor R1200C » 05 Apr 2014, 09:21

Ben het niet met je een Roger, al zal bekrachtiging van stuur en remmen misschien wat minder uitmaken, al zul je er blij mee zijn als je een slip wilt corrigeren, maar zaken als ABS en traction control doen wel veel. Vandaar dat bij de meeste aanbieders dit soort zaken ook uit kan worden gezet in hun eigen auto's. Een cursus in je eigen auto heeft ook alleen zin als je (meer) info krijgt over wat je eigen auto wel en niet kan/voor je doet.

Daar komt bij dat we volgens mij een probleem hebben met onze Land Rovers: de handrem grijpt toch in op de aandrijfas als ik me niet vergis? Dan wordt het een stukje moeilijker om de permanente 4x4's in een slip te krijgen met de handrem lijkt me want je blokkeert het liefste alleen je achterwielen...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Apr 2014, 12:22

abs niet voor niet niet genoemd in verhaal rem- en stuurbekrachtiging ;)

overigens is ABS volgens mij zelden of nooit uitschakelbaar tgenwoordig, vroeger had mercedes in de eerste modellen met ABS wel een aan- uit schakelaar daarvoor.

De handrem mag je nieteens aantrekken als het voertuig niet stil staat, dus als dat nodig is voor de slipcursus haak ik daarop af, geen zin om de boel te slopen...
gone

R1200C

Berichtdoor R1200C » 05 Apr 2014, 14:38

De auto's waar wij mee gereden hebben waren ook speciaal geprepareerd. Als je ABS niet uit kunt zetten (tijdens de cursus) wordt het heel moeilijk om het verschil te laten merken.

En hoe wil jij jouw auto in een slip brengen zonder iets te blokkeren? Punt is namelijk dat je alleen maar in een slip kunt komen als je de grip weg haalt. Kun je wel met van die schuifplaten werken maar met een korte ruk aan de handrem (mits die op de achterwielen zit natuurlijk) kun je het over het hele "ijs"vlak doen.
Kei veel groeten,

Joost

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Apr 2014, 15:22

je zegt het al, vanuit de ondergrond in de slip brengen...

Ik neem aan dat landrover niet voor niets expliciet in de instructieboekjes van alle modellen met handrem op de aandrijfas zegt dat je de handrem niet mag gebruiken als het voertuig in beweging is. Dus om nu schade in mijn aandrijflijn te riskeren om zonodig met mijn eigen auto die slipcursus te doen omdat ie op de handrem in de slip gebracht moet worden... dan haak ik daar op af ja. dan ga ik wel in een gewone auto een cursus doen of gewoon geen cursus...
gone

R1200C

Berichtdoor R1200C » 05 Apr 2014, 16:28

Vandaar dat mijn vraag of de instructeur kennis heeft van de auto's die wij mee zouden nemen helemaal niet zo gek is.

Natuurlijk is er een verschil tussen rijdend je handrem er op zetten/houden of je handrem in een ruk er op zetten en meteen los laten om die slip uit te lokken. Denk dat de handleidingschrijver het eerste geval in zijn achterhoofd had toen hij het schreef ;-)
Kei veel groeten,

Joost

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Apr 2014, 16:41

ik denk dat die ruk juist het stukje is waar je de grootste kracht op de aandrijflijn hebt
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Apr 2014, 17:00

Heb je al ooit al rollend de handrem aangetrokken bij een Defender???? Zo ja, dan ga je dat echt niet doen bij een behoorlijke vaart!

Maar op een nat circuit een Defender in een slip brengen met een gang van 40 a 50 km/u stelt dus echt geen zak voor! Beetje heftig sturen en hij gaat.

Ben ruim driftend over het TT circuit geweest met de 130 en dat doet dat hok echt nie op vermogen en ook nie door de handrem!!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 08 Apr 2014, 12:52

Toen ik mijn rijbewijs haalde kreeg ik van de gemeente waar ik toen woonde korting op een slipcursus. Die heb ik toen gelijk gedaan. Ik had toen nog geen eigen auto maar heb er zeker later wat van geleerd.

Mocht de prijs netjes zijn dan lijkt het me wel wat.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Apr 2014, 13:08

arjan_de_jong schreef:Toen ik mijn rijbewijs haalde kreeg ik van de gemeente waar ik toen woonde korting op een slipcursus. Die heb ik toen gelijk gedaan. Ik had toen nog geen eigen auto maar heb er zeker later wat van geleerd.

Mocht de prijs netjes zijn dan lijkt het me wel wat.

Toen ik mijn rijlessen nam waren er dagen dat je niet graag over straat fietste wegens de sneeuwval. Mijn rijschoolbaas ging gewoon door (waarschijnlijk met alleen die leerlingen die hij het wel toevertrouwde). Ik denk dat ik toen iets extra heb meegekregen, in ieder geval iets extra ten opzichte van de gemiddelde rijbewijs-debutant.
(Ik herinner me ook een keertje dat ie z'n volgende afspraak aan de andere kant van de stad had, maar dat pas tegen het eind van de les bemerkte: ik kreeg toen de opdracht om volgens de naar mijn inzichten snelste weg zo snel mogelijk, maar wel veilig, naar de volgende klant te rijden -- dat is denkelijk ook een "bijzondere verrichting" tov het gebruikelijke rij-onderricht, wel heel nuttig.)
En dit alles dan in een beperkt aantal rijlessen, want hoewel ik een late leerling was was ik al jaren ook een alerte bijrijder, en de echte bijzondere verrichtingen had ik sowieso al onder de knie, en dus na een bescheiden aantal lessen in één maal klaar.

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”