Peiling: interesse voor slipcursus in eigen Landrover?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: Peiling: interesse voor slipcursus in eigen Landrover?

Berichtdoor Landmarcs » 04 Apr 2014, 19:45

fenix2 schreef:na een eeuwigheid van een paar seconden schuiven (en de "als die maar niet omgaat" mantra prevelen) het uitzicht:

[ ]

de les: respect voor gladde wegen!
doet u mij maar een slipcursus :)

Die eeuwigheid ken ik ook.

Gladde wegen zijn verraderlijk, nog verraderlijker zijn de mensen die op een gladde weg gaan remmen.
En nog verraderlijker zijn de mensen die, nadat je succesvol snelheid hebt geminderd, zelf niet op tijd kunnen remmen.
Op een gladde weg is een heel klein zetje genoeg voor een eeuwigheid die binnen een seconde vergaat.

Of een slipcursus veel helpt is de vraag, maar je weet dan in ieder geval wat er gebeurt.

Groeten MarcS

PS Een strak geschaarde BE-combi gaat waarschijnlijk niet zo makkelijk op z'n kant, eenmaal geschaard heb je een 3-hoekig "grondvlak", dat geeft een zekere stabiliteit.

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 04 Apr 2014, 19:57

Landmarcs schreef:PS Een strak geschaarde BE-combi gaat waarschijnlijk niet zo makkelijk op z'n kant, eenmaal geschaard heb je een 3-hoekig "grondvlak", dat geeft een zekere stabiliteit.

Dat is waar en zolang de ondergrond glad genoeg is (en vlak, zonder opstakels) gaat het niet zomaar om. En het was ook precies een stuk van een paar honderd meter waar geen putten in de middenberm zaten. Als de schuivende oplegger zo'n put tegenkwam op de as weet ik niet of er genoeg stabiliteit was geweest..... ik ben wel onwijs opgelucht dat ik zonder letsel kon uitstappen (en de baas blij dat ik eenmaal terug op het asfalt gewoon weer verder kon rijden)
Afbeelding

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Apr 2014, 22:00

je kunt je afvragen hoeveel marc en fenna hadden kunnen doen in hun situatie als ze wel een slipcursus gehad hadden.... Marc stond ongeveer stil op ijs en er klapte iemand achterop....dan kun je zelf helemaal niets meer. en als het gewoon spekglad is en de oplegger drukt je cabine om, kun je je ook afvragen of je daar nog veel tegen had kunnen doen..

Ook Edward die met zijn Range langzaam wegglee op een gladde rotonde en tegen de stoeprand omrolde... daar doe je ook met een slipcursus verdomd weinig tegen
(langzamer de rotonde op is dan het enige dat geholpen had.... daar heb je geen slipcursus voor nodig)

Ik denk dat dat soort cursussen veel meer gericht zijn op voorkomen van de slip door gecontrolleerder te remmen en dergelijke.

Dat zo'n cursus heel anders zal zijn voor landrovers denk ik niet, en al helemaal niet dat ze een ander advies geven voor een 110 td5 dan voor een S2a88 simpelweg omdat die instructeur niet al die types zo goed kent om daar specifiek andere adviezen voor te kunnen geven.

Ik heb een aantal keren mogen glijden met mijn eerste landrover... de eerste paar keren ging het goed, de laatste niet omdat er een greppel in de weg lag. Had ik het met een slipcursus er beter van af gebracht? geen idee, verwacht van niet, tenzij het me er van had kunnen weerhouden om uit te wijken..... uitwijken heeft me al drie keer een auto-rol gekost waarbij twee van die drie keer de schade aan mijn auto bij achterop een auto klappen waarschijnlijk aanzienlijk minder geweest was dan nu na het rollen...
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Apr 2014, 22:46

Roger B. schreef:je kunt je afvragen hoeveel marc en fenna hadden kunnen doen in hun situatie als ze wel een slipcursus gehad hadden.... Marc stond ongeveer stil op ijs en er klapte iemand achterop....dan kun je zelf helemaal niets meer. en als het gewoon spekglad is en de oplegger drukt je cabine om, kun je je ook afvragen of je daar nog veel tegen had kunnen doen..

