Roger B. schreef:je kunt je afvragen hoeveel marc en fenna hadden kunnen doen in hun situatie als ze wel een slipcursus gehad hadden.... Marc stond ongeveer stil op ijs en er klapte iemand achterop....dan kun je zelf helemaal niets meer. en als het gewoon spekglad is en de oplegger drukt je cabine om, kun je je ook afvragen of je daar nog veel tegen had kunnen doen..
Ook Edward die met zijn Range langzaam wegglee op een gladde rotonde en tegen de stoeprand omrolde... daar doe je ook met een slipcursus verdomd weinig tegen
(langzamer de rotonde op is dan het enige dat geholpen had.... daar heb je geen slipcursus voor nodig)
Ik denk dat dat soort cursussen veel meer gericht zijn op voorkomen van de slip door gecontrolleerder te remmen en dergelijke.
Dat zo'n cursus heel anders zal zijn voor landrovers denk ik niet, en al helemaal niet dat ze een ander advies geven voor een 110 td5 dan voor een S2a88 simpelweg omdat die instructeur niet al die types zo goed kent om daar specifiek andere adviezen voor te kunnen geven.
Ik heb een aantal keren mogen glijden met mijn eerste landrover... de eerste paar keren ging het goed, de laatste niet omdat er een greppel in de weg lag. Had ik het met een slipcursus er beter van af gebracht? geen idee, verwacht van niet, tenzij het me er van had kunnen weerhouden om uit te wijken..... uitwijken heeft me al drie keer een auto-rol gekost waarbij twee van die drie keer de schade aan mijn auto bij achterop een auto klappen waarschijnlijk aanzienlijk minder geweest was dan nu na het rollen...
Roger B.
Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat (hoewel ik nog niet stil stond, na redelijk hevig remmen reed ik met gepaste snelheid).
Als het echt glad is doe je weinig, en als je tegen een stoeprand, of in een zachte en/of ruwe berm schuift dan willen onze auto's graag rollen.
En wat betreft de eland-proef: het best begin je met een (gecontroleerde) noodremming. Eventueel op het laatste moment kijken wat er nog uit te wijken valt. Was het pest-Peugeotje dat mij links-achter raakte niet uitgeweken maar gewoon midden-achter op/onder mijn auto geschoven dan was de schade aan beide auto's minder geweest: Ik ging nu aan het tollen, en het Peugeotje was rechtsvoor tot aan de kop van de rechter veerpoot afgeschaafd. Was ie midden-achter onder de auto geschoven dan was zijn motorkap over de volle breedte verkreukeld en met wat geluk was ik met de schrik vrijgekomen, had ik het verlies uitklap-treetje moeten betreuren en had ik verder kunnen rijden (met wat pech was er vervolgens een ander op ons geklapt, want na een zonneige dag een verijsd stuk doorgaande weg bovenop de top was zelfs voor de inboorlingen een verrassing).
Een slip-cursus / cursus voertuigbeheersing kan je leren wat er aan maximaal remmen mogelijk is op een gladde weg, en ook hoeveel (eigenlijk hoe weinig) controle je overhoudt als je gaat sturen (of anderszins onbedoeld zijdelings gaat schuiven). Veel meer zal je zo snel niet leren, het echte leren komt door oefening en daarvoor moet je emigreren naar ergens waar het maandenlang glad is (en dat is een matig genoegen, zelfs een paar dagen achtereen is al lastig zat).
Groeten MarcS