Ook Edward die met zijn Range langzaam wegglee op een gladde rotonde en tegen de stoeprand omrolde... daar doe je ook met een slipcursus verdomd weinig tegen
(langzamer de rotonde op is dan het enige dat geholpen had.... daar heb je geen slipcursus voor nodig)

Ik denk dat dat soort cursussen veel meer gericht zijn op voorkomen van de slip door gecontrolleerder te remmen en dergelijke.

Dat zo'n cursus heel anders zal zijn voor landrovers denk ik niet, en al helemaal niet dat ze een ander advies geven voor een 110 td5 dan voor een S2a88 simpelweg omdat die instructeur niet al die types zo goed kent om daar specifiek andere adviezen voor te kunnen geven.

Ik heb een aantal keren mogen glijden met mijn eerste landrover... de eerste paar keren ging het goed, de laatste niet omdat er een greppel in de weg lag. Had ik het met een slipcursus er beter van af gebracht? geen idee, verwacht van niet, tenzij het me er van had kunnen weerhouden om uit te wijken..... uitwijken heeft me al drie keer een auto-rol gekost waarbij twee van die drie keer de schade aan mijn auto bij achterop een auto klappen waarschijnlijk aanzienlijk minder geweest was dan nu na het rollen...

Roger B.

Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat (hoewel ik nog niet stil stond, na redelijk hevig remmen reed ik met gepaste snelheid).
Als het echt glad is doe je weinig, en als je tegen een stoeprand, of in een zachte en/of ruwe berm schuift dan willen onze auto's graag rollen.
En wat betreft de eland-proef: het best begin je met een (gecontroleerde) noodremming. Eventueel op het laatste moment kijken wat er nog uit te wijken valt. Was het pest-Peugeotje dat mij links-achter raakte niet uitgeweken maar gewoon midden-achter op/onder mijn auto geschoven dan was de schade aan beide auto's minder geweest: Ik ging nu aan het tollen, en het Peugeotje was rechtsvoor tot aan de kop van de rechter veerpoot afgeschaafd. Was ie midden-achter onder de auto geschoven dan was zijn motorkap over de volle breedte verkreukeld en met wat geluk was ik met de schrik vrijgekomen, had ik het verlies uitklap-treetje moeten betreuren en had ik verder kunnen rijden (met wat pech was er vervolgens een ander op ons geklapt, want na een zonneige dag een verijsd stuk doorgaande weg bovenop de top was zelfs voor de inboorlingen een verrassing).
Een slip-cursus / cursus voertuigbeheersing kan je leren wat er aan maximaal remmen mogelijk is op een gladde weg, en ook hoeveel (eigenlijk hoe weinig) controle je overhoudt als je gaat sturen (of anderszins onbedoeld zijdelings gaat schuiven). Veel meer zal je zo snel niet leren, het echte leren komt door oefening en daarvoor moet je emigreren naar ergens waar het maandenlang glad is (en dat is een matig genoegen, zelfs een paar dagen achtereen is al lastig zat).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Apr 2014, 23:18

Hoewel de Range compleet onaangekondigd begon te glijden, de achterkant kwam me voorbij zetten met een noodgang van nog geen 50 km/u, denk ik dat ik het omlazeren had kunnen voorkomen. Toen de Range zijdelings tegen de stoeprand schoof had ik volgas moeten geven om hem weer voorwaarts momentum te geven, dan was ie niet omgegaan. Hoorde ik later van een instructeur op het Asser TT circuit.

Met de motor ben ik tweemaal door een vriendelijk automobilist van de straat gereden en toen leek de tijd juist heel langzaam te gaan en maakte ik afgewogen beslissingen waardoor ik het er steeds met wat krassen en platte motor afbracht. Met de auto wist ik niet wat me overkwam en was het voorbij voor ik doorhad dat ik moest handelen.

Het verschil is dat ik met motor vroegah reed als een bezetene en errug veel ervaring heb met bijna de bocht uitvliegen, auto's ontwijken en uit een drift proberen te komen.

Oefenen helpt wel degelijk.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Apr 2014, 23:28

Edward schreef:Oefenen helpt wel degelijk.

Heel veel oefenen ...dat helpt, en zoniet dan ben je altijd nog een leuke jeugdige donor.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Apr 2014, 23:47

Landmarcs schreef:
Edward schreef:Oefenen helpt wel degelijk.

Heel veel oefenen ...dat helpt, en zoniet dan ben je altijd nog een leuke jeugdige donor.

Groeten MarcS

Vast wel. Maar als zelf zo'n oneindig verstandige man op z'n dak land hoef ik me geen illusies te maken. Autorijden heb ik nooit gekund, dat zal iedereen die mij kent beamen.

De motor overleef ik al 23 jaar en in die tijd heb ik er slecht twee gesloopt. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Apr 2014, 23:54

Edward schreef:Hoewel de Range compleet onaangekondigd begon te glijden, de achterkant kwam me voorbij zetten met een noodgang van nog geen 50 km/u, denk ik dat ik het omlazeren had kunnen voorkomen. Toen de Range zijdelings tegen de stoeprand schoof had ik volgas moeten geven om hem weer voorwaarts momentum te geven, dan was ie niet omgegaan. Hoorde ik later van een instructeur op het Asser TT circuit.

die range was toch ook een DSE?? denk je dat er veel gebeurd was bij volgas geven dan? (of in elk geval dat je daar op tijd voorwaarts momentum mee had kunnen creëren?)

Dat oefenen help, daar ben ik heilig van overtuigd, ik heb altijd al in de winter grote lege parkeerplaatsen opgezocht om de auto eens wat te laten glijden en te voelen wat ie doet en hoe hij reageert op tegensturen en dergelijke.. In mijn studietijd reed ik taxi in Nissan Laurels met achterwielaandrijving, in Maastricht met zijn kinderkopjes... Hartstikke leuk driften als het regent en de straten snachts leeg en verlaten zijn.... daar leer je ook wel van...

denk dat de keren dat ik de glijdende D1 wel op het asfalt kon houden mede te danken zijn aan dat oefenen altijd... MEDE omdat er geheid ook een portie geluk bij kwam kijken
gone

Joep Weijers

Berichtdoor Joep Weijers » 05 Apr 2014, 00:55

Een anti-slipcursus is, mijns inziens, zeer geschikt om eens (al dan niet met je eigen auto) mee te maken wat een voorwiel of achterwielslip inhoudt en te leren hoe je daar het beste op reageert. Als je het dan eens in het echt meemaakt is de kans kleiner dat je in paniek raakt en verkeerd handelt. Eigenlijk een must voor iedereen met een rijbewijs, alhoewel ik mezelf ook wel eens op het "wat kan mij gebeuren, ik heb een anti-slipcursus gehad"-gevoel betrap.

R1200C

Berichtdoor R1200C » 05 Apr 2014, 07:45

Als een instructeur het verschil niet uit kan leggen tussen een achterwiel aangedreven IIa of een vierwiel aangedreven 110 hoeft de cursus niet voor mij. Los van zaken als rem- en stuurbekrachtiging, wel/geen abs. Als je met je eigen auto gaat rijden verwacht ik dat de instructeur zich op zijn minst inleest.

Verder ben ik het eens met de opmerking "oefenen helpt". Toen ik die ene keer achterstevoren van de A12 gleed wist ik van mij uren Carmageddon dat ik vooral niet aan mijn stuur moest draaien tot de snelheid weer laag genoeg was. De cursussen die ik daarna gedaan heb hebben me veel geleerd en waren ook nog eens erg leuk om te doen.
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Terug naar “Kroeg”